Scania zastavuje výrobu karosérií autobusů v Polsku
Scania ukončuje výrobu karosérií autobusů v polském Slupsku. Foto: Scania.

Výrobce autobusů a nákladních vozů Scania se rozhodl v prvním čtvrtletí roku 2024 uzavřít svou továrnu na výrobu karosérií ve Slupsku. Přestane vyrábět autobusy Scania Citywide a Interlink, výroba autobusových podvozků v Polsku bude pokračovat. Kompletní autobusy nabídne ve spolupráci s nástavbáři. Podobně jako Volvo Buses.

Výrobce autobusů a nákladních vozů Scania se rozhodl v prvním čtvrtletí roku 2024 uzavřít svou továrnu na výrobu karosérií ve Slupsku. Přestane vyrábět autobusy Scania Citywide a Interlink, výroba autobusových podvozků v Polsku bude pokračovat. Kompletní autobusy nabídne ve spolupráci s nástavbáři. Podobně jako Volvo Buses.

Důvodem uzavření výroby je nedostatečná ziskovost a potřeba velkých investic. "Aby byla zajištěna ziskovost a přístup ke konkurenceschopným a udržitelným řešením mobility, rozhodla se společnost Scania v prvním čtvrtletí roku 2024 postupně ukončit část své výroby a uzavřít továrnu na karosérie autobusů ve Słupsku ve společnosti Scania Production Słupsk SA. Hlavním prvkem nové strategie je zaměření na konstrukci podvozků – závod na výrobu podvozků typu K v Kobylnici u Słupska bude nadále fungovat. Scania bude i nadále zákazníkům nabízet kompletní autobusy, které staví na silných stránkách společnosti: modulární systém, rozsáhlou globální servisní síť a dobrou spolupráci s výrobci nástaveb na místním i globálním trhu, uvedla společnost v oficiálním prohlášení, který zveřejnila polská média.

Rozhodnutí je motivováno negativními změnami na globálním trhu v segmentu autobusů. To se promítá do poklesu počtu objednávek nových autobusů a způsobuje trvalou ztrátu ziskovosti v tomto segmentu. Segment autobusů byl silně zasažen negativními dopady pandemie koronaviru, a přestože se situace na trhu postupně normalizuje, tempo oživení není dostatečné. Kromě toho vyžadují značné investice do nových technologií plánovaná implementace změn legislativy v autobusovém segmentu, a to jak nyní, tak v budoucnu, uvádí Scania.

Během úterý 30. května jsme doplnili vyjádření společnosti Scania:

Jsme přesvědčeni, že podnikání v oblasti autobusů a autokarů bude i nadále důležitou součástí nabídky společnosti Scania, ale potřebujeme novou strategii, která nám umožní splnit slib našich zákazníků a zajistí ziskové podnikání po celém světě,“ uvedl Stefano Fedel, ředitel pro prodej a marketing ve Scanii.

Aktualizovaná strategie podpoří slib zákazníků Scania být globálním důvěryhodným partnerem pro kompletní řešení využitím silných stránek modulárního systému, servisní sítě Scania a globálních a místních partnerství.

„Využitím zkušeností společnosti Scania a široké škály možností hnacího ústrojí poskytneme našim zákazníkům kompletní řešení včetně služeb, financování, řešení nabíjení a inteligentních dopravních systémů,“ říká Stefano Fedel.
 
Aby bylo možné splnit slib zákazníkům a lépe plnit požadavky trhu, dostane byznys autobusů a autokarů štíhlejší strukturu pro větší flexibilitu a rychlost. Společnost se zaměří na vývoj a výrobu podvozků s motorem s různými možnostmi pohonných jednotek, ale ukončí výrobu autobusů Scania Citywide, Interlink a podvozků s nízkou podlahou.

V důsledku toho se Scania rozhodla uzavřít část závodu v polském Słupsku, která vyrábí nástavby pro podvozky Scania. Výroba karoserie bude postupně ukončena do prvního čtvrtletí roku 2024. Toto rozhodnutí nebude mít vliv na výrobu podvozků ve Słupsku ani na další subjekty Scania v Polsku.
 
S aktualizovanou strategií Scania nadále nabídne kompletní autobusy a autokary. „Většina byznysu Scania v oblasti autobusů a autokarů byla vždy ve spolupráci s výrobci nástaveb, dosáhli jsme vysoké úrovně služeb a jsme přítomni po celém světě. Tento úspěšný přístup budeme dále rozvíjet, nyní v ještě užší spolupráci s našimi výrobci nástaveb a partnery, a našim zákazníkům nabídneme kompletní řešení,“ říká Stefano Fedel ve vyjádření společnosti Scania z 30. května 2023.

Scania Production Słupsk SA zaměstnává 1 047 lidí ve dvou lokalitách, z toho 847 ve výrobě karosérií ve Slupsku a ve výrobě podvozků v Kobylnici u Slupsku 200 zaměstnanců, této výroby se změny netýkají.

Začátkem roku oznámila ukončení výroby kompletních autobusů ve Wroclawi společnost Volvo Buses, s dodávkami autobusů pro Evropu však nekončí. Nadále bude vyrábět podvozky a ve spolupráci s nástavbáři Sunsundegui a MCV bude zákazníkům nabízet Volvo 9700 a Volvo 9900 i Volvo 7900 Electric.