Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Zajímavosti

O nových tramvajích Škoda ForCity Plus 52T, které vyrábí plzeňský závod Škoda Group na míru pro hlavní město, už se toho napsalo hodně. Nové pětičlánkové tramvaje představují to nejmodernější, co nabízí český průmysl v oblasti městské dopravy. Jsou promyšlené do posledního detailu. Stojí za nimi stovky lidí, tisíce hodin práce a spousta chytrých řešení. Prvních sedm vozů už jezdí s cestujícími. Podívejte se na ně zblízka.

person rebus  date_range 04.11.2025

Norský provozovatel veřejné dopravy Ruter identifikoval po sérii bezpečnostních testů potenciální kybernetická bezpečnostní rizika související s bezdrátovými aktualizacemi softwaru v elektrickém autobusu od čínského Yutong. Provozovatel nyní plánuje v reakci na to zavést několik opatření.

Ruter provedl komplexní bezpečnostní text elektrických autobusů "v izolovaném prostředí uvnitř hory" - v opuštěném dole. Cílem bylo odhalit potencionální rizika spojená s elektrickými autobusy. Digitální přístup k řídicím systémům pro aktualizace softwaru a diagnostiku by teoreticky mohl umožnit dálkovou manipulaci s 850 autobusy Yutong v Norsku. Problém se týká vzdáleného připojení, které je nezbytné pro provádění aktualizací softwaru vzduchem. Byl testován zbrusu nový autobus Yutong z Číny a tři roky starý VDL z Nizozemska. Test probíhal v létě v prostředí, kde nemohlo dojít k připojení k mobilní síti a externímu rušení. Analýza podle Ruter ukázala, že Yutong měl externí přístup k baterii a systému správy napájení, konkrétně prostřednictvím rumunské SIM karty. Znamená to, že by teoreticky mohl na dálku autobus deaktivovat. Paralelní test na tři roky starém elektrickém autobusu od VDL ukázal lepší výsledky, vozidlo nepodporuje bezdrátové aktualizace, a proto nemá žádné externí přístupové body. Nemůže však ani přijímat bezdrátové aktualizace softwaru. Ruter také poznamenal, že systémy v autobusu Yutong byly „jen málo integrované“, což znamená, že nebyly nijak zvlášť skryté – jak by se dalo očekávat, kdyby měly obsahovat tajná „zadní vrátka“ pro vzdálenou deaktivaci. Zřejmě to tedy nevypadá, že by šlo o tajný sledovací nebo vypínací systém. Autobus má pouze jeden přístupový bod ke kritickým funkcím. „To usnadňuje izolaci od okolního světa. Můžeme také zpozdit signály odeslané do autobusu, abychom zkontrolovali aktualizace, než k němu dorazí. Takové mechanismy se v současné době zavádějí,“ uvedl Ruter. Bezpečnostní experti objevili zranitelnosti v čínské platformě pro aktualizaci softwaru, kterou mimo jiné používá Yutong. „Zranitelnosti byly nahlášeny poskytovateli platformy a od té doby byly opraveny,“ uvedl provozovatel. „ Tento komplexní a unikátní test nám umožňuje vybavit autobusy správnou ochranou. Veřejná doprava v Oslu a Akershusu musí mít přístup k nejmodernějším technologiím a nejvyššímu zabezpečení ,“ uvedl Bernt Reitan Jenssen, generální ředitel společnosti Ruter. „ Po těchto testech se obavy proměnily v konkrétní znalosti o tom, jak můžeme implementovat bezpečnostní systémy, které nás chrání před nežádoucími aktivitami nebo pokusy o hackerský útok na počítačové systémy autobusů .“ Po testování již Ruter podniká konkrétní opatření. Plánuje ještě zpřísnit bezpečnostní požadavky v budoucím zadávání veřejných zakázek. Vyvíjí firewally, které zajistí lokální kontrolu a chrání před hackerskými útoky a spolupracuje s národními a místními orgány na jasných požadavcích na kybernetickou bezpečnost. „Autobusy mají v současnosti stejnou úroveň funkcí, jako osobní automobily z roku 2016. Je pravda, že s rozšířením asistenčních systémů pro řidiče a autonomních systémů se riziko zvyšuje, pokud nebudou opatření přijata včas,“ uvedla společnost. Ruter.no , Sustainable-bus.com

person rebus  date_range 04.11.2025

Hlavní výrobní závod IVECO BUS přivítal 22. října 2025 ministra infrastruktury a dopravy Senegalské republiky Yankobu Diémého. Setkal se s vedením a prohlédl si výrobu. Před rokem odjelo z Vysokého Mýta do metropolitní oblasti Dakaru 370 autobusů Crossway. Příští rok pomohou s Olympiádou mládeže.

