Tallinn začal s renovací starých dieselových autobusů
Tallinnská dopravní společnost Tallinna Linnatransport (TLT) neuspěla již ve svém třetím zadávacím řízení na nákup nových plynových autobusů. Vzhledem "ke složité situaci na trhu" bude rekonstruováno 70 starých dieselových autobusů. Výběrové řízení bude ale dál pokračovat. Foto Kaido Padar

Městskému dopravci v hlavním městě Estonska - Tallinna Linnatransport (TLT) se nepodařilo vysoutěžit dodavatele nových plynových autobusů, místo nákupu nových přišlo rozhodnutí o modernizaci 70 stávajících dieselových autobusů MAN. 

Reklama

Městskému dopravci v hlavním městě Estonska - Tallinna Linnatransport (TLT) se nepodařilo vysoutěžit dodavatele nových plynových autobusů, místo nákupu nových přišlo rozhodnutí o modernizaci 70 stávajících dieselových autobusů MAN. 

Podle vyjádření ředitele TLT pro pro server err.ee selhala tři kola výběrových řízení, částečně z důvodu nedostatku vozidel na trhu. Jako nejvýhodnějším řešením se pro město ukázalo rapasovat 70 stávajících dieselových autobusů. K nákupu nových  údajně chyběla politická vůle.

Autobusy jsou staré osm až třináct let, očekává se, že modernizace může prodloužit jejich životnost o pět až sedm let. Cena 5,2 milionu eur představuje podle města zhruba pětinu nákladů na zakázku, pokud by se uskutečnila. Na tento projekt byl najat desetičlenný tým. Společnost TLT chtěla koupit 30 autobusů s opcí na dalších 60. Čtvrté zadávání veřejných zakázek má pokračovat.

Kaido Padar, ředitel Tallinna Linnatransport (TLT) uvedl na sociálních sítích: "V provozu máme 15 elektrických autobusů, 350 plynových autobusů a 192 dieselových autobusů. Celkem tedy máme k dispozici 557 autobusů. Nyní jsme se rozhodli rekonstruovat 70 dieselových autobusů MAN a prodloužit tak životnost autobusů o 5 let. Dva autobusy již prošly renovací a výsledek byl velmi dobrý. Celý projekt bude trvat zhruba 2 roky." Podle Padara je potřeba autobusový vozový park diverzifikovat a provozovat jak elektrické, tak dieselové autobusy. 

Rozhodnutí Tallinnu modernizovat své dieselové autobusy ovlivnilo také to, že "jen málo evropských výrobců může nabídnout přijatelné dodací lhůty. Před několika lety byla standardní dodací lhůta pro nové autobusy osm až deset měsíců a nyní je zhruba dvakrát tak dlouhá. Totéž platí pro trolejbusy objednané u Škody", řekl Padar. TLT a ŠKODA ELECTRIC uzavřely smlouvu na dodání 40 trolejbusů na konci roku 2024. První vozy mají přijet v první polovině roku 2026.  

Městská rada v Tallinnu nedávno schválila dodatek ke smlouvě o osobní dopravě se společností TLT, která umožňuje používat autobusy staré až 20 let, oproti předchozímu limitu 14 let. Upravená smlouva platná do roku 2034 stanoví průměrné stáří autobusu (s výjimkou elektrických a rekonstruovaných autobusů) na šest let, maximální stáří je 14 let, průměrné stáří trolejbusu musí být 10 let a maximálně 20 let.