ČSAD autobusy Plzeň: historie a budoucnost?
Zájezdové autobusy státního podniku ČSAD Plzeň typu Karosa LC 735 či LC 736, byly převážně žlutobílé. Poslední byla v provozu ještě v roce 2007 v garážích Nepomuk-Dvorec. Foto ČSAD AP

Historie ČSAD Plzeň se začala psát v roce 1949, jako státní podnik zajišťovala autobusovou dopravu v Západočeském kraji. Na konci svého působení na krajských linkách denně vypraví na cestu 370 autobusů.
Historie ČSAD Plzeň se začala psát v roce 1949, jako státní podnik zajišťovala autobusovou dopravu v Západočeském kraji. Na konci svého působení na krajských linkách denně vypraví na cestu 370 autobusů.
Dopravní společnost ČSAD Plzeň zajišťovala v regionu západních Čech autobusovou linkovou dopravu 71 let. Vznikla jako jeden ze státních podniků ČSAD v roce 1949. Až do roku 1993 působila v Plzeňském kraji (zpočátku Západočeském, který zahrnoval jak Plzeňský, tak Karlovarský kraj) pod původním názvem, k 1. 4. 1993 byla transformována do akciové společnosti ČSAD autobusy Plzeň.

Pokud se vrátíme k úplné historii autobusové dopravy na západě republiky, první předchůdce autobusů - formanské vozy - začaly nahrazovat koňské omnibusy a zajišťovat přepravu cestujících a poštovní zásilky od poloviny osmnáctého století. První pravidelná linka vyjela mezi Prahou a Plzní v roce 1820. Dočasné přerušení, stejně jako všech zhruba 20 linek hromadné dopravy v českých zemích, přinesla I. světová válka. V roce 1922 byly první poštovní autobusové linky na Plzeňsku opět zavedeny. Od roku 1933 byly všechny linky a autobusy postupně začleněny pod Československé státní dráhy (ČSD), po třech letech provozovaly 20 linek a 20 dalších soukromí dopravci, zejména na Stříbrsku a Domažlicku. ČSD měly v regionu dokonce dvacet garáží. Vozový park se skládal z domácích značek Laurin & Klement, Walter, Praha a Škoda. Největší vozidla uvezla až 37 cestujících.

II. světová válka díky Škodovým závodům a potřebě zajistit dopravu pracovníků nezpůsobila přerušení provozu, i když většina vozidel byla přestavěna na pohon svítiplynem nebo dřevním plynem. Po roce 1948 bylo zájmem státu centralizovat hospodářství a vyřešit dopravu zaměstnanců z venkova do budovaného těžkého průmyslu ve městech. Bylo proto rozhodnuto k 1. lednu 1949 ustanovit nový národní podnik Československá automobilová doprava (n.p. ČSAD, v roce 1950 došlo ke změně v názvu na Československou státní automobilovou dopravu). Na území Plzeňského kraje převzal veškerou autobusovou dopravu od ČSD i soukromých dopravců v roce 1951. Postupně docházelo ke změně organizačních schématů řízení. N.p. ČSAD Plzeň zajišťoval autobusovou i nákladní dopravu na území tehdejšího Západočeského kraje a měl v dubnu 1963 4 063 zaměstnanců, z toho 837 řidičů autobusů a 176 průvodčích. Průměrná mzda řidiče byla 2 045 korun, průvodčího 1 074 korun. V této době došlo k prudkému rozvoji veřejné dopravy, vznikaly nové linky příměstské, místní i dálkové dopravy. Postupně přibývaly i linky rekreační. Přepravovalo se denně 360 000 cestujících. Většina byla dělníků a školáků. Na většině linek vyjížděly autobusy Škoda 706 RO a Praga RND. Později i Škoda 706 RTO (jezdily v ČSAD Plzeň až do osmdesátých let). Autobusy byly posilovány vleky Sodomka/Karosa D4, Karosa B 40 a Jelcz P-01E. V několika provozech byly i Ikarusy. Vznikaly nové dílny a garáže. Otevírání hranic vedlo i ke vzniku mezinárodních linek. První byla zavedena Karlovy Vary - Praha - Jihlava - Vídeň, na které jezdil autobus Leyland. ČSAD Plzeň zajišťovala i silniční nákladní dopravu, lanové dráhy v Karlových Varech, půjčovnu automobilů a taxislužbu v Plzni.

Počátek sedmdesátých let přinesl velkou obměnu vozového parku. Přicházejí autobusy řady ŠL 11 a ŠD 11 a pro MHD ŠM 11 s automatickou převodovkou. Poslední erťáky byly do Plzně dodány v roce 1975, šlo o vozy vyráběné v licenci v Polsku. Přibližně v roce 1974 přijely článkové maďarské Ikarusy, které nahradily na frekventovaných linkách vlečné soupravy Škoda 706 RTO. V Na podzim 1981 byly zahájeny dodávky autobusů Karosa řady 700 a třídveřová verze B pro městské linky. Postupně pokračuje také modernizace odbavovacího systému strojky Setright a technického zázemí ČSAD. Rok 1983 přináší nový systém prodeje jízdenek AMS, kam je jako první zařazena linka Praha - Karlovy Vary a je zprovozněn také na autobusovém nádraží ČSAD - CAN v Plzni (kde je dodnes). Osmdesátá léta znamenají pro systém veřejné dopravy vrchol. V té době má ČSAD Plzeň 5 800 zaměstnanců, 1 162 autobusů a více než 1 000 nákladních aut. Ročně přepraví 126 milionů cestujících a 21 tun zboží.

