IVECO BUS se účastní veletrhu Busworld Europe 2025 s celkem dvanácti vozidly. Ve světové premiéře představuje dva městské modely: elektrický minibus eDAILY LE a nejužší midibus na trhu G-WAY kompatibilní s biometanem. Model CROSSWAY NF ELEC získal cenu za udržitelnost v kategorii Intercity.
IVECO BUS se účastní veletrhu Busworld Europe 2025 s celkem dvanácti vozidly. Ve světové premiéře představuje dva městské modely: elektrický minibus eDAILY LE a nejužší midibus na trhu G-WAY kompatibilní s biometanem. Model CROSSWAY NF ELEC získal cenu za udržitelnost v kategorii Intercity.
Významný evropský hráč v alternativních energiích nabízí zákazníkům při přechodu na udržitelnou mobilitu různá řešení přizpůsobená provozovatelům a dopravním úřadům, jako jsou biopaliva, biometan, zemní plyn, B100 a plně elektrický pohon.
Technologicky neutrální přístup značky IVECO BUS na stánku v Brussels Expo:
- Světová premiéra: eDAILY LE – Nízkopodlažní minibus s nulovými emisemi pro přepravu cestují-cích v centrech měst, který rozšiřuje nabídku elektrických vozidel výrobce pro městskou dopravu.
- Světová premiéra: G-WAY – Nejužší midibus na trhu kompatibilní s biometanem (délka 9,5 m ne-bo 10,7 m a šířka pouze 2,33 m), který nabízí vynikající manévrovatelnost v obtížně přístup
- E-WAY – Městský autobus o délce 12 m na bateriový pohon vybavený nejnovější bateriovou technologií, který je schopen po celý den jezdit na jedno nabití. Na svém stánku na veletrhu Busworld 2025 představuje IVECO BUS standardní 12metrový model se 6 bateriovými moduly o kapacitě 416 kWh. Řada E-WAY, která se vyrábí ve dvou francouzských závodech výrobce, v Rorthais a Annonay, je k dispozici ve 4 délkách (9,5 m; 10,7 m; 12 m a 18 m) a ve variantách BRT (Bus Rapid Transit) pro standardní a kloubové modely LINIUM. E-WAY. Je vybaven 6 bateriovými moduly o kapacitě 416 kWh, které řidiči poskytují maximální dojezd. Díky třem dveřím pojme 26 sedících cestujících a jednoho vozíčkáře.
- CROSSWAY Low Entry ELEC a CROSSWAY ELEC – Elektrická vozidla na baterie pro bezemisní meziměstskou a příměstskou dopravu. Obě elektrické verze využívají nejnovější technologii baterií s vysokou energetickou hustotou, stejně jako všechny ostatní elektrické modely tohoto výrobce. Model LE Elec byl uveden na trh v roce 2023 na veletrhu Busworld Europe. CROSSWAY ELEC je na mezinárodním veletrhu poprvé a hned získal cenu Sustainable Bus Awards 2026 v kategorii Intercity. Meziměstské vozidlo bylo navrženo pro dekarbonizaci mobility ve školní a meziměstské dopravě. Stejně jako všechny modely CROSSWAY se oba vyrábí v závodě ve Vysokém Mýtě.
- EVADYS – Víceúčelový autobus kompatibilní s biopalivy, vhodný pro dálkové cesty, od kyvadlové dopravy cestovní kanceláře po pravidelné linky. Na veletrhu Busworld je model EVADYS představen ve speciálně navržené verzi vhodné pro lokální turistické mise a výlety. S délkou 13 metrů, 63 sedadly, zadními dveřmi a maximální kapacitou nabízí bezkonkurenční potěšení z jízdy a pohodlí.
Na stánku se můžete seznámit také s třemi službami věnovanými odborným službám a technologiím:
- Ekosystém služeb přizpůsobených elektromobilitě, včetně skutečného systémového integráto-ra Energy Mobility Solutions pro podporu projektů elektromobility na míru, bateriových modulů IVECO BUS a FPT Industrial vybavených specifickým monitorovacím systémem, jakož i digitál-ních a propojených služeb IVECO ON určených k optimalizaci správy vozového parku.
- Komplexní nabídka služeb včetně dodávek náhradních dílů, školení, sítě a finančních řešení.
- Zážitek s technologiemi virtuální reality (VR) nebo smíšené reality (MR).
Venku je k dispozici šest modelů IVECO BUS s alternativním pohonem, od bateriových elektromobilů přes vozy na zemní plyn a biometan až po hybridy, které splňují požadavky energetické transformace. Vozy jsou k dispozici pro statické prezentace a testovací jízdy:
- E-WAY: standardní bateriový elektrický autobus pro nejnáročnější městské mise.
- URBANWAY HYBRID NGV: městský standardní autobus kompatibilní s biometanem kombinuje hybridní technologii s výhodami zemního plynu.
- eDAILY Line: 100% elektrický minibus.
- CROSSWAY Low Entry ELEC: 100% elektrické vozidlo na podporu projektů udržitelné mobility v předměstských oblastech, představené v 13metrové verzi.
- CROSSWAY Hybrid: Vozidlo kompatibilní s obnovitelnými palivy XTL (X-To-Liquid), představené ve 12metrové verzi.
