Statistiku roku 2008 ovlivnila razantně dodávka Mercedes-Benz pro ICOM transport a pro letošek vylepšila statistiku SOR zakázka pro Prahu. Obecné tendence v segmentu.
Reklama
Statistiku roku 2008 ovlivnila razantně dodávka Mercedes-Benz pro ICOM transport a pro letošek vylepšila statistiku SOR zakázka pro Prahu. Obecné tendence v segmentu.
V rozšířeném rozsahu jsem se věnovali prvním registracím v tradiční bilanci První registrace nových autobusů v ČR 2009: O prsa skupina Iveco před SOR. V rámci roku je potřeba se na některá čísla podívat v návaznosti na minulost.

Podle www.autosap.cz (následné dílčí součty bez záruky BUSportál) můžeme zaznamenat pokles registrací obecně. Nadále se držíme vyhodnocení M3 + nezařazení u nových vozů. Těch bylo v roce 2009 752 a v roce 2008 1239. Zhruba tedy jde v roce 2009 o 60% vozů roku 2008. Pokud bychom zahrnuli i M2 (52->23), bude to podobné. Pokles je i v oblasti ojetých vozů z 281 na 208 ve všech kategoriích.

Stabilitu dodávek posiluje diverzifikace zakázek. Proto nakonec také uspěla skupina Iveco, která neměla ve svých dodávkách žádnou mamutí zakázku jako to bylo u Mercedes-Benz loni a u SOR letos. U ICOM transport pokračují dodávky znatelně pomaleji než byl úvodní náraz, v případě pražského dopravního podniku bude v případě, že se v rozpočtu města najdou peníze, zakázka plynule pokračovat.

Nenápadná, ale významná jsou v kontextu ekonomické situace čísla společnosti Solaris Bus & Coach a domácího TEDOMu. U Solarisu jde o 50% a u TEDOMu téměř o 100% nárůst. Vše v segmentu městských a příměstských vozů. Solaris navíc nabízí nově i linkový vůz a TEDOM představí kloubový autobus.

Na obnově městského a linkového autoparku se podepsala i poloviční dotace na obnovu vozidel v závazku veřejné služby.

Vývoj prodeje autokarů by mohl reflektovat stav v zájezdové dopravě, pokud by nebyl zkreslován nasazováním autokarů do linkové dopravy. O autokary se jednalo v těchto letech u Volva (16->16), bohužel nerozlišíme Volva 9700 od nástaveb Beulas. Srovnatelný je i nákup Neoplanů (5->4), Seter (16->13) a autokarů VDL (13->9). V kombinaci Scania Irizar (24->11) se skrývají jak autokary PB a Century, tak i linková "i4". Scania v poslední době patrně v rámci strategie nepokračuje v dodávkách kombinace s BEULAS. Pod MAN (24->4) najdeme autokary, linkové i městské vozy.

Přestože by se dal očekávat příklon k menším vozům (patrně proběhlo u Daily Stratos a SOR 8.5), u samostatně uvedených vozidel Isuzu, MAVE, Otokar, BMC (24,3,2,0->3,3,1,3) jde zejména o nasycení trhu vozy Isuzu. Vedle turecké trojky se uplatňuje český nástavbář MAVE (Fiat) s nízkopodlažními bezbariérovými vozy.

Tlak na úspory fandí naopak vysokokapacitním vozům. 59 kloubových autobusů v roce 2009 oproti 33 v roce 2008 je velmi silný nárůst. Kromě toho, že kloubové autobusy pomáhají řešit nově dopravu na silných linkách, je tu latentní poptávka po kloubových autobusech jako náhradě kloubových Karos, kde dopravci na linkách vyčkávali a vyčkávají, kdy se objeví na trhu kloubový autobus vhodný i jinam než do města, kam jsou určeny všechny nabízené celonízkopodlažní vozy. Tady je na trhu znatelná mezera, kterou se pokouší vyplnit nízkopodlažními vozy s méně dveřmi a modifikovanými převody zejména Solaris a SOR. Šanci by měly i soupravy, pokud by se prorazila legislativní bariéra a nedůvěra dopravců.
Plný dopad krize se možná projeví až v roce 2010 zejména v městském a linkovém segmentu. Dotace sice zůstavají na mizerné úrovni roku 2009, ale krajské a městské rozpočty měly loni jistou setrvačnost a potřeba šetřit by se mohla naplno projevit právě v roce 2010.
Dagmar Braunová

První registrace autobusů v ČR v roce 2008 a 2009 v souvislostech
G10 MIDI trailer (Göppel-MAN) © BUSportál