- » Zprávy
- » Zajímavosti
- » Veletrhy
- » Akce
- » Autobusy
- » Servis
- » Dopravní systémy
- » Veteráni
- » Alternativy
- » Koleje
- » Trucky
Zajímavosti
Ve čtvrtek 16. října 2025 vstoupí do provozu první nový vlak metra MF19 na lince 10 v Paříži. Vůz nové generace pro osm linek sítě Île-de-France Mobilités a dopravce RATP navrhl a vyrobil ALSTOM. Na jihu francouzského hlavního města už čekají na novou BRT linku s dvoukloubovými elektrickými autobusy Van Hool s pozemním dobíjením a v polovině prosince se v regionu zapojí do veřejné dopravy první lanovka.
Modulární metro MF19 je k dispozici ve třech délkách vlaků, umožňuje přepínání z manuálního na automatický provoz a nabízí několik typů vnitřního uspořádání. Každý vlak bude mít konfiguraci „boa“ (otevřený provoz bez oddělení mezi vozy). Vozy budou vybaveny moderními informačními systémy pro cestující, velkými okny a 100% LED osvětlením. Pro komfort cestujících byla speciálně vyvynutá i sedadla. Podle Île-de-France Mobilités se opěradlo přizpůsobí tvarům těla, podepře záda a bederní oblast bez ohledu na výšku cestujícího. Potah navržený pro dlouhou životnost je vyrobený z tkaného sametu z 85 % vlny a 15 % polyamidu v barvách Île-de-France Mobilité. Sedadlo je odolné vůči prachu, světlu, ohni, kouři i tržným poraněním. Je vybaveno vybaveno osvětlením pod sedadlem pro zvýšení viditelnosti a pocitu bezpečí na palubě. Sedadlo bylo testované a schválené speciálními skupinami cestujícími. RATP objednala u Alstom zatím 147 v vlakových souprav MF19. Rámcová smlouva uzavřená v roce 2019 umožňuje nakoupit až 410 souprav. V pařížském regionu bude i další premiéra. 24 metrů dlouhé 100% elektrické dvoukloubové autobusy na lince 402 na 14 km dlouhé trase v Essonne. Van Hool Exqui.City 24 by měl být uveden do provozu do konce roku 2025, dodávky se zpozdily z důvodu bankrotu belgického výrobce. Podle Île-de-France Mobilités využije novou BRT linku Tzen 4 více než 40 000 cestujících denně. Bude projíždět pěti obcemi s celkem 30 stanicemi a obsluhovat strategické čtvrti. Stávající linka 402 bude následně přečíslována na 4206. Dvoučlánkový autobus pojme až 140 osob, zatímco současný kloubový 100 osob. Kromě zvýšeného komfortu má být provoz efektivnější díky vyhrazeným jízdním pruhům na většině úseku a přednosti na křižovatkách a také šetrnější k životnímu prostředí. Autoubusy Tzen 4 budou poháněny výkonnými rychlonabíjecími bateriemi Kiepe Electric, které budou nabíjeny vodivým pozemním statickým nabíjecím systémem (SRS) od Alstom. Systém SRS umožňuje nabíjení tramvají a elektrických autobusů bez trolejového vedení na úrovni země na zastávkách a konečných během několika minut. Rámcová uzavřená s Van Hool zahrnuje minimálně 56 vozidel. Počítá se s nimi i pro druhou zcela novou linku Tzen 5. V jihovýchodní části pařížské aglomerace - ve Val-de-Marne - bude již brzy jezdit lanovka Câble 1, první v regionu Île-de-France. Tato městská lanovka bude obsluhovat pět stanic a vznášet se bude nad Créteil, Limeil-Brévannes, Valenton a Villeneuve-Saint-Georges od 13. prosince 2025. Do veřejné dopravy v roce 2025 investovala Île-de-France Mobilités 4 miliardy eur.
Španělská Grupo Castrosua a čínská Yutong Bus & Coach podepsaly na Busworld Europe 2025 dohodu o záměru (LOI) o společném zájmu navázat strategickou spolupráci pro vývoj, výrobu a marketing 100% elektrických autobusů zaměřených na evropský trh. Letter of Intent představuje začátek jednání mezi oběma společnostmi.
