Příběh světového úspěchu: Iveco Czech Republic si připomíná 125 let od založení
Podle Sodomkových výkresů byla v roce 1928 zhotovena první autobusová karoserie na podvozku Škoda 125 s kapacitou pro čtrnáct cestujících a další karoserie autobusů na podvozcích Praga, Škoda, Tatra, Walter. Do konce roku pak bylo v továrně vyrobeno celkem šest autobusů z nichž jeden tzv. „lázeňský“ dostal do vínku otevřenou karoserii. Foto Iveco Bus

V roce 1895 se začala psát historie výroby autobusů ve Vysokém Mýtě, když Josef Sodomka založil kolářskou dílnu. Firma přežila dějinné zvraty i změny vlastníků a je předním hráčem světového autoprůmyslu.
V roce 1895 se začala psát historie výroby autobusů ve Vysokém Mýtě, když Josef Sodomka založil kolářskou dílnu. Firma přežila dějinné zvraty i změny vlastníků a je předním hráčem světového autoprůmyslu.
Společnost Iveco Czech Republic, a.s. si v těchto dnech připomíná 125 let od založení výrobního závodu. V roce 1895 se začala psát historie dnešní výroby autobusů ve Vysokém Mýtě, když zde Josef Sodomka založil kolářskou dílnu. Příběh pokračoval výrobou kočárů, světoznámých automobilů, elegantních přívěsů, speciálních užitkových vozů a legendárních autobusů éry socialismu až k autobusům současným. Se svojí značkou IVECO BUS je dnes významným hráčem světového auto průmyslu.

20 nejvýznamnějších milníků výrobního závodu ve Vysokém Mýtě

1895
Vyučený kolář Josef Sodomka se přistěhoval do Vysokého Mýta, založil zde kolářskou dílnu a z výroby kočárů se postupně přeorientoval na produkci automobilů.

1926
Začátek produkce aut na zakázku. Automobily se staly hlavní náplní Sodomkovy továrny, kterou sice řídil Josef Sodomka starší, ale její vůdčí osobností se stal jeho syn.

1928
První autobus opouští továrnu. Jednalo se o vůz pro 14 sedících cestujících postavený na podvozku Škoda 125. Za 12 let bylo u Sodomků vyrobeno 100 nových autobusů, téměř výhradně na tuzemských podvozcích Škoda, Tatra, Walter a Praga.

1932
Začíná se zásadně měnit tvarová křivka karoserií osobních automobilů. Dosavadní hranaté karoserie nahrazují oblé tvary s aerodynamickými prvky. Krásné zaoblené karoserie byly často oceňovány na významných výstavách a soutěžích.

1936
Firma Carrosserie Sodomka navazuje úzkou spolupráci s pražskou automobilkou Aero, která přinesla mnoho krásných kabrioletů. Zejména Aero 50 Dynamik se zakrytými předními i zadními koly, protaženými kapkovitými blatníky a velmi luxusním vnitřním vybavením se zařadil do zlatého fondu evropského karosářského designu konce 30. let.

1940
Během 2. světové války se postupně zvyšovala výroba autobusů a různých účelových karoserií. V roce 1940 byla v závodě vyrobena první série trolejbusů na podvozcích MAN.

1947
Josef Sodomka mladší chtěl po válce navázat na karosářské úspěchy u automobilů a představil luxusní autokar na novém podvozku Škoda 706 RO. Tento autokar měl seřiditelná klobouková sedadla a byl vybaven bufetem, šatnou i WC.

1948
V rámci znárodnění podnik přejmenován na Karosa a do závodu byly včleněny i další menší karosárny tehdejšího Československa. I po zřízení národního podniku byl Josef Sodomka jmenován jeho ředitelem. Pod jeho vedením byl mj. vyroben luxusní kabriolet na podvozku Tatra T 600 Tatraplán s tehdy unikátním vzduchem chlazeným motorem umístěným vzadu.

1950
Nosným programem vysokomýtského závodu se stala výroba autobusů Škoda 706 RO.

1965
Představen model autobusu Karosa ŠM. Jízdní vlastnosti významně zlepšovalo tehdy jedinečné vzduchové pérování. Podobný „náskok“ měla ve světovém měříku i použitá unikátní technologie – celé vozidlo se skládalo ze šesti hlavních před vyrobených panelů.

1981
Úspěšné a oblíbené „ešemky“ nahradila nová typová řada 700, při jejíž výrobě se rovněž uplatnil systém panelové stavby. Základní inovace však spočívala v přemístění motoru a převodovky za zadní nápravu. Modernější konstrukce výrobku a dokonalejší technologie umožnily další zvyšování objemu výroby až na čtrnáct vozů denně. Do jejího ukončení v roce 1999 opustilo brány závodu celkem 37 166 vozidel této řady.