V ministerské delegaci 13 osob byli mimo jiné: pan Amady Khaliou DIÉMÉ – technický poradce ministra, pan Assane MBENGUE – generální ředitel společnosti Dakar Dem Dikk, pan Thierno DIOP, generální tajemník společnosti Dakar Dem Dikk, a paní Anna Dupalová – vedoucí ekonomicko-obchodního oddělení Velvyslanectví České republiky v Dakaru. Ve Vysokém Mýtě je přivítali David Kříž, generální ředitel společnosti Iveco Česká republika, dále ředitel závodu Jaroslav Šturma a manažer kvality Milan Radimerský. Během návštěvy si ministr a jeho delegace prohlédli několik částí průmyslových závodů, kde se vyrábí meziměstský autobus Crossway a autokar EVADYS. Autobus CROSSWAY, lídr na evropském trhu, je k dispozici v různých verzích a typech pohonu a bylo vyrobeno více než 65 000 kusů. V roce 2024 obdržela společnost DAKAR DEM DIKK 370 kusů pro modernizaci veřejné dopravy v metropolitní oblasti Dakaru . „ Jsme velmi poctěni návštěvou ministra Yankoby Diémého. Jeho zájem o naše produkty a naši společnost je skutečným uznáním naší odbornosti. Je také cennou příležitostí k posílení vazeb mezi našimi oběma zeměmi a k ​​prozkoumání nových možností spolupráce. Jsme přesvědčeni, že řešení mobility, která nabízíme, jako je řada CROSSWAY, mohou hrát klíčovou roli v rozvoji dopravní infrastruktury v Senegalu a v celé Africe ,“ uvedl David Kříž, generální ředitel společnosti Iveco Česká republika. Jako angažovaný partner v oblasti udržitelné mobility je IVECO BUS připravena podpořit Senegal v dosažení ambiciózních cílů jeho národního transformačního plánu „Senegal 2050“ a přispět tak k úsilí země o ekonomickou suverenitu, sociální spravedlnost a udržitelný rozvoj. V tomto duchu je IVECO BUS připravena doprovázet Senegal v jeho přípravách na Olympijské hry mládeže 2026 a poskytovat spolehlivá, efektivní a ekologicky odpovědná dopravní řešení, která uspokojí vyvíjející se potřeby mobility země. Ministr v České republice také převzal v Aircraft Industries, u největšího českého výrobce civilních letadel, čtvrté z pěti objednaných letadel.

person rebus  date_range 24.10.2025

Nový jednotný design vozidel městské hromadné dopravy navazuje na vizuální styl města a jeho organizací (symbol „G“ s korunkou). První vozy v novém provedení – parciální trolejbusy Škoda 32Tr a 33Tr s karoserií SOR – dorazí do Hradce v září 2026. Cílem je přehlednější komunikace s cestujícími, méně vizuálního smogu a dlouhodobé sjednocení flotily.

„ Nové vizuální řešení sjednocuje městskou dopravu s identitou Hradce Králové a současně zvyšuje čitelnost ve veřejném prostoru. Těší mě, že změna nepřichází jako módní výstřelek, ale jako promyšlený krok, který ocení cestující i řidiči ,“ říká Miroslav Hloušek, náměstek primátorky pro dopravu. Nový design zachovává tradiční žlutou, červenou a bílou v totožných odstínech, přidává svislé pruhy a především ucelený systém informačních prvků v interiéru i exteriéru. Díky novému „manuálu samolepek“ budou provozní sdělení kratší, srozumitelnější a na očích tam, kde je cestující skutečně hledají. Změna se bude zavádět postupně. Stávající vozidla si ponechají současné lakování, nový vizuál ponesou vždy až nové dodávky. Výjimkou jsou již objednané hybridní autobusy Iveco (posledních osm kusů z rámcové dohody z října 2023 ), které má Zliner dodat do konce roku 2025 ještě v původním provedení. DPMKH tak sladí vzhled flotily bez mimořádných zásahů do stávajících vozů a současně nabídne od roku 2026 modernější, čitelnější prostředí pro cestující. Projekt nového jednotného vzhledu vozů MHD byl realizován na základě objednávky města Hradce Králové. Písmeno "G" s korunkou je symbolem města Hradce Králové od roku 2024. Je moderním pojetím tradičních symbolů města - lva a svatováclavské koruny. Tisková zpráva DPMHK