Dohoda o záměru zvažuje možnou integraci elektrické technologie Yutong s karoseriemi Castrosua přizpůsobenou technickým a kvalitativním požadavkům evropského trhu. „ Tato dohoda o záměru se společností Yutong představuje pro společnost Grupo Castrosua nový milník ,“ říká Juan Luis Castro, prezident Grupo Castrosua. „ Jsme velmi hrdí na to, že můžeme začít zkoumat tuto spolupráci s jedním ze světových lídrů v oblasti elektromobility .“ Dohoda zahrnuje probíhající technické a obchodní diskuse v oblasti inženýrství, designu a výroby, jakož i budoucí adaptaci vozidel na evropské předpisy v oblasti bezpečnosti, kvality a udržitelnosti, s výhradou formalizace konečné dohody. Liu Guang, generální ředitel Yutong Bus pro evropský region, uvedl: „ Pro Yutong je tento předběžný Letter of Intent s Grupo Castrosua výjimečnou příležitostí k dalšímu prozkoumání naší spolupráce v Evropě. Castrosua přináší rozsáhlé zkušenosti s evropským designem, úpravami na míru a dodržováním předpisů, zatímco Yutong přináší své technologické vůdčí postavení a odborné znalosti v oblasti elektrických systémů .“ Yutong na Busworld Europe představil zástupce celé své řady elektrických autobusů a odvezl si dvě hlavní ceny a další v jednotlivých speciálních kategoriích . Castrosua přivezla nový návrh mobility HERO, výsledek spolupráce s Volvo. Volvo Buses uvedlo, že jde o podvozek BZR se střední podlahou. Autobus bude nabízen pro Evropu i mimo ni.
V závodě BYD v maďarském městě Komárom sjel z výrobní linky 1 000. elektrický autobus. eBus B12 je první model s novým podvozkem Blade Battery, který integruje bateriovou technologii přímo do podvozku. S prostorem až pro 105 cestujících se připojí k flotile společnosti STOAG, jednoho z průkopnických německých provozovatelů elektrických autobusů.
BYD v Komárom v současnosti rozšiřuje výrobní halu o 29 000 m². Po dokončení se očekává zvýšení roční kapacity na více než 1 000 elektrických autoubusů a nákladních vozidel. BYD tím vytvoří několik stovek dalších pracovních míst. Nová hala bude vybavena nejnovější digitálními výrobními řešeními a udržitelnými technologiemi. Tian Chunlong, generální ředitel divize užitkových vozidel BYD, řekl: "Made in Europe, for Europe" je více než závazek – je to realita, kterou naše maďarské a čínské týmy společně přinášejí. Budeme i nadále investovat na místní úrovni a spolupracovat v celé Evropě, abychom podpořili ekologičtější budoucnost ve veřejné dopravě ." STOAG zajišťuje v Oberhausenu v Severním Porýní-Vestfálku veřejnou dopravu 120 autobusy a 6 tramvajemi. První dva elektrické Solaris Urbino 12 jezdí na dvou linkách od října 2015. Další čtyři VDL Citea SLF-E 120 pak od července 2019. BYD se pohybuje v sektoru elektrických autobusů v Evropě již více než deset let a v posledních letech patří mezi lídry. Její vozidla jezdí ve více než 160 městech v 26 evropských zemích dohromady ujela více než 645 milionů kilometrů, tím podle BYD ušetřila přibližně 690 000 tun CO₂.
Brněnský dopravní podnik zná jméno svého nového maskota – červeného dráčka, který se vyzná v městské dopravě a ochotně poradí každému cestujícímu. V druhém kole internetové ankety hlasovalo 3 500 lidí. Z šesti favoritů byla nejúspěšnější dvě jména, Čenda a Štatlík. Dráček je také tváří nové aplikace DPMBinfo.
