V Mnichově vyjíždí do provozu 21 kloubových e-busů
Po Mnichově vyjíždí v těchto dnech 21 nových elektrických autobusů MAN Lin's City 18m. Foto MVG

Bavorské hlavní město a jeho dopravní podnik Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG) posílá na linky 21 nových elektrických kloubových autobusů MAN Lion's City E objednaných v srpnu 2022. I když se flotila e-busů rozroste na celkem 47, nikdy neuváděla MVG do provozu tolik elektrických autobusů najednou.

Bavorské hlavní město a jeho dopravní podnik Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG) posílá na linky 21 nových elektrických kloubových autobusů MAN Lion's City E objednaných v srpnu 2022. I když se flotila e-busů rozroste na celkem 47, nikdy neuváděla MVG do provozu tolik elektrických autobusů najednou.

Cílem MVG je provozovat do roku 2035 autobusovou dopravu zcela elektricky. Elektromobilita není pro MVG žádnou novinkou. Základní kámen byl položen v roce 1895 zprovozněním první elektrifikované tramvajové trati. 80 procent dopravních služeb elektricky pomocí metra a tramvají. A její kolejová vozidla jezdí na zelenou elektřinu. Posledním krokem ke 100% elektrické mobilitě je přeměna vozového parku autobusů. Ve špičce projíždí městem více než 500 autobusů denně. V budoucnu budou poháněné zelenou elektřinou, díky které chce být MVG nezávislá na fosilních palivech.

Jak rychle bude elektrifikace skutečně postupovat, bude nakonec záviset na technologickém pokroku. O tom, zda bude ekonomický provoz elektrobusů možný, je kromě ceny baterie pro dopravní podnik rozhodující dojezd elektrobusů, ambiciózní cíl je dojezd minimálně 280 km za všech povětrnostních podmínek. Ty současné - 18 metrů dlouhé modely MAN Lion's City E - jsou vybaveny nikl-mangan-kobaltovou baterií (NMC) s kapacitou 640 kWh a mají dojezd 250 kilometrů. Baterie jsou instalovány na střeše vozidla. MGV uvítal moderní a inovovaný interiér. Vzhledem k tomu, že komponenty jako palivové nádrže, převodovky a motory odpadají nebo jsou výrazně kompaktnější než u autobusů s naftovým motorem, nabízejí více sedadel, jsou více bezbariérové a prostornější. Na palubě je CO2 klimatizační systém, který výrazně snižuje spotřebu energie oproti běžným systémům. Vestavěné tepelné čerpadlo navíc využívá vlastnosti chladiva CO2 k optimálnímu vytápění prostoru pro cestující v zimě.

Páteří autobusového provozu v Mnichově jsou stále dieselová vozidla, která jsou stále více optimalizována z hlediska účinnosti. Příkladem jsou hybridní autobusy, kterých je aktuálně v provozu téměř 300. Elektromotor podporuje ekologický dieselový pohon Euro 6 tím, že při brzdění rekuperuje a ukládá energii a při akceleraci ji opět uvolňuje jako podpůrný točivý moment. Šetří asi osm procent paliva a odpovídajícím způsobem se sníží i emise. Testováním čtyř různých hybridních autobusů od různých výrobců začala v roce 2008 kapitola elektromobility autobusového sektoru.

S elektrifikací pokračuje MVG dosud největší objednávkou v srpnu 2023. Celkem bylo objednáno 71 elektrických autobusů od tří výrobců: DaimlerBus, Ebusco a MAN. Od jara 2024 do jara 2025 bude dodáno 58 kloubových a 13 sólo autobusů. Zakázku v hodnotě kolem 54 milionů eur financuje také federální ministerstvo dopravy.

Na konci roku 2022 bylo pro elektické autobusy vybudováno nové depo Moosach. Díky moderní dobíjecí infrastruktuře otevírá cestu k elektrifikaci vozového parku.

Zatím se může MVG pochlubit celkem 47 elektrickými autobusy, sólo a kloubovými e-busy od nizozemského Ebusco a kloubovými  Mercedes eCitaro G.

MVG pro naplnění svých cílů úzce spolupracuje s výrobci autobusů z celého světa. V rámci parnerství může své požadavky zahrnout ještě v procesu vývoje. Díky spolupráci je i mezi prvními, kteří nové technologie testují. V březnu 2022 například využití solární energie. Pomocí fotovoltaického systému od mnichovského start-upu Sono Motors na střeše autobusového přívěsu analyzovali, kolik energie dokážou solární články vyrobit.

V červenci 2020 proběhlo, také v rámci inovačního partnerství, premiérově v Mnichově testování nového e-busu MAN na lince 100. Na vývoji a testování nových produktů spolupracuje MNG také s Ebusco (díky tomu jako první zákazník v prosinci 2021  převzala dva autobusy Ebusco 3.0) nebo Valeo, specialistou na klimaticaze a topení. V reálném provozu bude také testovat automatizovaný elektrický městský autobus MAN.

MVG

 


V Mnichově vyjíždí do provozu 21 kloubových e-busů
Autobusové depo Moosach. Foto MVG