Kloubové autobusy pro MHD v Liberci vyrobí SOR
První vyrobený autobus SOR NSG 18 má ve flotile ČSAD Havířov. Cestující se s ním poprvé svezli 20. července 2022. Další jezdí na Slovensku v Trenčíně, vloni je pořídil Transdev Slovakia pro místní MHD. Až patnáct těchto kloubových vozidel vyrobí SOR také pro Liberec. Foto město Havířov

O dodání 15 vozidel s pohonem na CNG o délce až 19 metrů měli zájem čtyři dodavatelé. Zakázku má jistou SOR Libchavy, se kterým Dopravní podnik měst Liberece a Jablonce nad Nisou uzavřel 13. července rámcovou dohodu.  V krajském městě tak vyjedou autobusy SOR NSG 18. Aktualizováno: 19. 1. 2024 byl v Registru smluv uveřejněn dodatek k rámcové dohodě, autobusů tak bude celkem 16 ks.

O dodání 15 vozidel s pohonem na CNG o délce až 19 metrů měli zájem čtyři dodavatelé. Zakázku má jistou SOR Libchavy, se kterým Dopravní podnik měst Liberece a Jablonce nad Nisou uzavřel 13. července rámcovou dohodu.  V krajském městě tak vyjedou autobusy SOR NSG 18. Aktualizováno: 19. 1. 2024 byl v Registru smluv uveřejněn dodatek k rámcové dohodě, autobusů tak bude celkem 16 ks.

Nové kloubové autobusy se staly součástí vozového parku libereckého dopravního podniku až na podzim 2020, kdy na základě výběrového řízení dodal Solaris 10 vozů Urbino 18 na CNG. Dopravní podnik potřebuje nahradit ještě starší vozidla, která pořídil po ukončení spolupráce s BusLine a z důvodu nedostatku řidičů v roce 2019. Veřejnou zakázku na 15 vozidel zveřejnil už v roce 2022, následně jí ale vzhledem k nejisté situací s plynem zrušil. V březnu 2023 následoval další, tentokrát úspěšný tendr. Nové kloubové autobusy pohnáněné stlačeným zemním plynem doplní vozový park v letech 2024 a 2025 po 5 kusech, plnění bude následovat po uzavření kupních smluv.  Zbývajících 5 kusů bude případně dodáno na základě opce v letech 2026 a 2027. Délka vozidla byla specifikována na až 19m a kapacitou minimálně 120 cestujících. Vybaveny budou klimatizací, uzavřenou kabinou řidiče, USB zásuvkami a LED osvětlením. Odhadovaná cena byla 10,15 milionů korun za vozidlo, tj. celkem 152,25 milionů korun. Výše celkové nabídkové ceny měla v hodnocení váhu 90 %, délka záruční doby zbývajících 10 %.

Zatímco o první zakázku se ucházel pouze Solaris, nyní byl zájem velký. Solaris nabídl dodat 15 autobusů za cca 142,5 milionů korun, TEZAS servis za 159,3 miliony, OTOKAR OTOMOTIV za 170 milionů, nejvýhodnější cenu nabídl SOR Libchavy 140,235 milionu korun, který je s celkovým bodovým hodnocením vítězem.

Kloubové autobusy SOR NSG 18 doplní flotilu dvanáctimetrových autobusů SOR NS 12, které dopravní podnik pořídil na základě rámcové smlouvy na dvacet vozů z roku 2020, následně dva vozy přikoupil a dodány byly letos v květnu.

Pro údržbu flotily kloubových autobusů probíhá kompletní přestavba haly lehké údržby v areálu garáží v Liberci ve Vilové ulici. Současně dojde k rozšíření prostoru o jedno stání pro možnost zvednutí kloubového autobusu. Původní hala byla určena pouze na vozidla délky 12m. Odhadované náklady přesahují 100 mil. korun.

V červnu 2021 otevřel dopravní podnik vlastní plnící stanici CNG.

Aktualizováno: 19. ledna 2024 byl v Registru smluv zveřejněn dodatek č. 1 k rámcové dohodě. Dopravní podnik potřebuje pro MHD Liberec ještě jeden autobus se stejnými parametry. Podmínky dodání jsou totožné s vozy specifikovanými v rámcové dohodě, cena činí 9 349 000 Kč bez DPH.