Nové klimatizované a nízkopodlažní vozy SOR NS 18 s dieselovým pohonem na téměř 370 milionů korun nahradí v městské dopravě v Brně starší naftové autobusy během dvou let. Půjde o první autobusy ve flotile dopravního podniku s asistenčními bezpečnostními systémy ADAS.
Nové klimatizované a nízkopodlažní vozy SOR NS 18 s dieselovým pohonem na téměř 370 milionů korun nahradí v městské dopravě v Brně starší naftové autobusy během dvou let. Půjde o první autobusy ve flotile dopravního podniku s asistenčními bezpečnostními systémy ADAS.
Dopravní podnik města Brna vyhlásil veřejnou zakázku na dodávku 37 kloubových nízkopodlažních autobusů v červnu 2025. Na profilu zatím nejsou dokumenty k nabídkám. V Registru smluv byla 20. listopadu 2025 zveřejněna kupní smlouva se SOR Libchavy.
Cena za jeden kloubový SOR NS 18 činí činí 9 515 200 Kč bez DPH. Pokud budou dodány podle požadavku dopravního podniku včetně všech komponentů řídícího a informačního systému RIS, validátorů odbavovacího systému EOC II a automatického počítání cestujících APC, který do všech vozidel nyní montuje společnost BUSE, pak se celková cena jednoho vozidla zvýší na 9 900 000 Kč bez DPH.
Celková cena za 37 nízkopodlažních autobusů SOR NS 18 činí přibližně 352 milionů Kč, resp. 366 milionů Kč bez DPH v případě výbavy všemi komponenty. Hodnotícími kritérii byly kromě kromě celkové nabídkové ceny (80%) také záruka na autobus (13%), kterou SOR poskytl v délce 60 měsíců a spotřeba nafty (7%).
Prvních 17 ks nových autobusů dodá SOR nejpozději do 31. března a 10 ks do 31. července 2027. Dodávky ale mohou proběhnout už od poloviny roku 2026. S posledními 10 vozy počítá dopravní podnik do konce roku 2027.
S novými vozy vyřadí dopravní podnik autobusy IVECO Crossway z roku 2010 a Solaris Urbino z roku 2013, které patří k nejstarším ve flotile DPMB, mají najeto přes 800 tisíc kilometrů a jejich další provoz není dlouhodobě udržitelný. S novými moderními autobusy se cestující setkají na nejvytíženějších linkách 44, 50, 78 a 84. SOR NS 18 budou vybaveny novým antikolizním systémem, který monitoruje mrtvé úhly, upozorňuje řidiče na rizikové situace a pomáhá předcházet možným kolizím. Půjde o první takové autobusy ve vozovém parku DPMB.
DPMB dlouhodobě patří k největším provozovatelům bezemisních vozidel v Česku – téměř 60 % vozového parku tvoří tramvaje a trolejbusy. Polovinu flotily autobusů tvoří 50 % nízkoemisní vozidla na CNG. Dieselové autobusy tak představují pouze zhruba pětinu celého vozového parku. Část dieselových vozidel je však nezbytné zachovat i do budoucna. Jako jediné mohou zajistit dopravu při výpadku elektrické energie nebo při mimořádných událostech včetně evakuací.
DPMB v posledních letech koupil od SOR Libchavy minibusy SOR ICN 9,5 a v rámci projektu kompletace trolejbusů „Mario“ ve svých dílnách montuje dvounápravové trolejbusy SOR TNS 12. Provozuje také dieselové autobusy SOR NS 12 a a plynové SOR NBG 12.

Jedinečný koráb na lince do Švýcarska
Největší polské letiště s novými autobusy COBUS
Maroko bude mít pro AFCON 2025 od Yutong 723 autobusů