1993
V rámci privatizace vznikla Karosa, akciová společnost, a ze zbylých závodů bývalého státního podniku se stávají samostatné podniky. Jednání Karosy s francouzskou firmou Renault. vyústilo ve vytvoření společného podniku.

1995
Přichází autobus řady 900, kterých bylo vyrobeno 12 944 kusů. Ve znaku má již logo Renault.

1999
Z italské firmy Iveco a francouzského Renaultu vznikl společný podnik s názvem Irisbus Holding S.L., který získal 94 % akcií Karosy. Společnosti Iveco a Renault vytvořily sjednocením svých aktivit druhého největšího producenta autokarů a autobusů v Evropě.

2004
IVECO se stalo 100 % vlastníkem Irisbus.

2006
Začátek produkce produktové řady Crossway, která se postupně s více než 40 000 prodanými kusy stala nejúspěšnějším meziměstským autobusem sučasnosti

2007
Změna názvu společnosti na Iveco Czech Republic, a.s.

2013
Oficiálním jménem značky se stává IVECO BUS a přichází zcela nová řada IVECO BUS Euro VI. Zároveň se IVECO začlenilo do skupiny CNH Industrial, zahrnující dalších 12 značek z oblasti zemědělských a stavebních strojů a užitkových vozidel.

2015
Firma slaví 120. výročí za účasti významných hostů včetně prezidenta České republiky Miloše Zemana.

2019
Rekordní výroba 4 612 autobusů za rok, z nichž naprostá většina míří na zahraniční trhy. Iveco Czech Republic je předním exportérem a patří mezi nejdůležitější české firmy. V Pardubickém kraji potvrzuje pozici významného zaměstnavatele. Na výrobě se podílí přibližně 3 900 zaměstnanců a dalších více než 1 700 pracovních míst vytváří firma u svých tuzemských dodavatelů.




