Organizování a zabezpečování veřejné osobní dopravy není jen naše současnost, tj.zajišťování vlastní funkce systému, resp. řešení okamžitých provozních problémů, ale i plánování jejího budoucího
								Organizování a zabezpečování veřejné osobní dopravy není jen naše současnost, tj.zajišťování vlastní funkce systému, resp. řešení okamžitých provozních problémů, ale i plánování jejího budoucího
								Organizování a zabezpečování veřejné osobní dopravy není jen naše současnost, tj.zajišťování vlastní funkce systému, resp. řešení okamžitých provozních problémů, ale i plánování jejího budoucího uspořádání v horizontu několika příštích let. Mezi  nejdůležitější témata při zpracování koncepčních plánů a záměrů patří mimo jiné i otázka vozového a záložního parku . Dopravní prostředky používané ve veřejné osobní dopravě mají nejen přímý vliv na bezpečnost a spolehlivost systému , ale také výrazně ovlivňují i výši provozních nákladů. 
Není tajemstvím , že stávající vozový park, zabezpečující veřejnou osobní dopravu v Česku se nachází v katastrofálním stavu. Jen pro informaci uvádím stav v r. 2001.:
Linkovou dopravu zabezpečovalo celkem 6 088 autobusů. Z toho bylo účetně odepsáno 65 % autobusů při šestiletém odpisovém cyklu a provozně odepsaných tj. starších než 10 let bylo provozováno cca 3 780 autobusů, což představuje 62 % z celkového počtu.
Z uvedeného je zřejmé, že tuto skutečnost - varování nelze brát na lehkou váhu , protože riziko kolapsu veřejné osobní dopravy z důvodu nedostatku bezpečných a technicky způsobilých vozových prostředků je příliš velké. Musí být proto v zájmu státu i samosprávy možnosti rizika minimalizovat nejen v rámci běžné administrativní činnosti , ale i aktivní finanční politikou.
Stát k problematice obnovy vozového parku zaujal pozitivní stanovisko, a toto realizuje prostřednictvím programů "Podpora pořízení a obnovy vozidel městské hromadné dopravy", resp. "Podpora pořízení a obnovy vozidel autobusové dopravní obslužnosti".
Zainteresovanost krajů na obnově vozového parku vyplývá ze samotného zákona č. 111/ 1994 Sb., o silniční dopravě , v platném znění a vyhlášky č. 50 / 1998 Sb., o prokazatelné ztrátě ve veřejné linkové osobní dopravě , v platném znění. Tzv. institut "přiměřeného zisku na obnovu vozového parku" je nedílnou součástí vzorce pro výpočet ceny přepravního výkonu (CPV).
Stávající legislativou byla krajům stanovena jasná a zcela srozumitelná pravidla "hry". Jako "vzorový postup" při plnění těchto pravidel bych si představoval, že v textu smlouvy o závazku veřejné služby (ZVS) bude uváděna nejen celková hodnota ceny přepravního výkonu (CPV), ale i její rozklíčení na provozní náklad a přiměřený zisk. Tato úprava má několik výhod. Dopravce bude přesně vědět za co "jezdí" a jak jsou "honorovány" jednotlivé položky, kraj bude vlastníkem dokladu, že naplňuje literu zákona. Průhledností ve finančních otázkách zabráníme nepodloženým spekulacím a eliminujeme případné nepřijemnosti při uzavírání smluv o ZVS. (např. odmítnutí smlouvy ze strany dopravce).
Zkušenosti však ukazují , že "vzorový postup" není v běžné praxi moc často používán a smlouvy uzavírané krajem většinou obsahují jen hodnotu ceny přepravního výkonu jako výsledný součet provozních nákladů a upraveného přiměřeného zisku.
Setkáváme se i z případy, kdy na první pohled je zřejmé, že otázka obnovy vozového parku nebyla na "pořadu dne". Jedná se o smlouvy se stejnou cenou přepravního výkonu pro všech provozující dopravce.
Pokud je můj odhad o absenci přiměřeného zisku správný, jedná se ze strany kraje o nesystémový postup a krátkozraké šetření na nesprávném místě. I když respektuji "smluvní vztahy dohodou", považuji úsporu "několika korun" na úkor bezpečnosti systému za nesprávné a nezodpovědné řešení. (Teoreticky vzato, při dodržení právních norem a zavedených postupů, totiž nemohou mít všichni dopravci stejnou CPV, protože tato se musí lišit započteným přiměřeným ziskem, který je u každého dopravce jiný).
