Maďarsko se vrací na mapu evropských výrobců autobusů
V nové hale Kravtex-Kühne Group se bude vyrábět kloubový Econell 18 Next, který byl představen vloni na podzim. Foto Credobus

V Mosonmagyaróváru byla v pátek 25. března slavnostně otevřena moderní výrobní hala na autobusy značky Credobus. Největší závod v zemi má vrátit Maďarsko mezi evropské výrobce.
V Mosonmagyaróváru byla v pátek 25. března slavnostně otevřena moderní výrobní hala na autobusy značky Credobus. Největší závod v zemi má vrátit Maďarsko mezi evropské výrobce.
Na velké akci za přítomnosti téměř tisíce hostů otevřela Kravtex-Kühne Group novou budovou o rozloze 4 000 metrů čtverečních, tím se výrobní prostor pro autobusy rozšířil na více než 20 000 metrů čtverečních. Podle skupiny by mohla s výrobní kapacitou 1 000 autobusů v roce 2023 zásobovat autobusy celý domácí trh. Maďarský výrobce se zatím soustředí jen na zakázky pro domácí Volánbusz.

V roce 2008 Kravtex-Kühne Group slavnostně otevřela závod na autobusy o rozloze 10,6 tisíc metrů čtverečních v Mosonmagyaróváru, ten se od té doby v několika etapách rozšířil. V roce 2016 byla předána druhá fáze rozšíření na 16,2 tisíc metrů čtverečních. Výstavba třetí fáze začala na konci roku 2020 a klíčová se nyní stala nová hala.

Podle skupiny vrací tato investice za 2 miliardy HUF Maďarsko zpět na mapu evropské výroby autobusů. Na dosud nejnákladnější projekt Kravtex-Kühne Group poskytla maďarská vláda v rámci Programu podpory firemních investic přibližně 470 milionů HUF.

Nová hala s vnitřní výškou téměř 10 metrů je plně jeřábová, vybavená nejmodernějšími LED osvětlením a moderními zařízeními včetně tří robotických buněk pro svařovací operace. Při plánování energetického zásobování haly se počítalo se zajištěním výkonného nabíjení elektrobusů, které se mají v následujících letech vyrábět. Došlo také k výraznému rozšíření lakovny na téměř dvojnásobek kapacity.

Velikostí nové haly a kapacitou výroby chce výrobce konkurovat i největším výrobním závodům v regionu střední a východní Evropy. Design interiéru optimalizovaný pro výrobu autobusů a špičkové vybavení budou zajišťovat vynikající kvalitu výroby, uvádí Kravtex. V nové hale se bude vyrábět kloubový Econell 18 Next, který byl představen vloni na podzim. V budoucnu zde mají vznikat i elektrobusy koncernu založené na bezemisních bateriových a vodíkových zdrojích energie. Výrobní hala bude nejen svařovat rámové konstrukce, ale také vyrábět stovky kovových dílů pro autobusy.

Skupina Kravtex-Kühne během dvou desetiletí znovu spustila výrobu autobusů nyní se se značkou Credobus stala jednou z největších průmyslových společností v Maďarsku. Vozy této značky jezdí u poskytovatelů státních a městských dopravních služeb a její speciální autobusy používá policie, armáda a zdravotnická zařízení. V Mosonmagyaróváru a Győru ročně vyrobí asi 300 autobusů, což zajišťuje udržení více než 550 pracovních míst a dalších minimálně 150 míst u maďarských dodavatelů. Skupina dosud vyrobila více než 2 600 autobusů, ve flotile státního dopravce Volánbusz s 6 200 vozidly má podíl asi 40 %.

Rok 2016 byl pro skupinu mezníkem, vláda odsouhlasila strategii výroby autobusů v továrně Kühne v Mosonmagyaróváru. Národní akční program pro výrobu autobusů, který tvoří základ strategie, byl velkou příležitostí a od tohoto roku dodal výrobce více autobusů než v předchozích 17 letech: téměř 1 500 kusů.



Maďarsko se vrací na mapu evropských výrobců autobusů
Slavnostní otevření nových prostorů proběhlo za účasti téměř 1 000 hostů 26. března 2022. Foto Credobus / MTI / Csaba Krizsán
Maďarsko se vrací na mapu evropských výrobců autobusů
Maďarsko se vrací na mapu evropských výrobců autobusů
Kravtex-Kühne Group podepsala v létě 2021 smlouvu na dodání 365 autobusů Credobus společnost Volánbusz, přidají se k více než 500 stávajícím. Foto Credobus