Příběh světového úspěchu: Iveco Czech Republic si připomíná 125 let od založení
V roce 1947 byla zahájena výroba autobusů na podvozcích Škoda 706 RO, která pokračovala i po vzniku národního podniku Karosa. Staly se hlavním produktem vysokomýtské továrny a během deseti let jich vzniklo 2.916 v provedení pro městskou, meziměstskou a dálkovou dopravu. Pro svou nenáročnost a spolehlivost se staly velmi oblíbenými v tuzemsku i v zahraničí, kam se vyvážela značná část produkce. Foto Iveco
Příběh světového úspěchu: Iveco Czech Republic si připomíná 125 let od založení
V roce 1956 v Brně představila Karosa nový luxusní autokar Škoda 706 RTO postavený na modernizovaném podvozku z podniku LIAZ Jablonec. Oblíbené vozidlo se vyrábělo do roku 1971. Jedním z progresivních prototypů vycházejících z řady RTO byl také kloubový autobus. V Karose se vyrobilo celkem 14 969 těchto autobusů v provedení pro městskou i pro meziměstskou linkovou a dálkovou dopravu, přičemž značná část produkce se exportovala do mnoha zemí v Evropě, Asii, Africe i jižní Americe. Foto Iveco
Příběh světového úspěchu: Iveco Czech Republic si připomíná 125 let od založení
Úspěšné a oblíbené „ešemky“ nahradila nová typová řada 700 vyráběná také z panelů, inovace spočívala v přemístění motoru a převodovky za zadní nápravu. Modernější konstrukce výrobku a dokonalejší technologie také v letech 1981–1990 umožnily další zvyšování objemu výroby až na čtrnáct vozů denně. Základním představitelem této řady se stal meziměstský linkový autobus Karosa C 734. Na tento typ pak navázaly městské autobusy s automatickou převodovkou, příměstské autobusy s mechanickou převodovkou a meziměstské a dálkové autobusy. Koncepce řady 700 umožnila vyrábět na stejné montážní lince i kloubové autobusy. Od začátku sériové výroby v roce 1981 do jejího ukončení v roce 1999 opustilo brány závodu celkem 37 166 všech typů vozidel této řady. Foto Iveco
Příběh světového úspěchu: Iveco Czech Republic si připomíná 125 let od založení
V roce 1992 nabídla Karosa novinku v podobě luxusního dálkového autokaru LC 757 HD 12, jenž získal na výstavě Autotec v Praze zlatou medaili. Vůz se zvýšenou podlahou splňoval nejnáročnější požadavky na dálkovou přepravu osob a kromě klimatizace a dalších důležitých bezpečnostních prvků měl luxusní vybavení (kuchyňku, ledničku, toaletu a videosystém). Pohonnou jednotkou, umístěnou za zadní nápravou, byl vertikální motor Cummins, později nahrazený Renaultem. Autokar o délce 12 metrů měl podle stupně své vybavenosti kapacitu 41–47 sedících cestujících a dosahoval maximální rychlosti 100 km/h. Do konce tisíciletí vzniklo v Karose 98 těchto vozů. Foto Iveco
Příběh světového úspěchu: Iveco Czech Republic si připomíná 125 let od založení
V roce 1995 přichází na trh autobus řady 900, kterých bylo vyrobeno 12 944 kusů. Ve znaku má již logo Renault. Šlo o modernizaci a přestavbu autobusů předchozí řady 700, která spočívala zejména v inovaci designu karoserie, poskytnutí většího pohodlí řidiči i cestujícím, a zvýšení kvality a životnosti vozidel. Významným přínosem byl také jejich ekologický provoz. Prvních deset vozů B 931 se prodalo již koncem roku 1995, a všechny další typy, tedy linkové, dálkové a turistické, se postupně představovaly na trhu v letech 1996 a 1997. Byly vybaveny šestiválcovými motory Liaz ML 636 či Renault, splňujícími ekologické předpisy Euro II, a dováženými převodovkami VOITH nebo ZF. Foto Iveco
Příběh světového úspěchu: Iveco Czech Republic si připomíná 125 let od založení
V rámci další inovace řady 900 došlo k prodloužení jejich délky na 12 metrů. V roce 2002 pak byla na montážní linku v Karose uvedena nová řada 950 s motory Iveco Euro III. Modernizace se však týkala též významné části podvozku i karoserie, takže inovace se projevila i u dalších agregátů, například ve vybavení meziměstských a dálkových autobusů kotoučovými brzdami, což výrazně přispělo k jejich bezpečnému provozu. Od července roku 2001 se všechny typy vozidel dočkaly ochrany proti korozi v kataforézní lázni. Výroba úspěšné řady 900 skončila v roce 2006 s celkovým počtem 13 071 vyrobených autobusů. Foto Iveco
Příběh světového úspěchu: Iveco Czech Republic si připomíná 125 let od založení
Rok 2006. Začátek produkce produktové řady Crossway, která se postupně s více než 40 000 prodanými kusy stala nejúspěšnějším meziměstským autobusem sučasnosti. Foto Iveco
Příběh světového úspěchu: Iveco Czech Republic si připomíná 125 let od založení
V roce 2007 byl představen částečně nízkopodlažní autobus Crossway Low Entry v délkách 12 m a 12,8 m, který se později ukázal být významným typem pro rozvoj společnosti. Vozidla určená pro městskou nebo meziměstskou dopravu mají zabudovaný šestiválcový motor Iveco s převodovkou ZF nebo VOITH, a design jejich karosérií je na špičkové úrovni. Jsou plně konkurenceschopné nejlepším světovým značkám a převážná část produkce z Vysokého Mýta směřuje také na export do řady evropských zemí. V roce 2008 proběhla modernizace vozů Arway, který se začal vyrábět také v délce 10,6 m. Do konce roku 2013 vzniklo celkem 18.786 těchto autobusů a jejich výroba pokračuje do současnosti. Foto Iveco
Příběh světového úspěchu: Iveco Czech Republic si připomíná 125 let od založení
V květnu roku 2013 se oficiálním jménem značky stalo Iveco Bus a byl představen nový městský autobus Urbanway, který splňuje nejpřísnější emisní normy Euro VI. V říjnu téhož roku byla pod touto značkou na trh uvedena nová modelová řada meziměstského a příměstského autobusu Crossway. Projekt důležitý pro vysokomýtskou společnost trval více než 4 roky. Hlavním cílem vývoje bylo vyrábět kvalitní a spolehlivé autobusy, které v provozu přinesou zákazníkům zlepšení ekonomických výsledků. Poprvé v historii byl součástí vývoje náročný provozní test. Na výrobě až 17 autobusů denně se podílí téměř 3 000 zaměstnanců a další pracovní místa společnost vytváří díky spolupráci s mnoha dodavateli. Foto Iveco
Příběh světového úspěchu: Iveco Czech Republic si připomíná 125 let od založení
Nový zájezdový autobus Evadys byl poprvé představen v České republice na veletrhu Czechbus 2016. Hlavními přednostmi jsou bezkonkurenční všestrannost a provozní výnosnost. Dispozičně je propojením mezi modely Crossway a Magelys. Foto Iveco
Příběh světového úspěchu: Iveco Czech Republic si připomíná 125 let od založení
Od roku 2017 se ve Výrobním závodě ve Vysokém Mýtě vyrábí model Crossway Low Entry Natural Power, s pohonem na zemní plyn. Foto Iveco
Příběh světového úspěchu: Iveco Czech Republic si připomíná 125 let od založení