V prvním kole poslalo návrh jména téměř 1 500 lidí a ve druhém kole vybíralo z šesti favoritů více než 3 500 lidí. Nejvíce hlasů získala jména Štatlík a Čenda – obě shodně 28 %. Rozdíl mezi nimi činil jen několik málo hlasů. Proto se DPMB rozhodl oba favority spojit. Dráček tak hrdě ponese jméno Čenda Štatlík. Na dalších místech v pořadí skončila jména Hugo, Vilda, Eda, Tonda. „ Spojením dvou nejoblíbenějších jmen vznikla sympatická a hravá kombinace, která podle nás dráčkovi sluší. Věřím, že si Čendu Štatlíka cestující rychle oblíbí a stane se nedílnou součástí brněnské MHD ,“ říká mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková. Podobu dráčka navrhl dlouholetý zaměstnanec dopravního podniku, který brzy odchází do důchodu. Je tak symbolickým završením jeho kariéry u DPMB. Cestující se s Čendou Štatlíkem budou setkávat na akcích DPMB, na plakátech i na sociálních sítích. Současně se stane tváří nové aplikace DPMBinfo, kterou dopravní podnik představil 15. září 2025 a je už dostupná pro Android i iOS.
Dopravní podnik města České Budějovice (DPMCB) vyzývá veřejnost, aby se zapojila do výběru jmen pro 21 nových trolejbusů Škoda 33Tr, které v nejbližších měsících zařadí do provozu. Návrhy je možné zasílat online do neděle 5. října 2025. Jméno musí být spojeno s významnou osobností se vztahem k Budějovicům.
„ Vozidla MHD jsou v našich očích jedněmi z dominant města – denně je potkáváme v jeho ulicích, rámují jeho rytmus a dotvářejí jeho obraz. Možnosti pořízení nové flotily trolejbusů si velmi vážíme – bez podpory města a dotací z fondů Evropské unie bychom tak zásadní obměnu vozového parku učinit nemohli. I proto chceme nové trolejbusy symbolicky věnovat zásadním osobnostem, které měly s Českými Budějovicemi spojitost a dát prostor veřejnost i,“ říká ředitel DPMCB Slavoj Dolejš. Z letošní jarní dodávky obdrželo od dopravního podniku svá jména už 14 trolejbusů , mezi nimi například Přemysl, Budivoj, Lída či Marta. Na tuto tradici nyní naváže veřejná výzva: obyvatelé města mohou zasílat své návrhy na jména dalších významných Budějčáků z historie. Nemusí přitom jít přímo o rodáky – podmínkou je, že navrhovaná osobnost ve městě žila nebo zde významně působila a zanechala po sobě stopu. K návrhu je třeba připojit i období, kdy osobnost žila, a stručný příběh či přínos, díky kterému by právě její jméno měl nést nový trolejbus. Z došlých návrhů pak opět vybere veřejnost finálních 21 jmen. Návrhy dopravce sbírá přes online formulář , na stejné stránce zjistíte, jaká jména už trolejbusy dostaly. Zapojit se může kdokoliv se zájmem o MHD či historii města.
Už čtvrt století se každou noc v Brně opakuje scénář, který v této podobě nemá v České republice obdoby. Z hlavního nádraží vyráží ve stejný okamžik 22 autobusů Dopravního podniku města Brna (DPMB), aby rozvezly cestující do všech koutů města. Tento systém, známý jako noční rozjezdy, slaví právě dnes 25 let od svého spuštění. Za tu dobu autobusy převezly až 150 miliónů lidí. O víkendu překvapili cestující tanečnice.
