Poprvé vyjíždějí v Litvě električtí 'tanečníci'
Vėjo projektai nainstaloval rychlou nabíjecí stanici poblíž autobusového nádraží v Klaipėda. Foto Dancerbus

Dancer je v Litvě vyvinutý a vyrobený model lehkého rychle nabíjeného elektrického autobusu z kompozitních materiálů. Po Velikonocích vyjíždí v přístavním městě Klaipėda.
Dancer je v Litvě vyvinutý a vyrobený model lehkého rychle nabíjeného elektrického autobusu z kompozitních materiálů. Po Velikonocích vyjíždí v přístavním městě Klaipėda.
Kompozitní materiály (pocházející také z recyklovaných PET lahví), malé baterie v kombinaci s rychlým nabíjením, a velmi neobvyklý design. To je ID elektrického autobusu Dancer, který vyjede poprvé na domácím trhu v Litvě. Od nuly byl vyvinut v rámci partnerství Vejo Projektai ve spolupráci s Evropským fondem pro energetickou účinnost (EEEF). Podle popisu projektu je jedná se o vizionářský přístup k automobilovému průmyslu, který se snaží integrovat původní koncepci designu autobusů, nové technologické materiály a využití větrné energie v oblasti veřejné dopravy. Dacer je značka, kterou vlastní a vyvíjí skupina pěti společností pod názvem Vejo projektai. Jde o  „iniciativu spolupráce mezi vědci, energetickými společnostmi z pobaltských států a univerzitami ve městech Kaunas a Klaipeda“.

Vozidlo bylo vyvinuto ve dvou etapách: nejprve byl na základě původního záměru v roce 2011 přestavěn na lehký a výkonný elektrický městský autobus trolejbus Škoda 14Tr z roku 1982. V roce 2014 v druhé fázi byl vytvořen prototyp nové generace super lehkých elektrických autobusů městské generace. Byly použity kompozitní materiály pocházející také z recyklovaných PET láhví, pokročilý systém hnacího ústrojí s motory v kolech a moderní technologie pro interiér autobusu. První generace Dancer získala v roce 2019 osvědčení EU pro přepravu cestujících. Uvedení Danceru předcházel test kompozitních materiálů, ke kterému byl použit původní první renovovaný trolejbus Škoda.

Provozovatel městské dopravy Klaipėdos autobusų parkas (KAP), Vėjo projektai a město Klaipėda podepsaly v roce 2017 memorandum, v roce 2018 následovala smlouva o nákupu prvních dvou elektrických autobusů za cenu 350 tisíc EUR bez DPH. První model byl představen loni v květnu a od té doby se ještě některá technická řešení změnila. Byla zvýšena bezpečnost a upraven software, autobusy budou také online monitorovány pro servis a optimalizaci provozu. Objednávky zatím Vejo projektai nepřijímá, nicméně sériová výroba se připravuje.

První dva autobusy už nějaký čas v přístavním litevském městě Klaipėda u Baltského moře se 150 000 obyvateli jezdí. Na pravidelných trasách je řidiči městského provozovatele Klaipėdos autobusų parkas (KAP) vyzkoušeli před pár týdny. Po velikonočním víkendu budou nasazeny do provozu s cestujícími na lince 8.

„Tento projekt vstoupí do historie města,“ říká Vytautas Grubliauskas, starosta Klaipedy. „Ambiciózní projekt Dancer spojil širokou škálu talentů Klaipedy z oblasti dopravy, obchodu, veřejného sektoru a univerzity. Každý, kdo přispěl, může být hrdý. Vize mít Klaipeda-made elektrický autobus v ulicích se možná na začátku zdál být vzdálený, ale dnes se stává skutečností. Jako občan Klaipeda jsem nesmírně hrdý a jsem si jist, že je to jen začátek a naše vyrobené autobusy budou propagovat město daleko za hranicemi Litvy“.

Autobusy byly vyvinuty pro plnění směrnic EU a národní litevské strategie snižování znečištění ovzduší. V Litvě je zatím vysoký průměrný věk vozů ve veřejné dopravě. Do ekologické autobusové dopravy investuje právě KAP. V roce 2007 byl mezi prvními dopravci v Litvě, kteří pořídili autobusy na CNG, dnes má více než dvě třetiny flotily na CNG.

V těchto dnech přibudou i dva elektrické autobusy Dancer. Autobusy jsou vybaveny klimatizací, WiFi, zásuvkami USB a rampou pro vozíčkáře. Mají kamery pro noční vidění přenášející 3D simulaci okolí na monitory, které nahrazují zrcátka.

Výrobce uvádí, že s hmotností 6 tun a s prostorem pro nejméně 92 cestujících „vynalezl nejlehčí autobus na světě“. Spotřebu energie elektrického autobusu s dojezdem 90 km kvantifikuje jen na 0,45 kWh/km a rychle se dobíjí za 6 minut pantografy. Kapacita baterie není uvedena, ale spotřeba a dojezd naznačují asi 50 kWh (a částečně vysvětlují velmi nízkou hodnotu hmotnosti).
Vozidlo dlouhé 12 metrů je vybaveno motory ZF AxTrax s celkovým výkonem 250 kW). Energie pro Dancery pochází výhradně z větrných elektráren.

„Dancer je často srovnáván s Teslou. Oba jsme promysleli podstatu našich vozidel, která možnila objevovat nové technické možnosti. Dancer se ale nabíjí 15krát rychleji než Tesla, přesto náš autobus spotřebuje pouze 3krát více energie než Tesla a může přepravit 20krát více cestujících. Věřím, že ekologické Dancer autobusy v ulicích Klaipeda jsou velkým pokrokem. Přeji nám, stejně jako výrobcům, vědcům, autobusové společnosti v Klaipeda a městu, abychom šli ještě dále,“ řekl Alvydas Naujėkas, generální ředitel Vėjo Projektai.

Škoda 14Tr sloužil jako model pro první koncept budoucího Dancerbusu:





Poprvé vyjíždějí v Litvě električtí 'tanečníci'
Elektrický autobus Dancer má vzdušný a světlý interiér. Foto Dancerbus
Poprvé vyjíždějí v Litvě električtí 'tanečníci'
Dancer se nabíjí prostřednictvím pantografů elektřinou z větrných zdrojů. Foto Dancerbus
Poprvé vyjíždějí v Litvě električtí 'tanečníci'
Dva elektrické autobusy Dancer vyjíždí po Velikonocích premiérově na pravidelnou linku s cestujícími v Klaipeda v Litvě. Foto Dancerbus
Poprvé vyjíždějí v Litvě električtí 'tanečníci'
Dancer - elektrický autobus vyrobený z kompozitních materiálů. Foto Dancerbus
Poprvé vyjíždějí v Litvě električtí 'tanečníci'
Poprvé vyjíždějí v Litvě električtí 'tanečníci'
Prosklený prostor v zadní části lze využít pro světelnou reklamu. Foto Dancerbus
Poprvé vyjíždějí v Litvě električtí 'tanečníci'
Po Velikonocích vyjíždí Dancer po městě Klaipeda s cestujícími. Foto Dancerbus