FlixBus plánuje dálkovou mobilitu s vodíkovým pohonem
Předmětem výzkumného projektu HyFleet je vývoj vysoce výkonného systému palivových článků pro dálkové autobusy. První autobus na vodík by měl být testován od roku 2024. Foto FlixMobility

FlixMobility se účastní projektu HyFleet na vývoj palivových článků pro dlouhý dojezd. Od roku 2024 chce uvést na trh dálkový autobus na vodíkový pohon.
FlixMobility se účastní projektu HyFleet na vývoj palivových článků pro dlouhý dojezd. Od roku 2024 chce uvést na trh dálkový autobus na vodíkový pohon.
Výzkumný projekt společnosti FlixMobility (mateřská společnost FlixBus), Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems a ZF Friedrichshafen AG na vývoj vysoké výkonného systému palivových článků pro dálkové autobusy se posunul do další fáze. Na základě dosavadních výsledků mají nyní partneři příslib od německé spolkové vlády k zařazení mezi klimatické priority. Projektové konsorcium nedávno obdrželo oficiální potvrzení "UIA" (tzn. nezávazný dopis o záměru) od německého Spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury. Na financování se podílejí všichni partneři projektu. Celkové náklady v současné době není možné přesně stanovit. Vodíkové autobusy budou pravděpodobně dražší než v současnosti používané naftové modely. Při zavádění této technologie předpokládají partneři další finanční investice. Jsou ale přesto přesvědčeni, že se tyto subvence v budoucnu vyplatí.

Do projektu se má zapojit také významný evropský výrobce autobusů. Podle FlixBus první jednání již probíhají. V dlouhodobém horizontu, ještě však před rokem 2030, automobilový průmysl plánuje technologickou i komerční paritu Diesel-Hydrogen.

V rámci současného výzkumného projektu HyFleet se konsorcium zaměří na vývoj vysoce výkonného systému palivových článků pro dálkové autobusy s cílem uvést do života udržitelnou mobilitu bez emisí CO2. Po vyvinutí této technologie plánuje od roku 2024 v Evropě testovat a postupně uvádět do provozu autobusy poháněné palivovými články a stanovit tak nové standardy v dálkové dopravě. Jako přidružený partner se na projektu podílí také klimatická nevládní organizace atmosfair.

André Schwämmlein, zakladatel a generální ředitel společnosti FlixMobility k projektu uvádí: "Projektem HyFleet pokračujeme v naší cestě za udržitelnou a cenově dostupnou mobilitou pro miliony lidí. Pracujeme plně v souladu s cíly EU a Německa dosáhnout uhlíkové neutrality, jsme připraveni přiložit ruku k dílu. S radostí sledujeme, že německá vláda uznává nutnost urychlit dekarbonizaci dopravního sektoru a je připravena podpořit hromadnou dopravu na této cestě."

Společnost již v letech 2018 až 2020 na lince Paříž - Amiens ve Francii testovala dva elektrické bateriové autobusy čínského výrobce Yutong. Provozem této linky s plně elektrickým autobusem namísto konvenčního autobusu bylo možné ušetřit přibližně 140 tun CO2.   Vzhledem k neustále se měnící situaci v souvislosti s COVID-19 a omezování místní nabídky spojů musela provoz e-busů ve Francii zastavit. Přesto nevylučuje zařazení nového e-busu do francouzské flotily společnosti FlixBus ani další pilotní projekt na jiných trzích, pokud k tomu budou vhodné místní podmínky.

Druhý pilotní projekt byl zahájen také v roce 2018. Na lince mezi Frankfurtem a Mannheimem v Německu vyjel e-bus také čínské výroby. Pilotní projekt e-busu BYD byl koncipován jako jednoletý test (včetně roční nájemní smlouvy), po kterém následovalo vyhodnocení budoucí efektivity, například zda je možné vyměnit současný (předsériový) model za novější model s delším dojezdem. Bohužel se dojezd a dostupnost elektrických autobusů v Německu výrazně nezvýšily. Výrobce navíc nemohl zaručit odpovídající místní podporu, což vedlo k neplánovanému rušení autobusů kvůli občasným technickým závadám.

Kromě toho byl proveden test elektrického autobusu ve Spojených státech a v příštích letech plánuje dopravce zařadit e-busy i do americké flotily.

Nyní chce společnost přesunout posunout udržitelnou mobilitu na autobusy na bioplyn a svou pozornost soustřeďuje na palivové články a vodík, který může poskytnout zcela uhlíkově neutrální provoz flotil dálkových autobusů.

Pokud cestující přesedlají z osobních automobilů na dálkové autobusy, každá cesta dálkovým autobusem na vzdálenost 400 km ušetří v průměru 6,6 kg emisí CO2 na cestujícího. Praktické řešení pro zcela uhlíkově neutrální provoz na dálkových trasách však stále chybí. Proto se FlixMobility, Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems a ZF Friedrichshafen AG rozhodly společně vyvinout revoluční řešení mobility.  

Ve skutečnosti vede jeden cestující k emisím 26 gramů oxidu uhličitého na ujetý kilometr. Při cestě z Mnichova do Berlína by to činilo přibližně 15,6 kg CO2. Ve srovnání s letem, který na stejné cestě způsobí zhruba 143 kg ekvivalentu CO2, je to velmi malé množství. Společnost FlixMobility počítá, že daleko více emisí ušetří plánované autobusy s palivovými články poháněné zeleným vodíkem, což povede k 0 g emisím CO2, uvádí FlixMobility v tiskové zprávě.

Autobusy FlixBus ročně ujedou přibližně 200 000 km, přičemž denně je to i více než 1 000 km, obvykle jen s krátkými zastávkami.  V závislosti na počtu řidičů zapojených do cesty si autobus musí ze zákona udělat přestávku po 4,5 hodinách jízdy, které dosáhne zhruba po 450 km. Z tohoto důvodu by každá alternativa autobusu s dieselovým motorem měla být schopna ujet minimálně 500 km před doplněním paliva. Vodík nabízí velké možnosti, protože bude schopen dosáhnout požadovaného dojezdu nebo dokonce více a doba tankování bude stejně krátká jako u autobusů na naftu. Dieselové autobusy ve vozovém parku společnosti FlixBus tak mohou být v budoucnu nahrazeny autobusy s palivovými články.

V první fázi projektu HyFleet má vzniknout systém palivových článků s dlouhým dojezdem, který bude testován přímo v demonstračním autobusu. "Potřebujeme řešení pro dlouhé vzdálenosti," řekl Claus Möhlenkamp, generální ředitel společnosti Freudenberg Sealing Technologies. "S naším systémem palivových článků takové řešení máme. Společně s našimi partnery, ZF Friedrichshafen AG a FlixBus, nyní vyvíjíme vědecký základ pro rychlou industrializaci a rozšíření technologie."

FlixMobility