Plánování rozvoje veřejné osobní dopravy ztrácí smysl, pokud k obnově vozového a záložního parku nebudou stát a samospráva přistupova zodpovědně se vší vážností. Dovolím si tvrdit, že až na několik málo vyjímek, v současné době není v Česku dopravce, který může zajistit "obnovu" z vlastních zdrojů .Druhou alternativou je i pravděpodobnost, že dopravce, který ponese náklady z pořizování vozidel, nemusí uspět ve výběrovém řízení, protože zde většinou rozhoduje pouze a jen cena přepravního výkonu (Při řízení se stáří a velikost vozového a záložního parku vesměs nezjišťuje). Dopravci tudíž ztrácí motivaci obnovovat vozový park.
Přitom ani současný stav "podpory" nemůžeme brát za zcela ideální. Roční dotace od státu stačí k obnově cca 5 % vozového parku, tzn. že kompletní reprodukce současného stavu vozidel by proběhla za 10-15 let.
Měřeno stavem vozového parku, dostává kraji deklarovaný záměr o celkové integraci území, novou a téměř neřešitelnou podobu. Kraje si už jednou pro vždy musí uvědomit, že většina pozitivních koncepčních záměrů zůstane neuskutečněna z důvodu nevyhovujícího vozového parku.
Zastaralý vozový park je prostě fenomén, před kterým neutečeme. Chtějí-li kraje i v budoucnu "provozovat" náš velmi skromný systém HDO, musí problematiku parku začít řešit okamžitě na tzv. "plný úvazek", a nikoli okrajově, jak činily doposud. Bezpečnost a spolehlivost systému se nedá zajistit jinak, než kvalitními a pravidelně obměňovanými vozovými prostředky. Investice do nových, moderních autobusů se však zúročí v podobě zlepšení kultury cestování a zvýšením pocitu bezpečí u cestujícího.Shrnutí problematiky reprodukce vozového parku  
Pro Dopravák 1/2004 Antonín Zemek, Centrum dopravního výzkumu Brno 
							Není tajemstvím , že stávající vozový park, zabezpečující veřejnou osobní dopravu v Česku se nachází v katastrofálním stavu. Jen pro informaci uvádím stav v r. 2001.:
Linkovou dopravu zabezpečovalo celkem 6 088 autobusů. Z toho bylo účetně odepsáno 65 % autobusů při šestiletém odpisovém cyklu a provozně odepsaných tj. starších než 10 let bylo provozováno cca 3 780 autobusů, což představuje 62 % z celkového počtu.
Z uvedeného je zřejmé, že tuto skutečnost - varování nelze brát na lehkou váhu , protože riziko kolapsu veřejné osobní dopravy z důvodu nedostatku bezpečných a technicky způsobilých vozových prostředků je příliš velké. Musí být proto v zájmu státu i samosprávy možnosti rizika minimalizovat nejen v rámci běžné administrativní činnosti , ale i aktivní finanční politikou.
Stát k problematice obnovy vozového parku zaujal pozitivní stanovisko, a toto realizuje prostřednictvím programů "Podpora pořízení a obnovy vozidel městské hromadné dopravy", resp. "Podpora pořízení a obnovy vozidel autobusové dopravní obslužnosti".
Zainteresovanost krajů na obnově vozového parku vyplývá ze samotného zákona č. 111/ 1994 Sb., o silniční dopravě , v platném znění a vyhlášky č. 50 / 1998 Sb., o prokazatelné ztrátě ve veřejné linkové osobní dopravě , v platném znění. Tzv. institut "přiměřeného zisku na obnovu vozového parku" je nedílnou součástí vzorce pro výpočet ceny přepravního výkonu (CPV).
Stávající legislativou byla krajům stanovena jasná a zcela srozumitelná pravidla "hry". Jako "vzorový postup" při plnění těchto pravidel bych si představoval, že v textu smlouvy o závazku veřejné služby (ZVS) bude uváděna nejen celková hodnota ceny přepravního výkonu (CPV), ale i její rozklíčení na provozní náklad a přiměřený zisk. Tato úprava má několik výhod. Dopravce bude přesně vědět za co "jezdí" a jak jsou "honorovány" jednotlivé položky, kraj bude vlastníkem dokladu, že naplňuje literu zákona. Průhledností ve finančních otázkách zabráníme nepodloženým spekulacím a eliminujeme případné nepřijemnosti při uzavírání smluv o ZVS. (např. odmítnutí smlouvy ze strany dopravce).
