Pouze e-busy v Kodani do roku 2025
V rovinaté dánské metropoli se ve velké míře k přepravě používá kolo, ve velké míře se také elektrifikuje městská autobusová doprava, do roku 2025 má být zcela bezemisní. Ilustrační foto Arriva

Dánské hlavní město Kodaň a přilehlé město Frederiksberg se rozhodly do roku 2025 kompletně elektrifikovat autobusovou dopravu. Posledních pět linek znamená do konce roku 2025 stoprocentně bezemisní autobusy. 

Dánské hlavní město Kodaň a přilehlé město Frederiksberg se rozhodly do roku 2025 kompletně elektrifikovat autobusovou dopravu. Posledních pět linek znamená do konce roku 2025 stoprocentně bezemisní autobusy. 

Magistrát města Kodaň v roce 2019 rozhodl, že všechny jím financované autobusové linky musí být převedeny na autobusy s nulovými emisemi nejpozději do roku 2025. Do konce roku 2023 bude elektrifikováno celkem 22 , tj. 57 procent.  Dalších 12 linek může být převedeno do konce roku 2025 , půjde o 34 autobusových linek, coz odpovídá přibližně 90 procentům. Posledních pět linek tvoří posledních deset procent. Ve Frederiksbergu bude do konce roku 2023 na elektřinu převedeno sedm autobusových linek a tedy 57 procent autobusového provozu. Do konce roku 2025 má být bez emisí více než 90 procent autobusů. Města nyní rozhodla o dřívější elektrifikaci i zbývajících linek.

Současné smlouvy na pět zbývajících autobusových linek vyprší v letech po roce 2025. Aby bylo dosaženo cíle 100 % bezemisního autobusového provozu v roce 2025, rozhodly se magistráty Kodaně a Frederiksbergu požádat společnost Movia, největší dánskou instituci pro mobilitu (ve vlastnictví 45 obcí a dvou regionů na hlavním dánském ostrově Sjælland "Zéland") v Kodani a v oblasti tzv. Velké Kodaně, o  předčasné ukončení používání dieselových autobusů a přechod kompenzovat. Movia, resp. dopravci pod hlavičkou Movia, by tak mohla provozovat všechny autobusové linky s nulovými emisemi už v roce 2025.

Největší dánská města – a tedy i Kodaň – se již v roce 2021 rozhodla pořizovat pouze elektrobusy. Stávající dieselové autobusy však měly být podle tehdejších informací využívány až do konce smluvního období. Elektrifikace zbývajících autobusových linek 12, 21, 33, 37 a 78 v roce 2025 by znamenala, že v Kodani a Frederiksbergu budou pouze 100% elektrické autobusy.

Movia na přelomu roku uvedla do provozu na hlavním dánském ostrově Zéland, na kterém leží i hlavní město Kodaň, 71 nových elektrických autobusů na 30 linkách (ušetří 4 800 tun CO2 v ovzduší ročně). 336 autobusů z flotil pod Movia je již nyní elektrických, cílem je aby nejpozději do roku 2030 celý autobusový park fungoval bez fosilních paliv, alespoň polovina má být na elektřinu.