„ Jestli se dá něco označit za fenomén města Brna, pak jsou to právě noční rozjezdy. Jsou symbolem spolehlivosti, bezpečí a dostupnosti dopravy i v nočních hodinách. Jsem hrdý, že tento systém provozujeme už 25 let a lidé jsou s ním spokojeni. Ve všední dny převezeme nočními linkami kolem deseti tisíc cestujících, v pátky a soboty to bývá dvojnásobek. Celkem jsme tedy za 25 let mohli přepravit téměř 150 miliónů lidí, což je neuvěřitelné ,“ řekl Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna. Dopravce toto výročí oslavil uspořádáním překvapení pro cestující v noci ze soboty 30. na neděli 31. srpna 2025. Neoblíbenější půlnoční rozjezd zpestřil přítomným lidem krátkým vystoupením samba tanečnic doprovázených bubeníky. „ Reakce cestujících byly moc milé, někteří se usmívali, jiní natáčeli nebo se pohupovali v rytmu. Zhruba deset minut po půlnoci se rozjezdy vypravily na své trasy ,“ dodal Havránek. Historie noční dopravy v Brně Kořeny noční dopravy sahají do poloviny minulého století. Už tehdy jezdily tramvaje i po půlnoci a vyjížděly opět brzy ráno. Ucelený systém noční dopravy, jak jej známe dnes, se začal formovat v 70. letech. Tehdy se do nočního provozu zapojovaly všechny tři typy dopravy – tramvaje, trolejbusy i autobusy, které na sebe navazovaly v přestupních uzlech. Od roku 2000 zajišťují noční dopravu autobusové linky N89 – N99. Noční doprava v různých formách funguje i v jiných městech, brněnský model je však unikátní svou centralizací – všechny linky se potkávají ve stejný čas v jediném bodě: na hlavním nádraží. Noční doprava v Brně v roce 2025 Počet linek: 11 nočních autobusových linek (N89–N99) Počet vozidel: 22 autobusů vyráží každou noc ze zastávky Hlavní nádraží Intervaly odjezdů: Pracovní dny: od 23:00 do 1:00 každých 30 minut, poté do 4:00 po hodině, následně do 5:00 opět po 30 minutách Dny pracovního volna: od 23:00 do 1:00 každých 30 minut, poté do 5:00 po hodině, následně do 7:00 po 30 minutách Nejvytíženější dny: pátek, sobota, a během akademického roku středa Počet přepravených cestujících: až 20 000 za noc o víkendu, běžně kolem 10 000 Koordinaci rozjezdů zajišťuje pracoviště dispečinku sídlící na Novobranské ulici. Příjezd vozů a přestup cestujících sleduje v reálném čase. Jakmile jsou všechny linky připraveny, vydá dispečer centrální povel k odjezdu. Dříve se pokyn dával ručně – zhasnutím signálního světla nebo radiostanicí. Specifika nočního provozu Noční doba přináší specifické situace – od humorných příhod plných lásky až po náročné zásahy kvůli nevhodnému chování alkoholem posilněných cestujících. DPMB má však systém pod kontrolou a v případě potřeby dokáže reagovat. Například i posílením dopravy při konání velkých akcí jako jsou ohňostroje nebo Majáles.
Švýcarský startup pro mobilitu spolenočnost Twiliner od podzimu 2025 zaplní „mezeru v komfortu cestování na dlouhé vzdálenosti“ po Evropě. Od října 2025 spouští první noční autobusy s polohovacími sedadly srovnatelnými s business třídou v letadle mezi Curychem a Amsterdamem a Curychem a Barcelonou. Pohodlné a udržitelné cestování má být doplňkem k nočnímu vlaku a alternativou ke krátkým letům.
První linky Twiliner vyjedou na podzim 2025 po čtyřech letech vývoje. Podle společnosti bude cestování přes noc nejen pohodlné, ale i šetrné ke klimatu. Autobusy budou vybaveny 21 polohovacími sedadly, která lze stisknutím tlačítka přeměnit na plnohodnotnou postel a budou jezdit na HVO. „ Chceme cestování opět zlepšit ,“ říká tým Twiliner. „ Místo hromadného vyřizování, stísněných podmínek, stresu a ztráty času se zaměřujeme na stylové, tiché a bezpečné cestování .“ Proto Twiliner vyvinul autobusové sedadlo, které lze přeměnit na rovnou postel. Hlavní výzvou byl zádržný systém pro ležící cestující v silniční dopravě – výzva, kterou Twiliner zvládl společně se švýcarskou společností Lantal, DTC AG, součástí Bernské univerzity aplikovaných věd, a bezpečnostními experty z IWW v Trevíru. 