person rebus  date_range 22.10.2025

Dopravní podnik hlavního města oznámil příjezd svého prvního elektrického autobusu SOR ENS 12. Do garáže Vršovice dorazil 14. října dopoledne. SOR Libchavy zde bude testovat jeho funkčnost na nabíjecí infrastruktuře DPP a po zkouškách se vrátí k dokončení výroby. Dodání všech 18 objednaných elektrobusů je plánováno do konce října. Jeden z vozů jste si mohli prohlédnout na začátku října na veletrhu Busworld Europe v Bruselu na stánku Škody Group , která na výrobě spolupracuje. Celkem může DPP objednat 100 těchto dvanáctimetrových vozidel.

person rebus  date_range 14.10.2025

Ve čtvrtek 16. října 2025 vstoupí do provozu první nový vlak metra MF19 na lince 10 v Paříži. Vůz nové generace pro osm linek sítě Île-de-France Mobilités a dopravce RATP navrhl a vyrobil ALSTOM. Na jihu francouzského hlavního města už čekají na novou BRT linku s dvoukloubovými elektrickými autobusy Van Hool s pozemním dobíjením a v polovině prosince se v regionu zapojí do veřejné dopravy první lanovka.

Modulární metro MF19 je k dispozici ve třech délkách vlaků, umožňuje přepínání z manuálního na automatický provoz a nabízí několik typů vnitřního uspořádání. Každý vlak bude mít konfiguraci „boa“ (otevřený provoz bez oddělení mezi vozy). Vozy budou vybaveny moderními informačními systémy pro cestující, velkými okny a 100% LED osvětlením. Pro komfort cestujících byla speciálně vyvynutá i sedadla. Podle Île-de-France Mobilités se opěradlo přizpůsobí tvarům těla, podepře záda a bederní oblast bez ohledu na výšku cestujícího. Potah navržený pro dlouhou životnost je vyrobený z tkaného sametu z 85 % vlny a 15 % polyamidu v barvách Île-de-France Mobilité. Sedadlo je odolné vůči prachu, světlu, ohni, kouři i tržným poraněním. Je vybaveno vybaveno osvětlením pod sedadlem pro zvýšení viditelnosti a pocitu bezpečí na palubě. Sedadlo bylo testované a schválené speciálními skupinami cestujícími. RATP objednala u Alstom zatím 147 v vlakových souprav MF19. Rámcová smlouva uzavřená v roce 2019 umožňuje nakoupit až 410 souprav. V pařížském regionu bude i další premiéra. 24 metrů dlouhé 100% elektrické dvoukloubové autobusy na lince 402 na 14 km dlouhé trase v Essonne. Van Hool Exqui.City 24 by měl být uveden do provozu do konce roku 2025, dodávky se zpozdily z důvodu bankrotu belgického výrobce. Podle Île-de-France Mobilités využije novou BRT linku Tzen 4 více než 40 000 cestujících denně. Bude projíždět pěti obcemi s celkem 30 stanicemi a obsluhovat strategické čtvrti. Stávající linka 402 bude následně přečíslována na 4206. Dvoučlánkový autobus pojme až 140 osob, zatímco současný kloubový 100 osob. Kromě zvýšeného komfortu má být provoz efektivnější díky vyhrazeným jízdním pruhům na většině úseku a přednosti na křižovatkách a také šetrnější k životnímu prostředí. Autoubusy Tzen 4 budou poháněny výkonnými rychlonabíjecími bateriemi Kiepe Electric, které budou nabíjeny vodivým pozemním statickým nabíjecím systémem (SRS) od Alstom. Systém SRS umožňuje nabíjení tramvají a elektrických autobusů bez trolejového vedení na úrovni země na zastávkách a konečných během několika minut. Rámcová uzavřená s Van Hool zahrnuje minimálně 56 vozidel. Počítá se s nimi i pro druhou zcela novou linku Tzen 5. V jihovýchodní části pařížské aglomerace - ve Val-de-Marne - bude již brzy jezdit lanovka Câble 1, první v regionu Île-de-France. Tato městská lanovka bude obsluhovat pět stanic a vznášet se bude nad Créteil, Limeil-Brévannes, Valenton a Villeneuve-Saint-Georges od 13. prosince 2025. Do veřejné dopravy v roce 2025 investovala Île-de-France Mobilités 4 miliardy eur.

