
Nová vozidla se připojí k vozovému parku Sociedade de Transportes Colectivos do Porto (STCP) v prvním čtvrtletí roku 2026. Doplní současných 68 elektrických autobusů. Zároveň dopravce zveřejnil výběrové řízení na až 60 kloubových autobusů na zemní plyn nebo biometan.
Nová vozidla se připojí k vozovému parku Sociedade de Transportes Colectivos do Porto (STCP) v prvním čtvrtletí roku 2026. Doplní současných 68 elektrických autobusů. Zároveň dopravce zveřejnil výběrové řízení na až 60 kloubových autobusů na zemní plyn nebo biometan.
V návaznosti na mezinárodní veřejné výběrové řízení na pořízení 30 dalších 100% elektrických vozidel pro osobní dopravu a instalaci elektrické nabíjecí stanice, která se skládá z 15 duálních nabíječek oznámila STCP, že zakázka byla přidělena domácímu výrobci - CAETANOBUS. Jedná se o třetí zakázku STCP na 100% elektrické autobusy a druhou objednávku nejnovější generace modelu e.City Gold po zakázce na 20 kusů z roku 2024.
Celková hodnota zakázky je přibližně 11,7 milionů eur a zahrnuje 30 elektrických autobusů a instalaci nabíjecí stanice na Via Norte. Nabíjecí stanice bude instalována do 30. ledna 2026 a standardní 12metrové autobusy s dojezdem přibližně 320 km budou dodány mezi únorem a březnem 2026.
Model e.City Gold je dlouhý 12 metrů a má kapacitu až 88 cestujících. Patří k nové generaci autobusů CaetanoBus, vyvinuté ve spolupráci s čínskou CRRC. Elektrické bateriové autobusy CAETANO jsou vybaveny bateriemi CATL BC5, které nabízejí pro 12metrové modely až 465 kWh. Technologie BC5 od CATL využívá články LFP s vysokou energetickou hustotou, které jsou navrženy pro bezpečnost, rychlé nabíjení a dlouhou životnost přesahující 4 000 nabíjecích cyklů (má zajistit spolehlivý výkon po více než deset let provozu). Spolupráci firmy oznámily v červnu 2025 a autobusy představí na Busworld Europe v říjnu v Bruselu.
Díky této zakázce bude v Portu 65 elektrických autobusů od portugalského Caetanobus, sólo vozy s bateriemi do města dodal také čínský Zhongtong.
Zároveň STCP zveřejnila mezinárodní veřejné výběrové řízení na dodavatele 50 kloubových autobusů (plus 10 volitelně) poháněných zemním plynem nebo biometanem. Investice ve výši 25,8 milionu eur umožní největšímu autobusovému dopravci v metropolitní oblasti Porto nahradit současných 49 kloubových autobusů (20 naftových a 29 na CNG) a pokračovat v obnově vozového parku.
Současný vozový park STCP se skládá ze 444 autobusů, z nichž 75 % (332 vozidel) jezdí na CNG (30 % z nich již pohání biometan), 15 % (68 vozidel) je elektrických a 10 % (44 vozidel) je naftových. Vize společnosti je jasná: do roku 2027 zcela vyloučit naftová vozidla a do roku 2028 dosáhnout vozového parku složeného z 60 % vozidel na CNG a 40 % elektrických.