
Na okruhu v szegedské vozovně. © ŠEL, Jiří Šplíchal, 14. 8. 2013
v Szegedu, kde byla úspěšně dokončena další etapa oživování prototypu kloubového trolejbusu Ikarus - Škoda Tr 187.2.
v Szegedu, kde byla úspěšně dokončena další etapa oživování prototypu kloubového trolejbusu Ikarus - Škoda Tr 187.2.
V polovině srpna proběhly první zkušební jízdy po okruhu v szegedské vozovně v režimu napájení jak z troleje, tak z trakčních baterií. Co všechno tomu předcházelo?
Karoserii vyrobila společnost Magyar Trolibusz Kft. sídlící v průmyslové zóně Ikarus v Székesfehérváru. Červenou barvu trolejbusu Ikarus – Škoda Tr 187.2 si zvolili szegedští obyvatelé v anketě. V květnu byl rozpracovaný vůz převezen do plzeňské Škody Electric, kde byla v následujícím měsíci dosazena elektrická výzbroj. Koncem června putoval trolejbus zpět do Székesfehérváru, kde byl dokončen interiér.
V červenci zde technici ze Škody Electric dokončovali zapojení některých zařízení, prováděli zkoušky a ladění softwaru. Následovalo testování komunikace mezi střešní jednotkou a vozidlovým systémem Silex. Výrobce karoserie mezitím prováděl dokončovací práce na hydraulickém a vzduchovém systému. Byla také naplněna a oživena celovozová klimatizace, která již v následujících tropických dnech prošla ostrým testem a ukázala svou užitečnost – což s povděkem kvitovali všichni pracovníci na voze. V noci z 30. na 31. července byl trolejbus převezen do Szegedu.
Po předání dokončeného vozu zákazníkovi následovalo první natrolejení. V následujících dnech prováděli softwaroví specialisté nezbytné doladění řízení pohonů a trakčních baterií na základě chování vozidla. Ve středu 7. srpna trolejbus poprvé vyjel několik metrů před halu v režimu provozu na trakční baterii. A konečně 13. srpna se vůz vydal na okružní zkušební trasu po areálu vozovny v ulici Körtöltés. Prvních kilometrů se kromě techniků Škody, Ikarusu a dopravního podniku zúčastnil také dlouholetý zkušební řidič Plzeňských městských dopravních podniků, který na základě svých zkušeností pomohl s testováním vozových funkcí.
Co prototyp čeká dále? Po nezbytných úředních krocích by se měl trolejbus podívat poprvé do ulic města. V průběhu podzimu čekají vozidlo další náročné zkoušky potřebné pro schválení typu a první nasazení s cestujícími se předpokládá v lednu příštího roku. Do té doby by do jihomaďarského města měly dorazit další 3 – 4 vozy. Celá zakázka čítá celkem 13 vozidel a bude dokončena v srpnu 2014.
Nové trolejbusy budou nasazeny na linky 10 a 20, které jsou v současnosti obsluhovány autobusy dopravce Tisza Volán Zrt. (Pozn.: městský dopravní podnik Szegedi Közlekedési Kft. provozuje pouze tramvaje a trolejbusy, městské autobusy provozuje Tisza Volán Zrt., obdoba našich podniků ČSAD). Linka 10 jezdí v trase Tarján, Víztorony tér – Klinikák a spojuje lidnaté panelové sídliště s centrem města a zdravotnickým komplexem. V celé trase je nataženo trolejové vedení, které dnes již většinou využívají jiné linky. Pouze cca 1,5 kilometrový úsek vybudovaný v roce 2011 bude v pravidelném elektrickém provozu poprvé.
Linka 20 dozná oproti dnešní autobusové podobě mírnou změnu trasy na svém začátku. Nově bude začínat shodně s linkou 10 na Víztorony tér a bude pokračovat po její trase až na konečnou Klinikák. Zde trolejbusy opustí vrchní vedení a na trakční baterie budou pokračovat nejprve k hlavnímu vlakovému nádraží (konečná tramvajových linek 1 a 2) a dále do předměstské čtvrti na konečnou Vadkerti tér. Spoje linek 10 a 20 budou jezdit v prokladu a předpokládá se jejich uvedení ve společném jízdním řádu (podobně jako tomu je u linek 9 a 19, které se liší pouze v koncových úsecích tras). Stejně tak i jednotlivé vozy by měly jezdit střídavě na linkách 10 a 20, čímž se dosáhne poměru cca 17 km v režimu trolej a 8 km v režimu trakční baterie.
Karoserii vyrobila společnost Magyar Trolibusz Kft. sídlící v průmyslové zóně Ikarus v Székesfehérváru. Červenou barvu trolejbusu Ikarus – Škoda Tr 187.2 si zvolili szegedští obyvatelé v anketě. V květnu byl rozpracovaný vůz převezen do plzeňské Škody Electric, kde byla v následujícím měsíci dosazena elektrická výzbroj. Koncem června putoval trolejbus zpět do Székesfehérváru, kde byl dokončen interiér.
V červenci zde technici ze Škody Electric dokončovali zapojení některých zařízení, prováděli zkoušky a ladění softwaru. Následovalo testování komunikace mezi střešní jednotkou a vozidlovým systémem Silex. Výrobce karoserie mezitím prováděl dokončovací práce na hydraulickém a vzduchovém systému. Byla také naplněna a oživena celovozová klimatizace, která již v následujících tropických dnech prošla ostrým testem a ukázala svou užitečnost – což s povděkem kvitovali všichni pracovníci na voze. V noci z 30. na 31. července byl trolejbus převezen do Szegedu.
Po předání dokončeného vozu zákazníkovi následovalo první natrolejení. V následujících dnech prováděli softwaroví specialisté nezbytné doladění řízení pohonů a trakčních baterií na základě chování vozidla. Ve středu 7. srpna trolejbus poprvé vyjel několik metrů před halu v režimu provozu na trakční baterii. A konečně 13. srpna se vůz vydal na okružní zkušební trasu po areálu vozovny v ulici Körtöltés. Prvních kilometrů se kromě techniků Škody, Ikarusu a dopravního podniku zúčastnil také dlouholetý zkušební řidič Plzeňských městských dopravních podniků, který na základě svých zkušeností pomohl s testováním vozových funkcí.
Co prototyp čeká dále? Po nezbytných úředních krocích by se měl trolejbus podívat poprvé do ulic města. V průběhu podzimu čekají vozidlo další náročné zkoušky potřebné pro schválení typu a první nasazení s cestujícími se předpokládá v lednu příštího roku. Do té doby by do jihomaďarského města měly dorazit další 3 – 4 vozy. Celá zakázka čítá celkem 13 vozidel a bude dokončena v srpnu 2014.
Nové trolejbusy budou nasazeny na linky 10 a 20, které jsou v současnosti obsluhovány autobusy dopravce Tisza Volán Zrt. (Pozn.: městský dopravní podnik Szegedi Közlekedési Kft. provozuje pouze tramvaje a trolejbusy, městské autobusy provozuje Tisza Volán Zrt., obdoba našich podniků ČSAD). Linka 10 jezdí v trase Tarján, Víztorony tér – Klinikák a spojuje lidnaté panelové sídliště s centrem města a zdravotnickým komplexem. V celé trase je nataženo trolejové vedení, které dnes již většinou využívají jiné linky. Pouze cca 1,5 kilometrový úsek vybudovaný v roce 2011 bude v pravidelném elektrickém provozu poprvé.
Linka 20 dozná oproti dnešní autobusové podobě mírnou změnu trasy na svém začátku. Nově bude začínat shodně s linkou 10 na Víztorony tér a bude pokračovat po její trase až na konečnou Klinikák. Zde trolejbusy opustí vrchní vedení a na trakční baterie budou pokračovat nejprve k hlavnímu vlakovému nádraží (konečná tramvajových linek 1 a 2) a dále do předměstské čtvrti na konečnou Vadkerti tér. Spoje linek 10 a 20 budou jezdit v prokladu a předpokládá se jejich uvedení ve společném jízdním řádu (podobně jako tomu je u linek 9 a 19, které se liší pouze v koncových úsecích tras). Stejně tak i jednotlivé vozy by měly jezdit střídavě na linkách 10 a 20, čímž se dosáhne poměru cca 17 km v režimu trolej a 8 km v režimu trakční baterie.
Závěrem popřejme novým trolejbusům mnoho šťastných kilometrů a spokojených cestujících. Město Szeged může svým kladným postojem k elektrické trakci ve veřejné dopravě sloužit za vzor mnoha městům Evropy i ČR. Toto místo rozhodně stojí za návštěvu nejen pro příznivce dopravy, ale potěší i běžného turistu a cestovatele – díky množství památek, pečlivě udržované městské zeleni nebo přívětivému centru s rozsáhlými oživenými pěšími zónami, které nabízejí široké možnosti zábavy a kulturních zážitků.23. srpna, Škoda Electric, Jiří Šplíchal
26. červen 2013: Další den s trolejbusy Škoda Electric: První 'Szeged' v hale ...
Návrat do Szegedu IV.: Historické trolejbusy Ikarus a ZIU
Návrat do Szegedu III.: Trolejbusy v depu i v ulicích

