Irizar ie tram poprvé v Polsku
Irizar ie tram na testech v Krakově v lednu 2022. Foto MPK

Společnost MPK SA v Krakově vybrala dodavatele až sedmi sólo autobusů s elektrickým pohonem. Španělský výrobce svou nabídkou překonal EvoBus i Solaris.

Společnost MPK SA v Krakově vybrala dodavatele až sedmi sólo autobusů s elektrickým pohonem. Španělský výrobce svou nabídkou překonal EvoBus i Solaris.

Výběr Irizar znamená, že do Krakova budou poprvé v historii dodány nové elektrobusy tohoto výrobce. Obyvatelé měli možnost letos v lednu už cestovat autobusem této značky, ale pouze v rámci testů.  Elektrický Irizar ie tram byl v Polsku poprvé. Vozidlo s neobvyklým designem se vzhledem tramvaje se vyznačuje také velkou plochou oken, která cestujícím poskytuje pocit velmi velkého prostoru. S délkou 12 metrů disponuje 3 dveřmi, z toho prostřední mají šířku 1,2 m. Uvnitř může cestovat téměř 100 cestujících. Vozidlo je vybaveno 180kW bateriemi nabíjenými zástrčkou a a pantografem pro pomalé, rychlé a ultrarychlé nabíjení.

 

Předmětem zakázky bylo dodání čtyř 12metrových elektrobusů (s možností objednat další tři). Protože projekt nákupu vozidel počítá s financováním z Regionálního operačního programu Malopolského vojvodství na léta 2014-2020, musí projít proces výběrového řízení kontrolou Úřadu pro veřejné zakázky, teprve poté bude možné uzavřít smlouvu.

 

Nabídky do výběrového řízení podaly kromě španělského Irizar také EvoBus Polska a Solaris.

 

Objednávka čtyř, resp. sedmi, nových elektrobusů (náklady na jejich dodání 24,2 mil. PLN, tzn. cca 125,5 mil. korun) je pouze částí nákupů vozidel s nulovými emisemi MPK. Krakovský dopravce už letos vybral nabídky společnosti Solaris, která v příštím roce dodá do Krakova 25 kloubových elektrických autobusů a 13 dvanáctimetrových. Znamená to, že v příštím roce bude ve vozovém parku MPK SA více než 120 autobusů poháněných elektřinou.

 

Všechny objednané autobusy budou nízkopodlažní a vybavené klimatizací, odděleným prostorem a plošinou pro osoby na invalidním vozíku, kamerovým systémem a USB porty. Každé vozidlo bude možné nabíjet pomalým nabíjením zásuvkou a rychlým přes pantograf. Všechny systémy a zařízení včetně topení, budou napájeny výhradně elektřinou.


Irizar ie tram poprvé v Polsku
Příští rok bude flotila elektrických autobusů v Krakově čítat 120 vozidel. Foto MPK