První a zatím poslední autobus na palivové články, který u nás jezdil, byl městský autobus TriHyBus v Neratovicích. Foto ÚJV Řež
Za předpokladu získání dotací z ITI/IROP nasadí deset autobusů na vodík do provozu v oblasti Mníšku pod Brdy společnost MARTIN UHER BUS. Vodík zajistí vodní elektrárna ve Vraném nad Vltavou.
Za předpokladu získání dotací z ITI/IROP nasadí deset autobusů na vodík do provozu v oblasti Mníšku pod Brdy společnost MARTIN UHER BUS. Vodík zajistí vodní elektrárna ve Vraném nad Vltavou.
Rada Středočeského kraje 12. května 2022 schválila memorandum o vzájemné spolupráci na projektu nákupu vodíkových autobusů mezi Středočeským krajem, Integrovanou dopravou Středočeského kraje (IDSK), společností ČEZ a dopravní firmou MARTIN UHER.
Cílem uzavření memoranda je nastartování a co nejrychlejší zavedení provozu vodíkových autobusů v rámci dopravní obslužnosti v oblasti Mníšku pod Brdy a s optimálními náklady. Pokud dokument schválí i zastupitelstvo dokument podepíše hejtmanka Petra Pecková.
Projekt předpokládá nákup deseti dvanáctimetrových autobusů na vodíkový pohon. Předpokládaná hodnota činí 242,2 milionu korun a bude většinově hrazena z dotací ITI Pražské metropolitní oblasti a od státu (za předpokladu získání dotace z ITI/IROP). Vyjet by měly v průběhu roku 2024. „Autobusy chceme nasadit do oblasti Mníšku pod Brdy, kde je možné je otestovat v kopcovitém terénu a meziměstském terénu. Při výběru lokality jsme hleděli i na to, že obec podporuje bezemisní dopravu a výstavbu plničky s elektrolyzérem,“ říká Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy.
Svou roli pro nasázení vodíkových autobusů sehrála i emisně nulová výroba elektřiny ve vodní elektrárně ve Vraném nad Vltavou. "Jedním z důvodů, proč na celém projektu spolupracujeme se společností ČEZ, je skutečnost, že je schopna nabídnout trvalou a stabilní výrobu zeleného vodíku z elektřiny produkované ve vodní elektrárně Vrané nad Vltavou,“ uvedl Petr Borecký.
Vodíkový pohon je však oproti dieselům stále výrazně dražší, resp. vyšší je pořizovací cena autobusů. Autobus s konvenčním vznětovým agregátem vyjde na zhruba pět milionů korun. Model s vodíkovým pohonem vyjde na čtyřnásobek. Nevýhodou je i výstavba plniček a nedostatek dodavatelů vodíku. Na druhé straně jsou výhodami rychlé doplňování paliva, vysoký dojezd, nízká hlučnost a vysoká životnost palivových článků. Středočeský kraj předpokládá cenu nákladů na provoz vodíkového autobusu ve výši cca 66 Kč/km v případě vypsání a následně vyplacení dotace ve výši 80% na vodíkovou plničku. V opačném případě se náklady zvýší na 83 Kč/km.
Středočeský kraj tímto reaguje na změny klimatu a podporuje Zelenou dohodu pro Evropu, neboli Green Deal. „Současně usilujeme o to, aby když už k této transformaci ekonomiky dochází, na ní vývojově participovali i čeští výrobci a Česko tak nebylo pouze kupujícím těchto technologií, ale též jejich vývojářem,“ dodává Borecký.
V současné době zabezpečuje základní dopravní obslužnost kraje 28 dopravců, z toho 20 dopravců má přes třicet provozoven na území Středočeského kraje. Celkový počet vozů, které by měly spadat pod účinnost zákona o podpoře nízkoemisních vozidel je celkem 307, tj. 23,4 % z celkového počtu 1 314 vypravovaných vozů.
Memorandum ještě musí schválit krajské zastupitelstvo.
Cílem uzavření memoranda je nastartování a co nejrychlejší zavedení provozu vodíkových autobusů v rámci dopravní obslužnosti v oblasti Mníšku pod Brdy a s optimálními náklady. Pokud dokument schválí i zastupitelstvo dokument podepíše hejtmanka Petra Pecková.
Projekt předpokládá nákup deseti dvanáctimetrových autobusů na vodíkový pohon. Předpokládaná hodnota činí 242,2 milionu korun a bude většinově hrazena z dotací ITI Pražské metropolitní oblasti a od státu (za předpokladu získání dotace z ITI/IROP). Vyjet by měly v průběhu roku 2024. „Autobusy chceme nasadit do oblasti Mníšku pod Brdy, kde je možné je otestovat v kopcovitém terénu a meziměstském terénu. Při výběru lokality jsme hleděli i na to, že obec podporuje bezemisní dopravu a výstavbu plničky s elektrolyzérem,“ říká Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy.
Svou roli pro nasázení vodíkových autobusů sehrála i emisně nulová výroba elektřiny ve vodní elektrárně ve Vraném nad Vltavou. "Jedním z důvodů, proč na celém projektu spolupracujeme se společností ČEZ, je skutečnost, že je schopna nabídnout trvalou a stabilní výrobu zeleného vodíku z elektřiny produkované ve vodní elektrárně Vrané nad Vltavou,“ uvedl Petr Borecký.
Vodíkový pohon je však oproti dieselům stále výrazně dražší, resp. vyšší je pořizovací cena autobusů. Autobus s konvenčním vznětovým agregátem vyjde na zhruba pět milionů korun. Model s vodíkovým pohonem vyjde na čtyřnásobek. Nevýhodou je i výstavba plniček a nedostatek dodavatelů vodíku. Na druhé straně jsou výhodami rychlé doplňování paliva, vysoký dojezd, nízká hlučnost a vysoká životnost palivových článků. Středočeský kraj předpokládá cenu nákladů na provoz vodíkového autobusu ve výši cca 66 Kč/km v případě vypsání a následně vyplacení dotace ve výši 80% na vodíkovou plničku. V opačném případě se náklady zvýší na 83 Kč/km.
Středočeský kraj tímto reaguje na změny klimatu a podporuje Zelenou dohodu pro Evropu, neboli Green Deal. „Současně usilujeme o to, aby když už k této transformaci ekonomiky dochází, na ní vývojově participovali i čeští výrobci a Česko tak nebylo pouze kupujícím těchto technologií, ale též jejich vývojářem,“ dodává Borecký.
V současné době zabezpečuje základní dopravní obslužnost kraje 28 dopravců, z toho 20 dopravců má přes třicet provozoven na území Středočeského kraje. Celkový počet vozů, které by měly spadat pod účinnost zákona o podpoře nízkoemisních vozidel je celkem 307, tj. 23,4 % z celkového počtu 1 314 vypravovaných vozů.
Memorandum ještě musí schválit krajské zastupitelstvo.

Do Jihlavy zamíří nové trolejbusy Škoda 32Tr
DPCHJ představuje své nové trolejbusy Škoda 33 Tr
Dvoukloubové elektrické autobusy Volvo vyjedou poprvé v…