V roce 1993 je státní podnik privatizován a vzniká akciová společnost ČSAD autobusy Plzeň. Na svém začátku má 1 962 zaměstnanců a 1 014 autobusů. Průměrná mzda je 6 230 korun. Provozuje 380 linek dotované dopravy, 29 dálkových a 7 mezinárodních komerčně. S novou společností nastupuje do vedení firmy Miroslav Hucl, který jí řídí 22 let, až do svého odchodu do důchodu v roce 2016. „Za poměrně dlouhou dobu mého působení v ČSAD se muselo řešit hodně příjemných i nepříjemných věcí souvisejících se snahou o dobrou prosperitu. Pamatuji si spíše ty dobré počiny, které se povedly, a zvýšila se prestiž společnosti. Například již před více než 10 lety jsme začali nakupovat jako první v ČR linkové autobusy pouze s klimatizací a dnes se již toto stalo normativem," vzpomíná Miroslav Hucl.

Od roku 1997 patří ČSAD autobusy Plzeň, a.s. do holdingu Z-group. Během vývoje se postupně oddělily nebo vznikly nové firmy. ČSAD však byla hlavním autobusovým dopravcem Plzeňského kraje. Kromě příměstské dopravy provozuje i linky MHD a zajišťuje dopravní obslužnost pro obce a průmyslové podniky. Populární u turistů vždy byla síť tzv. Zelených linek na Šumavě a cyklobusů.

Na objednávku krajského úřadu zajišťovala provoz 240 autobusových linek, které společně s jejími komerčními linkami obsluhovalo přibližně 440 autobusů. Donedávna měla 558 zaměstnanců, z toho 459 řidičů a vlastnila 420 autobusů v bílo-zeleném provedení. V poslední době už firma příliš neinvestuje do obnovy vozového parku. V provozu tak jsou stále KAROSY typu C, IRISBUSY a SORky. Průměrný stáří vozidel je 14 let. Po Miroslavu Huclovi je od roku 2016 ředitelem firmy Jaroslav Vejprava.

Společnost je rozdělena do pěti provozních oblastí: Domažlicko, Klatovsko, Kralovicko, Plzeňsko a Tachovsko. Dopravce vlastní a provozuje Centrální autobusové nádraží v Plzni a v Klatovech. Vybudoval také Muzeum dopravní techniky v Malé Doubravce, které vzniklo v roce 2008 v nevyužívaných garážových prostorách areálu v Doubravce. Sbírky muzea jsou zaměřeny především na dějiny autobusové dopravy v jihozápadních Čechách. Součástí jsou například historická vozidla ŠKODA 706 RTO - KAR (r. v. 1960), KAROSA ŠL 11 - Turist (r. v. 1972), KAROSA C 734.03 (r. v. 1986), čínský autobus CMC Pudong Citybus (r. v. 1998), přenosový vůz KAROSA A 30 RPA (r. v. 1971), dobové odbavovací systémy, ukázky jízdních řádů a další dopravní zajímavosti.

Od 14. června po několika desetiletích autobusy ČSAD na linky v Plzeňském kraji nevyjedou. Zajišťování dopravní obslužnosti na objednávku kraje přebírá ARRIVA. Plzeňské ČSAD však z provozu nezmizí. Bude zajišťovat dopravu pro obce Vejprnice a Tlučná, kde se na linkách 55 a 66 do Plzně objeví na podzim zcela nové nízkopodlažní autobusy MAN, dva velkokapacitní s délkou 18 metrů a čtyři vozy standardní délky s klimatizací, informačními panely a Wi-Fi. Na linkách bude platit nový tarif IDP a zaplatit půjde kromě hotovosti Plzeňskou i bankovní kartou. ČSAD autobusy Plzeň bude nadále provozovat i komerční linky Plzeň-Domažlice a v omezeném provozu Karlovy Vary-Plzeň, dále Brdský cyklobus nebo plzeňskou linku do obchodního centra Tesco. Formou částečné subdodávky se bude také podílet na provozu autobusů ARRIVY na Přešticku. 

Co bude dál s velkou zavedenou autobusovou firmou, proti původnímu rozsahu linek, zůstane jen malá část a dvě autobusová nádraží. Kolik zaměstnanců zůstává? Kolik řidičů ARRIVA převezme?