21 sedadel (18 na horní palubě a 3 na dolní) bylo navrženo podle vzoru sedadel v business třídě v letadlech a k dispozici jsou polštáře a přikrývky. Každé má elektrické zásuvky, stůl a individuální lampičky na čtení. Samozřejmostí je Wi-Fi. K dispozici je malý úložný prostor pro uložení osobních věcí. Na dolní palubě mají cestující koupelnu a šatnu (sprchy však k dispozici nejsou). Na tomto patře se nachází také snack bar s lehkým občerstvením. Pokud jde o zavazadla, povolen je jeden velký kufr (maximálně 23 kg; 80 x 50 x 35 cm), a jeden příruční (maximálně 5 kg; 50 x 30 x 20 cm). Další předměty, jako jsou jízdní kola, lyžařské vybavení a surfy, lze jen s rezervací předem. Twiliner upozorňuje, že jejich služba není vhodná pro rodiny s malými dětmi. Na palubě jsou vítány starší děti (nad 5 let), pokud jsou schopny dodržet klidný režim. Konkrétní typ autobusů Twiliner neuvedl, již před časem ale oznámil, že základem konceptu jsou dvoupodlažní Volvo 9700, které jsou individuálně stavěny výrobcem autobusových nástaveb Carrus Delta ve finském Lietu . Autobusy budou ve Švýcarsku tankovat HVO naftu, obnovitelné palivo získané z odpadních tuků a rostlinných olejů, a v zahraničí konvenční naftu. Podle Twilineru bude jeho ekologická stopa přibližně 41 g ekvivalentu CO2 na osobokilometr (pro srovnání: při letu na stejné trase je stopa 276 g ekvivalentu CO2/osobokilometr). Díky tomu je Twiliner o 85 % ekologičtější než létání a ekologičtější než noční vlak. Prodej jízdenek byl spuštěn 2. července, provoz je od října. Zatím lze rezervovat jízdenky prostřednictvím webových stránek Twiliner ( www.twiliner.com ). Za tímto účelem Twiliner spolupracuje se silnými evropskými partnery, jako jsou Voyages Emile Weber (Lucembursko) a Staf Cars (Belgie). První linky v obou směrech jsou denně Curych - Basilej - Lucemburk - Brusel - Rotterdam - Amsterdam a každé dva dny Curych - Bern - Girona - Barcelona Vizí Twilineru je celoevropská síť nočních autobusových linek, která doplní stávající síť nočních vlaků. V případě dobré poptávky by měly být rychle přidány nové trasy. Do tří let chce Twiliner propojit pohodlnými nočními autobusy 25 nejnavštěvovanějších měst v Evropě. Společnost Twiliner byla založena v Curychu v roce 2021. V počáteční fázi byl Twiliner financován inovačním partnerem Migros Pioneerfonds ze Švýcarska a městem Curych (prostřednictvím finančního programu Klimup). Partnerem jsou Voyages Emile Weber, finanční ředitel společnosti Condor Bjorn Walther a experti na mobilitu Stefan Weigele a Heinrich Ströf5enreuther
Mezinárodní organizace veřejné dopravy vydala průvodce pro úspěšné zavádění sítě veřejné dopravy s minimem dopravních kongescí. V dokumentu "Regions Thrive with Congestion-Free Bus Networks" uvádí více než 20 příkladů z celého světa, včetně Prahy a Plzně, a doporučuje kroky k realizaci rychlé a spolehlivé MHD.
Podle Rozvojového programu OSN (UNDP) bude do roku 2050 žít 70 % světové populace ve městech, to je o 15 % více než dnes. S prudkým nárůstem urbanizace bude vyvíjen ještě větší tlak na potřeby měst v oblasti udržitelnosti a mobility. Dopravní zácpy a omezené parkování bude nutit obyvatele přesednout do veřejné dopravy, ta však bude muset nabídnout rychlé a kvalitní spojení do zaměstnání, vzdělání i k volnočasovým aktivitám. Nabízí se řešení, kdy lze na omezeném prostoru na silnicích relativně rychlými a levnými úpravami upřednostnit veřejnou dopravu. Uváděným příkladem je Preference veřejné dopravy v Praze . Řešení zahrnuje přednost vozidel na křižovatkách, vyhrazené jízdní pruhy, omezení vjezdu osobních vozidel do centrální oblasti města nebo úpravy zastávek. Jako další příklad z České republiky UIPT uvádí plzeňský KORIDOR MHD: LINKA 16 , který je komplexním projektem zkvalitnění a zrychlení veřejné dopravy v trase nejvytíženější páteřní trolejbusové linky 16. Kombinuje v sobě různá opatření od vyhrazených jízdních pruhů a prioritní průjezd vozidel MHD křižovatkami, přes nadstandardní vybavení zastávek, aplikaci smart-technologií a moderní a kapacitní vozidla, až po zvelebení ulic a veřejných prostranství a zlepšení podmínek pro chodce a cyklisty. Podle PMDP má realizace koridoru MHD význam srovnatelný s výstavbou nové tramvajové tratě, avšak při významně nižších nákladech. O řešení preference MHD ve městech jako je San Francisco, Buenos Aires, Barcelona, Curych, Paříž nebo Washington, a doporučení pro úspěšnou realizaci si můžete přečíst zde .
e-ATAK, který je vybaven technologiemi pro autonommí řízení a je schopen jezdit na předem určené trase bez řidiče, rozšiřuje místa svého působení. Po svém debutu v USA, Norsku, Nizozemsku, Turecku a Finsku začne jezdit s cestujícími v historickém městě Arbon.