Premiéra: Minibus eDAILY LE s nízkým nástupem a nulovými emisemi, doplňuje nabídku IVECO BUS elektrických řešení a splňuje rostoucí požadavky evropského regulačního rámce, jehož cílem je dosáhnout 90 % autobusů s nulovými emisemi do roku 2030 a 100 % do roku 2035.
eDAILY LE je speciálně navržen pro městské mise a čistou mobilitu. Jeho konstrukční prvky, včetně sníženého nástupu, madel a boční rampy pro cestující s omezenou pohyblivostí, výrazně zlepšují přístupnost pro všechny cestující. S délkou 7,6 metru pojme model eDAILY LE až 27 cestujících a zároveň si zachovává kompaktní rozměry vhodné pro jízdu v hustě zastavěných městských oblastech.
Model vyniká modulární konstrukcí a nabízí dvě konfigurace bateriových modulů: 111 kWh nebo 148 kWh. Tato flexibilita umožňuje modelu eDAILY LE dosáhnout dojezdu až 270 km, v závislosti na tom, zda je vybaven třemi nebo čtyřmi bateriovými moduly, z nichž každý má kapacitu 37 kWh. Model eDAILY LE navíc těží z patentovaného flexibilního režimu nabíjení IVECO, který umožňuje plné dobití za pouhé 2 hodiny na rychlonabíjecí stanici, za 10 hodin na veřejné nebo soukromé nabíjecí stanici a za 24 hodin pomocí domácí zásuvky.
Tento elektrický minibus kategorie M3, třídy I, je navržen pro levostranné i pravostranné řízení a přizpůsobí se široké škále evropských měst. Kromě pravidelných linek je vhodný pro služby na vyžádání nebo pro okružní jízdy centrem města.
Model eDAILY LE představený na veletrhu Busworld Europe 2025 má 13místné uspořádání s kapacitou až 27 cestujících a je vybaven rampou pro invalidní vozíky, 15palcovým monitorem, systémem video do-hledu a USB porty na sedadlech.
Premiéra: Midibus pro obtížně dostupné trasy
Midibus G-WAY, který byl poprvé představen na mezinárodním veletrhu, je ideální pro jízdu v úzkých ulicích městských center a omezených prostorách. Díky svým kompaktním rozměrům – délka 9,5 m nebo 10,7 m a šířka pouze 2,33 m – je nyní nejužší na trhu a zaručuje výjimečnou manévrovatelnost a obratnost. Integrace plynových lahví na střeše, která nemá žádný vliv na vnější výšku omezenou na 3,255 m, umožňuje modelu G-WAY snadno překonávat mosty a rampy bez omezení infrastrukturou.
Model G-WAY je kompatibilní s biometanem a vybaven motorem IVECO TECTOR – NEF 6 CNG (280 hp, 1 000 Nm). Kombinuje šetrnost k životnímu prostředí a dynamický výkon. Jeho převodovka ZF Ecolife 2 zajišťuje výkon a jízdní komfort.
Model G-WAY je kompatibilní s biometanem a vybaven motorem IVECO TECTOR – NEF 6 CNG (280 hp, 1 000 Nm). Kombinuje šetrnost k životnímu prostředí a dynamický výkon. Jeho převodovka ZF Ecolife 2 zajišťuje výkon a jízdní komfort.
Význam zemního plynu a biometanu pro odpovědnou městskou mobilitu:
- Virtuální eliminace jemných částic;
- Snížení emisí NOx o více než 30 %;
- Hladina hluku se snížila na polovinu, což je přínosem pro cestující, řidiče i obyvatele.
- Optimalizovaná uhlíková stopa díky kompatibilitě s biometanem, získávaným z organického odpadu: snížení skleníkových plynů až o 95 %.
Midibus G-WAY s nízkými emisemi pro udržitelnou městskou mobilitu a obtížně dostupné trasy je díky svým kompaktním rozměrům – délka 9,5 m nebo 10,7 m a šířka pouze 2,33 m – nejužší na trhu. Integrace plynových lahví na střeše, která nemá žádný vliv na vnější výšku omezenou na 3,255 m, umožňuje modelu G-WAY snadno překonávat mosty a rampy bez omezení infrastrukturou.
Model je k dispozici se 3 nebo 4 nádržemi (960 l nebo 1280 l) a nabízí dojezd až 500 km v závislosti na provozních podmínkách.
Díky plně snížené podlaze a rampě (elektrické nebo ruční) je nastupování snadné. V krátké verzi uveze více než 60 cestujících a více než 80 cestujících v dlouhé verzi. Velká plošina umístěná před druhými dveřmi poskytuje prostor pro osoby se sníženou pohyblivostí. Pro větší prosvětlení může být vybaven panoramatickými okny. Kromě jiného komfortu pro řidiče může být vybaven kamerami místo tradičních zpětných zrcátek.
Model G-WAY, který se již ve Francii prodává pod názvem GX 137 CNG, zaznamenal velký úspěch, kdy rekordních 700 kusů objednala pro společnost Île-de-France Mobilités, jde o největší objednávku středně velkých autobusů na zemní plyn v Evropě. Další města, jako Bordeaux, Brive, Sophia Antipolis, Les Sables d'Olonne, Laon, Villefranche/Saône, brzy přivítají tento model ve svých sítích. Tento midibus, který je nyní v Evropě k dispozici pod názvem G-WAY, si klade za cíl etablovat se jako referenční řešení pro udržitelnou městskou mobilitu.
G-WAY, který byl představen na veletrhu Busworld 2025, má délku 9,5 metru, 16 sedadel a prostor pro invalidní vozík. Cestující mohou na palubě využívat klimatizaci a USB porty.