ČSAD autobusy Plzeň přestává jezdit pro kraj, ale nepřestává jezdit v kraji. Po 14. červnu budeme nadále jezdit linky, které provozujeme na vlastní komerční riziko (například meziměstské dálkové linky Domažlice-Plzeň nebo Plzeň-Karlovy Vary). Vedle toho budeme nadále zajišťovat zvláštní dopravu tam, kde máme uzavřené smlouvy s firmami na dopravu jejich zaměstnanců do průmyslových zón a noční linky. Budeme se tedy více zaměřovat na komerční činnost, než jsme se zaměřovali nyní. Dále budeme jezdit linky, kde máme přímé smlouvy s obcemi (například s Vejprnicemi a s Tlučnou). Vedle toho budeme pro ARRIVU jejich autobusy zajišťovat jako subdodávku část dopravy v oblasti jižního Plzeňska," říká Jaroslav Vejprava, ředitel ČSAD autobusy Plzeň. 

V porovnání s minulými roky zůstane ČSAD autobusy Plzeň pouze 20 procent výkonů. Adekvátně k tomu bude redukován stav zaměstnanců a autobusů.  Ze 400 řidičů a 370 autobusů zůstává asi 80 řidičů a 60 autobusů. „245 kmenových řidičů odchází k ARRIVĚ, s nimi i další brigádníci, 55 řidičů přechází k BusLine Plzeňsko s.r.o.. Tohoto zlomového okamžiku, kdy plzeňské ČSAD končí jako dominantní dopravce a nebude dále jezdit pro kraj, využilo velké množství řidičů srdcařů, kteří odešli do starobního důchodu," dodává Miroslav Slaný, tiskový mluvčí ČSAD autobusy Plzeň.

Přibližně 150 nejstarších autobusů ČSAD bude vyřazeno z provozu. Dalších zhruba 150 autobusů nabídne dopravce k odkupu. Zejména o nejstarší kousky je velký zájem, ty si ale ČSAD chce ponechat pro své muzejní účely.

Dosavadní provozy ČSAD v Sušici a v Klatovech využije ARRIVA, stejně tak částečně stávající centrum v Plzni na Doubravce, provoz v Kralovicích z části využije i BusLine. ARRIVA si pronajala také některé kanceláře na CAN v Plzni.



Zdroj: ČSAD autobusy Plzeň a Busportál

ČSAD autobusy Plzeň: historie a budoucnost?
Karosa C934E.1351 z roku 2000 s nátěrem používaném v devadesátých letech jezdil mezi Plzní a Chotinou a Druztovou. Foto ČSAD AP
ČSAD autobusy Plzeň: historie a budoucnost?
Od 14. června vyjíždí v Plzeňském kraji Arriva ...
ČSAD autobusy Plzeň: historie a budoucnost?
Brdský cyklobus na lince lince 440555 Plzeň-Míšov-Rožmitál pod Třemšínem-Příbram bude v provozu dál pod hlavičkou ČSAD autobusy Plzeň. Foto ČSAD AP
ČSAD autobusy Plzeň: historie a budoucnost?
Plasy. Foto Zdeněk Kresa
ČSAD autobusy Plzeň: historie a budoucnost?
CAN Plzeň. Foto Zdeněk Kresa
ČSAD autobusy Plzeň: historie a budoucnost?
Klatovy. Foto Zdeněk Kresa
ČSAD autobusy Plzeň: historie a budoucnost?
Kralovice. Foto Zdeněk Kresa
ČSAD autobusy Plzeň: historie a budoucnost?
Domažlice. Foto Zdeněk Kresa
ČSAD autobusy Plzeň: historie a budoucnost?
Autobusy společnosti ČSAD Autobusy Plzeň často zajišťovaly také náhradní dopravu při rozsáhlých výlukách, na snímku vozy na hlavním plzeňském nádraží. Foto Zdeněk Kresa
ČSAD autobusy Plzeň: historie a budoucnost?
Karosa C954, původně jezdila v ČSAD Střední Čechy, zachycena na terminálu Plzeň - Bory. Foto Zdeněk Kresa
ČSAD autobusy Plzeň: historie a budoucnost?
V roce 2020 ČSAD AP do provozu zařadilo tři dvoudveřové autobusy Solaris Urbino 15, které v minulosti sloužily u společnost Arriva Morava. Foto Zdeněk Kresa
ČSAD autobusy Plzeň: historie a budoucnost?
V Plzni. Foto Zdeněk Kresa
ČSAD autobusy Plzeň: historie a budoucnost?
Kloubové autobusy zajišťují spoje především frekventovaných regionálních linek. Karosa C744 ještě v původním "polomáčeném" nátěru tak mohla být v roce 2010 zachycena na lince z Plzně do Přeštic. Foto Zdeněk Kresa
ČSAD autobusy Plzeň: historie a budoucnost?
Ve službách ČSAD AP se objevují také autobusy Renault / Irisbus Iliade. Na snímku z roku 2009 na lince do Přeštic je zachycen Renault Irisbus, který řadu let jezdil také u PMDP. Foto Zdeněk Kresa
ČSAD autobusy Plzeň: historie a budoucnost?
Miroslav Hucl byl ředitelem ČSAD Plzeň 22 let. Ve firmě pracoval už od roku 1983. Foto Busportal
ČSAD autobusy Plzeň: historie a budoucnost?
Poslední Karosa C 734 ve flotile ČSAD autobusy Plzeň. Foto Zdeněk Kresa