Tallinn rozšiřuje svou objednávku o dalších 50 autobusů Urbino CNG
350 Solaris Urbino na CNG pro estonský Tallinn vybavuje informačními panely společnost Bustec. Foto Solaris

Do konce roku 2022 bude v hlavním městě Estonska, budoucího Zeleného hlavního města Evropy, a jednoho z předních chytrých měst, 350 autobusů s pohonem na CNG.
Do konce roku 2022 bude v hlavním městě Estonska, budoucího Zeleného hlavního města Evropy, a jednoho z předních chytrých měst, 350 autobusů s pohonem na CNG.
Solaris dosud dodal do Tallinnu přes 260 CNG autobusů. Aktsiaselts Tallinna Linnatransport (TLT), provozovatel veřejné dopravy v estonské metropoli, objednává u výrobce vozy na CNG od roku 2019. Poslední zakázka z července 2021 byla na 100 vozidel, včetně 35 kloubových Urbino, z toho přes 60 vozů již bylo doručeno. 26. ledna 2022 se TLT rozhodla využít opci a nakoupit další autobusy, jde o 20 Urbino 12 CNG a 30 Urbino 18 CNG. Nová zakázka má být dokončena v září 2022 a její hodnota činí téměř 15 milionů Eur.

"Samozřejmě je naším společným zájmem, aby veřejná doprava v Tallinnu byla ekologická, pohodlná a bezpečná. Proto jsme se před dvěma lety rozhodli investovat do plynových autobusů a doplnit flotilu TLT o 350 ekologických autobusů, a snížit tak emise CO2 o 25 tisíc tun ročně. To je zvláště významné, protože v roce 2023 se Tallinn stane Zeleným hlavním městem Evropy,“ řekl místostarosta Tallinnu Andrey Novikov. Letošní rok je navíc proTallinn i TLT výjimečný – v květnu oslaví 100. výročí od zavedení autobusové dopravy.

Pořízením dalších 50 plynových autobusů Solaris dosáhne obnova vozového parku autobusů 70%. Do konce letošního roku nahradí autobusy staré generace novými, ekologickými a moderními, průměrné stáří autobusů se tak sníží na 5 let. V součtu bude flotilu v Tallinnu tvořit 350 ekologických autobusů Solaris: 195 kusů 12metrových a 155 kloubových.

Všechna nově objednaná vozidla budou vybavena motorem o výkonu 235 kW uzpůsobeným pro využití stlačeného zemního plynu. Dodatečná funkce studeného startu usnadní startování motoru při velmi nízkých teplotách. Zásobníky CNG budou umístěny na střeše v přední části autobusu. U 12metrových autobusů budou mít nádrže celkovou kapacitu 1 575 litrů, u kloubových autobusů 1 875 litrů.

Provozovatel opět zvolil vysoký standard vybavení jak prostoru pro cestující, tak kabiny řidiče. V klimatizovaném interiéru autobusu budou instalovány systémy pro sledování prostoru pro zvýšení bezpečnosti a automatického počítání cestujících, couvací senzory, systém detekce požáru motoru a automatický hasicím systémem s výstrahami zobrazovanými na panelu řidiče. Bezpečnost posílí plně uzavřená, pohodlná a ergonomická kabina řidiče. Další senzory pomohou řidiči při jízdě za nepříznivých povětrnostních podmínek.

Moderní komplexní informační systém pro cestující dodá, stejně jako do všech předchozích autobusů Solaris, společnost Bustec, pro kterou je zakázka největší dodávkou v Pobaltí.

Poprvé se vozidla Solaris vydala do hlavního města Estonska přesně před dvěma desetiletími. Kromě autobusů na CNG dodal Solaris do Tallinnu také trolejbusy Trollino.