Zkušenosti však ukazují , že "vzorový postup" není v běžné praxi moc často používán a smlouvy uzavírané krajem většinou obsahují jen hodnotu ceny přepravního výkonu jako výsledný součet provozních nákladů a upraveného přiměřeného zisku.
Setkáváme se i z případy, kdy na první pohled je zřejmé, že otázka obnovy vozového parku nebyla na "pořadu dne". Jedná se o smlouvy se stejnou cenou přepravního výkonu pro všech provozující dopravce.
Pokud je můj odhad o absenci přiměřeného zisku správný, jedná se ze strany kraje o nesystémový postup a krátkozraké šetření na nesprávném místě. I když respektuji "smluvní vztahy dohodou", považuji úsporu "několika korun" na úkor bezpečnosti systému za nesprávné a nezodpovědné řešení. (Teoreticky vzato, při dodržení právních norem a zavedených postupů, totiž nemohou mít všichni dopravci stejnou CPV, protože tato se musí lišit započteným přiměřeným ziskem, který je u každého dopravce jiný).
Plánování rozvoje veřejné osobní dopravy ztrácí smysl, pokud k obnově vozového a záložního parku nebudou stát a samospráva přistupova zodpovědně se vší vážností. Dovolím si tvrdit, že až na několik málo vyjímek, v současné době není v Česku dopravce, který může zajistit "obnovu" z vlastních zdrojů .Druhou alternativou je i pravděpodobnost, že dopravce, který ponese náklady z pořizování vozidel, nemusí uspět ve výběrovém řízení, protože zde většinou rozhoduje pouze a jen cena přepravního výkonu (Při řízení se stáří a velikost vozového a záložního parku vesměs nezjišťuje). Dopravci tudíž ztrácí motivaci obnovovat vozový park.
Přitom ani současný stav "podpory" nemůžeme brát za zcela ideální. Roční dotace od státu stačí k obnově cca 5 % vozového parku, tzn. že kompletní reprodukce současného stavu vozidel by proběhla za 10-15 let.
Měřeno stavem vozového parku, dostává kraji deklarovaný záměr o celkové integraci území, novou a téměř neřešitelnou podobu. Kraje si už jednou pro vždy musí uvědomit, že většina pozitivních koncepčních záměrů zůstane neuskutečněna z důvodu nevyhovujícího vozového parku.
Zastaralý vozový park je prostě fenomén, před kterým neutečeme. Chtějí-li kraje i v budoucnu "provozovat" náš velmi skromný systém HDO, musí problematiku parku začít řešit okamžitě na tzv. "plný úvazek", a nikoli okrajově, jak činily doposud. Bezpečnost a spolehlivost systému se nedá zajistit jinak, než kvalitními a pravidelně obměňovanými vozovými prostředky. Investice do nových, moderních autobusů se však zúročí v podobě zlepšení kultury cestování a zvýšením pocitu bezpečí u cestujícího.
- realizace koncepčních záměrů musí probíhat souběžně s obnovou vozového parku
- bezpodmínečné dodržování platných právních norem týkajících se obnovy vozového parku ze strany krajů
- čistota a průhlednost finančních postupů při uzavírání smlouvy o ZVS
- Stoprocentní zainteresovanost krajů na úhradě "přiměřeného zisku"
- uzavíraním dlouhodobých smluv o ZVS a zohledňováním "životnosti parku" při výběrových řízeních motivovat dopravce k pravidelné obnově vozového a záložního parku
- hazardovat s bezpečností a spolehlivostí systému resp. zdravím cestujících znamená výrazné posílení individuální automobilové dopravy.
Pro Dopravák 1/2004 Antonín Zemek, Centrum dopravního výzkumu Brno

 
                 
                 
                 Smlouva na desítky nových trolejbusů pro DSZO platí
										Smlouva na desítky nových trolejbusů pro DSZO platí  
									 Na podzim 2026 má být ve Varšavě téměř 300 nových autobusů
										Na podzim 2026 má být ve Varšavě téměř 300 nových autobusů
									

 
                