person rebus  date_range 13.10.2025

Španělská Grupo Castrosua a čínská Yutong Bus & Coach podepsaly na Busworld Europe 2025 dohodu o záměru (LOI) o společném zájmu navázat strategickou spolupráci pro vývoj, výrobu a marketing 100% elektrických autobusů zaměřených na evropský trh. Letter of Intent představuje začátek jednání mezi oběma společnostmi.

Dohoda o záměru zvažuje možnou integraci elektrické technologie Yutong s karoseriemi Castrosua přizpůsobenou technickým a kvalitativním požadavkům evropského trhu. „ Tato dohoda o záměru se společností Yutong představuje pro společnost Grupo Castrosua nový milník ,“ říká Juan Luis Castro, prezident Grupo Castrosua. „ Jsme velmi hrdí na to, že můžeme začít zkoumat tuto spolupráci s jedním ze světových lídrů v oblasti elektromobility .“ Dohoda zahrnuje probíhající technické a obchodní diskuse v oblasti inženýrství, designu a výroby, jakož i budoucí adaptaci vozidel na evropské předpisy v oblasti bezpečnosti, kvality a udržitelnosti, s výhradou formalizace konečné dohody. Liu Guang, generální ředitel Yutong Bus pro evropský region, uvedl: „ Pro Yutong je tento předběžný Letter of Intent s Grupo Castrosua výjimečnou příležitostí k dalšímu prozkoumání naší spolupráce v Evropě. Castrosua přináší rozsáhlé zkušenosti s evropským designem, úpravami na míru a dodržováním předpisů, zatímco Yutong přináší své technologické vůdčí postavení a odborné znalosti v oblasti elektrických systémů .“ Yutong na Busworld Europe představil zástupce celé své řady elektrických autobusů a odvezl si dvě hlavní ceny a další v jednotlivých speciálních kategoriích . Castrosua přivezla nový návrh mobility HERO, výsledek spolupráce s Volvo. Volvo Buses uvedlo, že jde o podvozek BZR se střední podlahou. Autobus bude nabízen pro Evropu i mimo ni.

person rebus  date_range 13.10.2025

V závodě BYD v maďarském městě Komárom sjel z výrobní linky 1 000. elektrický autobus. eBus B12 je první model s novým podvozkem Blade Battery, který integruje bateriovou technologii přímo do podvozku. S prostorem až pro 105 cestujících se připojí k flotile společnosti STOAG, jednoho z průkopnických německých provozovatelů elektrických autobusů.

BYD v Komárom v současnosti rozšiřuje výrobní halu o 29 000 m². Po dokončení se očekává zvýšení roční kapacity na více než 1 000 elektrických autoubusů a nákladních vozidel. BYD tím vytvoří několik stovek dalších pracovních míst. Nová hala bude vybavena nejnovější digitálními výrobními řešeními a udržitelnými technologiemi. Tian Chunlong, generální ředitel divize užitkových vozidel BYD, řekl: "Made in Europe, for Europe" je více než závazek – je to realita, kterou naše maďarské a čínské týmy společně přinášejí. Budeme i nadále investovat na místní úrovni a spolupracovat v celé Evropě, abychom podpořili ekologičtější budoucnost ve veřejné dopravě ." STOAG zajišťuje v Oberhausenu v Severním Porýní-Vestfálku veřejnou dopravu 120 autobusy a 6 tramvajemi. První dva elektrické Solaris Urbino 12 jezdí na dvou linkách od října 2015. Další čtyři VDL Citea SLF-E 120 pak od července 2019. BYD se pohybuje v sektoru elektrických autobusů v Evropě již více než deset let a v posledních letech patří mezi lídry. Její vozidla jezdí ve více než 160 městech v 26 evropských zemích dohromady ujela více než 645 milionů kilometrů, tím podle BYD ušetřila přibližně 690 000 tun CO₂.