Osmimetrový elektrický autobus s názvem ARTOUR pojede po 2,5 kilometrů dlouhé trase s 9 zastávkami spojující historické centrum Arbonu s novou rezidenční čtvrtí Saurer Werk 2 maximální rychlostí 30 km/h. Po schválení úřady pro provoz na silnicích bude součástí veřejné dopravy ve Švýcarsku. Novinku umožnil projekt Self Controlled City Liner Technické asociace v Arbonu (TGA), provoz bude zajišťovat dopravce Eurobus Ostschweiz AG. Vozidlo je vybaveno automatizovanou softwarovou platformou pro automatizované řízení SAE úrovně 4 společnosti ADASTEC. Má řadu senzorů LiDAR umístěných v různých částech. Mezi vlastnosti Karsan Autonomous e-ATAK patří také mnoho inovativních technologií, jako je pokročilá radarová technologie vpředu a zpracování obrazu s vysokým rozlišením pomocí RGB kamer. Může jezdit bez řidiče po předem naplánované trase rychlostí až 40 km/h. V Arbonu bude na palubě přítomen asistent. Ve druhé fázi projektu budou zavedeny funkce teleoperace, které umožní dálkové sledování a ovládání autobusu. Tento vývoj je plánován přibližně rok po prvním spuštění, po dokončení nezbytných infrastrukturních prací. Vozidlo bylo pro Arbon vybráno částečně kvůli své velikosti, která je vhodná pro provoz v úzkých ulicích města. Dalšími faktory byla ekologie a možnost jet bez řidiče a ekologie, jako klíčová podmínka.
Do finálního výběru jména pro červeného dráčka - nového maskota Dopravního podniku města Brna - postoupilo šest návrhů. Začíná druhé kolo hlasování.
V prvním kole hlasování přišlo bezmála 1 500 návrhů, ze kterých se do finálního výběru dostalo šest jmen. V druhém kole hlasování budou moci lidé volit mezi jmény: Hugo, Štatlík, Vilda, Tonda, Čenda a Eda. Při výběru finální sestavy jmen se kromě počtu hlasů z prvního kola zohledňovala i celá řada specifických kritérií. Při výběru musel vzít dopravní podnik v úvahu legislativní rámec, registraci ochranných známek a autorská práva, fonetickou výslovnost, typografickou podobu nebo možnost efektivního využití jména v marketingové komunikaci. „ Chtěli jsme dát fanouškům prostor pro kreativitu, ale zároveň jsme mysleli na to, aby jméno maskota bylo nejen líbivé, ale také právně i technicky použitelné. Finální šestice splňuje všechny požadavky a zároveň odráží nápady našich cestujících ,“ popsala Hana Tomaštíková, mluvčí Dopravního podniku města Brna (DPMB) . Druhé kolo hlasování začíná 18. srpna a končí 31. srpna. Vítězné jméno se lidé dozví 15. září na náměstí Svobody. „ V polovině září představíme nejen jméno našeho nového maskota, ale také novou podobu mobilní aplikace DPMBinfo, jejíž součástí bude právě i červený dráček. Fanoušci se mohou těšit na spoustu novinek a možná se na náměstí Svobody potkají s dráčkem i v životní velikosti ,“ uvedl Miloš Havránek, generální ředitel DPMB. Nový maskot má za úkol přiblížit Dopravní podnik města Brna dětem i dospělým, zpestřit cestování a stát se součástí vzdělávacích aktivit i marketingových kampaní. Už v září se červený dráček stane součástí modernizované verze aplikace DPMBinfo s vylepšeným rozhraním a řadou nových funkcí, kde zpříjemní a oživí komunikaci s cestujícími. O jménu červeného dráčka pro MHD v Brně můžete hlasovat zde: dotaznik.dpmb.cz .