Karoserie po příjezdu do Škody Electric © ŠEL, Jiří Šplíchal, 22. 5. 2013

Trolejbus po příjezdu do vozovny v Szegedu © ŠEL, Jiří Šplíchal, 31. 7. 2013

Domovem vozidla se stala nová hala szegedské vozovny postavená za přispění fondů EU, kde se provádějí také modernizace trolejbusů 15 Tr a 21 Tr. © ŠEL, Jiří Šplíchal, 31. 7. 2013

První vyjetí v režimu na trakční baterie © ŠEL, Jiří Šplíchal, 7. 8. 2013

Prototyp spolu s s trolejbusem Škoda 21 Tr č. T-813. Ten byl původně provozován v ČR v Plzni jako autobus 21 Ab. S novým vozidlem má něco společného – po přestavbě získal možnost jízdy na trakční baterie, v tomto případě se však jedná jen o nouzový pojezd při mimořádnostech v provozu. © ŠEL, Jiří Šplíchal, 13. 8. 2013

Setkání kloubových vozů Škoda, 15 Tr vlevo je o dvě generace starší a před generální opravou sloužil v Českých Budějovicích. © ŠEL, Jiří Šplíchal, 14. 8. 2013

Červenou barvu trolejbusu Ikarus – Škoda Tr 187.2 si zvolili szegedští obyvatelé v anketě. Možná vzpomínka na staré časy? Vlevo historický Ikarus Ganz T 280, vpravo legendární sovětský ZiU-9. © ŠEL, Jiří Šplíchal, 14. 8. 2013

Další etapa testů je úspěšně za námi, vracíme se do haly. Na shledanou! © ŠEL, Jiří Šplíchal, 16. 8. 2013