person rebus  date_range 30.09.2025

Brněnský dopravní podnik zná jméno svého nového maskota – červeného dráčka, který se vyzná v městské dopravě a ochotně poradí každému cestujícímu. V druhém kole internetové ankety hlasovalo 3 500 lidí. Z šesti favoritů byla nejúspěšnější dvě jména, Čenda a Štatlík. Dráček je také tváří nové aplikace DPMBinfo.

V prvním kole poslalo návrh jména téměř 1 500 lidí a ve druhém kole vybíralo z šesti favoritů více než 3 500 lidí. Nejvíce hlasů získala jména Štatlík a Čenda – obě shodně 28 %. Rozdíl mezi nimi činil jen několik málo hlasů. Proto se DPMB rozhodl oba favority spojit. Dráček tak hrdě ponese jméno Čenda Štatlík. Na dalších místech v pořadí skončila jména Hugo, Vilda, Eda, Tonda. „ Spojením dvou nejoblíbenějších jmen vznikla sympatická a hravá kombinace, která podle nás dráčkovi sluší. Věřím, že si Čendu Štatlíka cestující rychle oblíbí a stane se nedílnou součástí brněnské MHD ,“ říká mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková. Podobu dráčka navrhl dlouholetý zaměstnanec dopravního podniku, který brzy odchází do důchodu. Je tak symbolickým završením jeho kariéry u DPMB. Cestující se s Čendou Štatlíkem budou setkávat na akcích DPMB, na plakátech i na sociálních sítích. Současně se stane tváří nové aplikace DPMBinfo, kterou dopravní podnik představil 15. září 2025 a je už dostupná pro Android i iOS.

person rebus  date_range 16.09.2025

Dopravní podnik města České Budějovice (DPMCB) vyzývá veřejnost, aby se zapojila do výběru jmen pro 21 nových trolejbusů Škoda 33Tr, které v nejbližších měsících zařadí do provozu. Návrhy je možné zasílat online do neděle 5. října 2025. Jméno musí být spojeno s významnou osobností se vztahem k Budějovicům.

„ Vozidla MHD jsou v našich očích jedněmi z dominant města – denně je potkáváme v jeho ulicích, rámují jeho rytmus a dotvářejí jeho obraz. Možnosti pořízení nové flotily trolejbusů si velmi vážíme – bez podpory města a dotací z fondů Evropské unie bychom tak zásadní obměnu vozového parku učinit nemohli. I proto chceme nové trolejbusy symbolicky věnovat zásadním osobnostem, které měly s Českými Budějovicemi spojitost a dát prostor veřejnost i,“ říká ředitel DPMCB Slavoj Dolejš. Z letošní jarní dodávky obdrželo od dopravního podniku svá jména už 14 trolejbusů , mezi nimi například Přemysl, Budivoj, Lída či Marta. Na tuto tradici nyní naváže veřejná výzva: obyvatelé města mohou zasílat své návrhy na jména dalších významných Budějčáků z historie. Nemusí přitom jít přímo o rodáky – podmínkou je, že navrhovaná osobnost ve městě žila nebo zde významně působila a zanechala po sobě stopu. K návrhu je třeba připojit i období, kdy osobnost žila, a stručný příběh či přínos, díky kterému by právě její jméno měl nést nový trolejbus. Z došlých návrhů pak opět vybere veřejnost finálních 21 jmen. Návrhy dopravce sbírá přes online formulář , na stejné stránce zjistíte, jaká jména už trolejbusy dostaly. Zapojit se může kdokoliv se zájmem o MHD či historii města.

person rebus  date_range 15.09.2025
Reklama
C.I.E.B.
Reklama
Škoda Group
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací