Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil veřejnou zakázku Dopravního podniku hl. m. Prahy na uzavření rámcové dohody na nákup až 180 bateriových trolejbusů. Zadávací řízení, které bylo prověřováno na návrh společnosti Bozankaya Raylı Sistemler A. Ş., bylo kvůli zjištěnému diskriminačnímu a nepřiměřenému postupu zadavatele zrušeno, což potvrdil dopravní podnik i předseda ÚOHS.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil veřejnou zakázku Dopravního podniku hl. m. Prahy na uzavření rámcové dohody na nákup až 180 bateriových trolejbusů. Zadávací řízení, které bylo prověřováno na návrh společnosti Bozankaya Raylı Sistemler A. Ş., bylo kvůli zjištěnému diskriminačnímu a nepřiměřenému postupu zadavatele zrušeno, což potvrdil dopravní podnik i předseda ÚOHS.
Účelem veřejné zakázky zveřejněné 3. února 2025 bylo uzavření pětileté rámcové dohody na dodávku až 90 standardních a 90 kloubových bateriových trolejbusů pro městské linky, dodávka náhradních dílů a servisní služby. V termínu do 28. dubna 2025 obdržel dopravní podnik nabídku jediného účastníka, kterým byla ŠKODA ELECTRIC. Výběr tak mohl být proveden bez hodnocení.
Zrušení zadávacího řízení vyplývá z písemné zprávy zadavatele, ÚOHS k rozhodnutí vydal tiskovou zprávu. Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklad Dopravního podniku hl. m. Prahy proti prvoinstančnímu rozhodnutí, jímž byly shledány chyby v postupu zadavatele v zadávacím řízení.
V předchozím průběhu správního řízení došlo ke sjednocení rozhodovací praxe ohledně účasti společnosti Bozankaya jakožto dodavatele ze třetí země (mimo EU), kterým zadavatel zakázal účast v zadávacím řízení. V souladu s rozhodovací praxí v případech nákupu trolejbusů ve Zlíně a v Jihlavě však Úřad i v tomto případě konstatoval, že dodavatel Bozankaya může vystupovat v roli poddodavatele a je tedy oprávněn (aktivně legitimován) podat proti postupu zadavatele návrh. Úřad následně shledal problém jak v nastavení kritéria pro hodnocení kvality, tak v prokázání technické kvalifikace, uvádí tisková zpráva.
Předseda Úřadu nyní závěry první instance bezvýhradně podpořil. K otázce hodnoticího kritéria, v jehož rámci chtěl zadavatel posuzovat zkušenosti dodavatele, předseda uvedl, že jak v zadávacích směrnicích, tak v unijní judikatuře je taková možnost jednoznačně zapovězena. Zkušenosti dodavatele spadají podle směrnic do kvalifikace dodavatele, hodnoticí kritéria oproti tomu musí být vázána na předmět soutěžené veřejné zakázky. „Zjednodušeně řečeno tak platí, že co má být kvalifikací, nemá být hodnoceno,“ uvádí předseda Mlsna v rozhodnutí.
Za nezákonnou označil předseda Úřadu také kumulaci požadavků zadavatele v souvislosti s referenčními zakázkami, kde zadavatel požadoval doložení dodávky alespoň 10 trolejbusů v rámci jedné zakázky v posledních 5 letech. Kromě toho však zadavatel požadoval, aby tyto trolejbusy měly dohromady průměrný roční nájezd nejméně 300 000 km. Předseda ÚOHS zde v souladu s první instancí konstatoval, že zadávací podmínka je nedostatečně odůvodněná a neosvědčuje schopnost dodavatele dodat určité množství kvalitních trolejbusů v určitém čase (podmínka dodávky v jednom smluvním vztahu, podmínka nájezdu). Předseda Úřadu rovněž v souvislosti s touto zakázkou zdůraznil závěry správního soudu, že zadavatel má zohledňovat podmínky na trhu. V případě nepříliš konkurenčního trhu dodávek trolejbusů v České republice, měl zadavatel postupovat tak, aby příliš přísnými zadávacími podmínkami tento stav dále neprohluboval.
Rozhodnutí je pravomocné. Dopravní podnik se proti němu může bránit žalobou u soudu. Na nákup vozidel vypíše nové výběrové řízení.

Isuzu a Toyota uvedou v roce 2026 autobus s palivovými…
Dodávky 200 autobusů Citymood do Atén dokončeny
Iveco Bus vyrobí pro pařížskou metropolitní oblast až 4…


