Minulý týden byl na návštěvě v České republice testovací nízkopodlažní autobus

Mercedes-Benz Citaro K. Nejkratší Citaro bylo k dispozici dopravním novinářům pro testovací jízdy po Praze.
Mercedes-Benz Citaro K. Nejkratší Citaro bylo k dispozici dopravním novinářům pro testovací jízdy po Praze.
Kompaktní nízkopodlažní autobus Mercedes-Benz splňuje s dieselovým motorem ty nejpřísnější ekologické standardy; díky výborné ovladatelnosti je vhodný pro úzká centra měst.
Po dvou autokarech (NOGE a Beulas) měla redakce BUSportálu možnost po čase vyzkoušet městský autobus. Mercedes-Benz Citaro zvláště v takto krátkém provedení je velmi pohodlně ovladatelné vozidlo zvládající perfektně městské prostředí. Šestistupňová automatická převodovka reaguje lehce a kontinuálně. Vysloveně příjemné je nastavení režimu zapínání zastávkové brzdy ručním tlačítkem na pravé straně ovládacího panelu - vypnutí je automatické sešlápnutím plynu. To se hodí nejen na zastávkách, ale i na semaforech, v kolonách ap. Současně se zabrzděním dojde k vyřazení rychlosti. Tato ovládací konfigurace je jednou z volitelných. Vozidlo je vybaveno podobným systémem ovládání dveří cestujícími, který známe z tramvají. Sympatická je i možnost předvolby kneelingu tak, že se autobus začne naklánět současně s otevíráním dveří. BUSportálu se jízda v běžném pražském provozu z EvoBusu přes Dejvice a Strahov s tímto autobusem opravdu líbila.
Andreas Türk z vývojového oddělení společnosti Mercedes-Benz, který již tradičně vozidlo spolu s Hermannem Zehenderem přivezl, redakci řekl: "Krátké Citaro je rozšířením portfolia společnosti. Kratší nezamená zde menší ani výrazně levnější (vůz má agregáty i výbavu jako každé jiné Citaro), ale cílem je nabídnout obratnější vozidlo tam, kde je potřeba s menším autobusem obsloužit poměrně mnoho cestujících."
Městský autobus s technikou velkého autobusu a ovladatelností minibusu s průměrem otáčení pouhých 17,24 m je extrémně šetrný k životnímu prostředí. Testovací vůz není certifikován pouze podle aktuálně v celé Evropě nejpřísnějšího standardu pro výfukové zplodiny EEV, ale navíc je vyznamenán označením zkušebny jako „Modrý anděl“ - označení je i součástí designu. K nízkoemisní a ekonomické dieselové technologii BlueTec 5 patří i nízká emise hluku uvnitř a venku. Zajímavé jsou i další výrobní parametry - lakování neobsahující těžké kovy s méně než 130 g rozpouštědla na metr čtvereční, závazek nepoužívat látky poškozující ozonovou vrstvu ve výrobě a malý „skleníkový potenciál“ u chladícího média klimatizace.

Základem autobusu Citaro K je klasické 12 m Mercedes-Benz Citaro. U typu Citaro K zkrátil Mercedes-Benz rozvor náprav o 1,5 na 4,4 m. Výsledkem je mimořádně snadno ovladatelný autobus s velkými technickými rezervami, neboť veškeré agregáty odpovídají „velkému“ autobusu Citaro. V testovacím voze je tedy kompaktní naležato umístěný řadový šestiválec OM 906 hLA s uzavřeným systémem filtrování částic pro optimální čištění výfukových plynů. Motor s objemem válců 6,4 litrů má v provedení EEV výkon 210 kW (286 k). Maximální točivý moment činí 1120 Nm. Vozidlo má šestistupňovou automatickou převodovku ZF HP 502 z řady Ecomat. Autobus je dimenzován na maximální rychlost 96 km/h. Do převodovky je zabudován retardér s obsluhou přes brzdový pedál a pětistupňovou ovládací páku na sloupku řízení. Brzdy jsou standardně vybaveny systémy ABS a ASR. Podvozek autobusu Citaro K je jako u obou dalších modelů konstrukční řady Citaro vybavený nezávislým zavěšením kol na přední nápravě. Citaro K má pneumatické pérování s elektronicky ovládanou regulací výšky a kneelingem. Vozidlo může být naopak i zvednuto k účelům údržby nebo k přejíždění překážek.

Dveře, interiér a pracoviště řidiče je analogické klasickému Citaru. Dvě kamery sledují prostor pro cestující a doplňují elektricky nastavitelná zrcátka. Vozidlo je vybaveno komfortním informačním systémem. Testovací vůz je vybaven 25 sedadly a 58 místy k stání. Hmotnost prázdného vozu v sériovém provedení činí pouze kolem deseti tun. Tím zbývá vzhledem k 18 tunám povolené celkové hmotnosti v maximu osm tun na náklad.
Testovací autobusy Mercedes-Benz jsou vybaveny zátěží tak, aby byl simulován provoz s cestujícími. Kromě sáčků s pískem na podlaze jsou na sedadlech umístěni plastoví "mimozemšťané" naplnění tekutinou tak, aby modelování bylo co nejpodobnější skutečnosti. Interiér bez tohoto "vybavení" bylo možno vidět např. na Best Bus Vienna: Citaro K, Citaro N, ....

S využitím informací Daimler a vlastních postřehů Dagmar Braunová

Minulý týden byl na návštěvě v České republice testovací nízkopodlažní autobus
Zastávka Praha - Klamovka.
Minulý týden byl na návštěvě v České republice testovací nízkopodlažní autobus
V areálu EvoBus Service Center v Praze.
Minulý týden byl na návštěvě v České republice testovací nízkopodlažní autobus
Minulý týden byl na návštěvě v České republice testovací nízkopodlažní autobus
Minulý týden byl na návštěvě v České republice testovací nízkopodlažní autobus
Minulý týden byl na návštěvě v České republice testovací nízkopodlažní autobus
Minulý týden byl na návštěvě v České republice testovací nízkopodlažní autobus
Minulý týden byl na návštěvě v České republice testovací nízkopodlažní autobus
Minulý týden byl na návštěvě v České republice testovací nízkopodlažní autobus
Minulý týden byl na návštěvě v České republice testovací nízkopodlažní autobus
Minulý týden byl na návštěvě v České republice testovací nízkopodlažní autobus
Novinář Jan Balíček.
Minulý týden byl na návštěvě v České republice testovací nízkopodlažní autobus
Minulý týden byl na návštěvě v České republice testovací nízkopodlažní autobus