 
							Městský autobus Solaris Urbino 12 ujede v Koninu v pracovní dny a o sobotách kolem 300 kilometrů, o svátcích a nedělích o asi 100 km méně. Nabíjí se na mobilní stanici v místní elektrárně. Foto Solaris
						Vodíkový autobus Solaris Urbino 12 si pronajímá provozovatel veřejné dopravy Miejskie Zakłady Komunikacji v Koninu. Projekt je důležitý pro Solaris i ostatní potencionální zájemce o tuto bezemisní technologii.
								
								Vodíkový autobus Solaris Urbino 12 si pronajímá provozovatel veřejné dopravy Miejskie Zakłady Komunikacji v Koninu. Projekt je důležitý pro Solaris i ostatní potencionální zájemce o tuto bezemisní technologii.
								7. července byl oficiálně předán první vodíkový autobus pro MHD v Polsku. Vodíkový autobus Solaris Urbino 12 si pronajímá provozovatel veřejné dopravy Miejskie Zakłady Komunikacji [MZK] v Koninu. Polsko se tak zařadilo k Itálii, Německu, Nizozemsku a Švédsku, které tuto technologii s nulovými emisemi od Solaris využívají. Smlouvu o pronájmu na čtyři roky uzavřely Solaris a MZK přesně před rokem.
Vodíkový městský autobus Solaris Urbino 12 určený pro Konin ujede v pracovní dny a o sobotách kolem 300 kilometrů, v neděli a svátky asi 200 kilometrů. Autobus na vodíkový pohon bude nasazen na autobusové linky 50, 52, 54, 56 a 59. Tankování bude probíhat na mobilní čerpací stanici umístěné v areálu elektrárny ZE PAK S.A. v Koninu.
„Vodíková ekonomika se stává oblastí, do které se zapojuje stále více odvětví: letectví, železnice, průmysl, energetika a bydlení. Naše společnost se tímto perspektivním směrem vydala již před několika lety a dny jako dnes jsou naší největší odměnou a důkazem, že se naše projekty stávají skutečností. Město Konin dnes otevírá novou kapitolu v historii veřejné dopravy v Polsku, kapitolu představující špičková vozidla na vodík pro veřejnou dopravu,“ řekl Javier Calleja, generální ředitel Solaris Bus & Coach.
„Budoucností veřejné dopravy jsou bezesporu autobusy vybavené vodíkovými palivovými články. Budoucnost, která se dnes v Koninu stává realitou. Odvážně, ale zároveň si plně vědomi své odpovědnosti, začínáme „tady a teď“ s tímto projektem v přepravě na vodík, protože mnoho provozovatelů a úřadů odpovědných za veřejnou dopravu v Polsku čeká na naše zkušenosti,“ uvedla Magdalena Przybyła, generální ředitelka MZK Konin.
Podle předpovědí bude v příštích několika letech křižovat ulice v Polsku několik stovek vodíkových autobusů. Hornoslezská metropolitní oblast deklarovala záměr nakoupit 20 autobusů tohoto typu, město Poznaň se zavázalo nakoupit 25 takových vozidel a Krakov až 150 kusů. Vodíkovou revoluci v Polsku zahájil Konin. Město ve středním Polsku s asi osmdesát tisíci obyvateli. MZK provozuje přes 20 stálých linek asi 60 nízkopodlažními autobusy Solaris (včetně elektrických a hybridních), MAN a Scania. Ročně najedou asi 3,5 milionů kilometrů a přepraví přibližně 10 milionů cestujících, kromě Koninu ještě v pěti obcích.
Solaris investuje do vývoje technologií s nulovými emisemi více než 20 let. Jednou z nich jsou vodíkové palivové články. Autobusy Solaris vybavené touto technologií jsou vlastně elektrické vozy, rozdíl je v tom, že místo energie uložené v bateriích využívají elektřinu generovanou na palubě z vodíku. Solaris Urbino 12 hydrogen měl premiéru v roce 2019, v lednu 2021 absolvoval prezentace v několika polských městech včetně Koninu.
							Vodíkový městský autobus Solaris Urbino 12 určený pro Konin ujede v pracovní dny a o sobotách kolem 300 kilometrů, v neděli a svátky asi 200 kilometrů. Autobus na vodíkový pohon bude nasazen na autobusové linky 50, 52, 54, 56 a 59. Tankování bude probíhat na mobilní čerpací stanici umístěné v areálu elektrárny ZE PAK S.A. v Koninu.
„Vodíková ekonomika se stává oblastí, do které se zapojuje stále více odvětví: letectví, železnice, průmysl, energetika a bydlení. Naše společnost se tímto perspektivním směrem vydala již před několika lety a dny jako dnes jsou naší největší odměnou a důkazem, že se naše projekty stávají skutečností. Město Konin dnes otevírá novou kapitolu v historii veřejné dopravy v Polsku, kapitolu představující špičková vozidla na vodík pro veřejnou dopravu,“ řekl Javier Calleja, generální ředitel Solaris Bus & Coach.
„Budoucností veřejné dopravy jsou bezesporu autobusy vybavené vodíkovými palivovými články. Budoucnost, která se dnes v Koninu stává realitou. Odvážně, ale zároveň si plně vědomi své odpovědnosti, začínáme „tady a teď“ s tímto projektem v přepravě na vodík, protože mnoho provozovatelů a úřadů odpovědných za veřejnou dopravu v Polsku čeká na naše zkušenosti,“ uvedla Magdalena Przybyła, generální ředitelka MZK Konin.
Podle předpovědí bude v příštích několika letech křižovat ulice v Polsku několik stovek vodíkových autobusů. Hornoslezská metropolitní oblast deklarovala záměr nakoupit 20 autobusů tohoto typu, město Poznaň se zavázalo nakoupit 25 takových vozidel a Krakov až 150 kusů. Vodíkovou revoluci v Polsku zahájil Konin. Město ve středním Polsku s asi osmdesát tisíci obyvateli. MZK provozuje přes 20 stálých linek asi 60 nízkopodlažními autobusy Solaris (včetně elektrických a hybridních), MAN a Scania. Ročně najedou asi 3,5 milionů kilometrů a přepraví přibližně 10 milionů cestujících, kromě Koninu ještě v pěti obcích.
Solaris investuje do vývoje technologií s nulovými emisemi více než 20 let. Jednou z nich jsou vodíkové palivové články. Autobusy Solaris vybavené touto technologií jsou vlastně elektrické vozy, rozdíl je v tom, že místo energie uložené v bateriích využívají elektřinu generovanou na palubě z vodíku. Solaris Urbino 12 hydrogen měl premiéru v roce 2019, v lednu 2021 absolvoval prezentace v několika polských městech včetně Koninu.
 
								Předání vozu bylo slavnostní. Zkušenosti z provozu jsou důležité pro další města v Polsku. Zleva: Javier Calleja (předseda představenstva Solaris Bus & Coach), Krystian Białkowski (řidič MZK Konin), Magdalena Przybyła (generální ředitelka MZK Konin), Piotr Korytkowski (starosta města Konin). Foto Solaris
						
 
                 
                 
                 
                 Dvoukloubové elektrické autobusy Volvo vyjedou poprvé v…
										Dvoukloubové elektrické autobusy Volvo vyjedou poprvé v…
									 Chorvatský Záhřeb získá příští léto 70 elektrických autobusů
										Chorvatský Záhřeb získá příští léto 70 elektrických autobusů
									 SOR Libchavy začal s dodávkami elektrobusů ENS 12 do Prahy
										SOR Libchavy začal s dodávkami elektrobusů ENS 12 do Prahy
									

 
                 
                
 
                 
                