
Mercedes-Benz vyhrál výběrové řízení na 54 autobusů eCitaro a eCitaro G. HESS dodá dlouhé autobusy lighTram® 25OPP pro linku na letiště.
Mercedes-Benz vyhrál výběrové řízení na 54 autobusů eCitaro a eCitaro G. HESS dodá dlouhé autobusy lighTram® 25OPP pro linku na letiště.
V rámci přeměny celého autobusového parku obstarává společnost Basler Verkehrs-Betriebe (BVB) 62 elektrických autobusů od EvoBus (Švýcarsko) AG a Carrosserie HESS AG za přibližně 65 milionů CHF (přibližně 1,5 miliardy korun). Do provozu by měly být uvedeny od podzimu 2022 do jara 2023.
Veřejná soutěž byla vypsána v září 2020. Po pečlivém prozkoumání obdržených nabídek se BVB rozhodla pro dva dodavatele pro různé velikosti autobusů: švýcarský výrobce HESS AG se sídlem v kantonu Solothurn získal zakázku na dodávku osmi kloubových autobusů typu lighTram®25 OPP. Dalších 16 sólo e-busů a 38 kloubových autobusů eCitaro získá od dceřiné společnosti Daimler EvoBus (Schweiz) AG.
Městské autobusy Citaro pro Basilej jsou technicky i vizuálně vybaveny na nejvyšší úrovni. Všechny jsou vybaveny po balíčky deseti baterií. Lze je nabíjet buď pomocí konektoru nebo rychle pomocí pantografem s nabíjecím výkonem až 300 kW. Kloubové autobusy jsou vybaveny kromě zadní hnací nápravy i střední. S asistentem pro odbočování Sideguard Assist, Preventive Brake Assist a monitorem tlaku v pneumatikách TPM se BVB také rozhodla pro nejvyšší úroveň bezpečnosti.
Interiér vozidel je vybaven madly z nerezové oceli, boční stěny jsou z plsti a sedla potažená koženkou. Kromě běžného prostoru naproti druhým dveřím pro invalidní vozíky a kočárky mají kloubové autobusy další prostor v zadní části vozidla. Bude k dispozici WiFi, USB konektory a množství informačních panelů.
Kabina řidiče bude oddělena od prostoru pro cestující zasklenou přepážkou. S pohodlí příspěje otočné, vyhřívané a klimatizované sedadlo s několika možnostmi nastavení, včetně elektricky nastavitelné bederní opěrky. Kamerový systém bude monitorovat prostor pro cestující a couvací kamera pomůže při manévrování.
Elektrické velkokapacitní autobusy od HESS jsou určeny pro linku na letiště. Autobusová linka číslo 50 jezdí z hlavní stanice SBB na EuroAirport v Basileji. S nárůstem počtu cestujících v posledních letech a zvýšením frekvence dosáhla hranice své kapacity. HESS lighTram® 25OPP s délkou 25 metrů je přibližně o šest metrů delší než současné dieselové autobusy. Poskytují více prostoru pro cestující a zavazadla i velkorysé plochy pro kočárky nebo cestující se sníženou pohyblivostí. Flotila osmi vozidel objednaných pro letištní službu se může později rozšířit i na jiné linky BVB se zvýšenou poptávkou.
Alex Naef, generální ředitel společnosti Carosserie HESS AG uvedl: „Jsme rádi a hrdí na to, že HESS byla se svými autobusy a službami vybrána a umožní přispět k úspěchu autobusového systému v Basileji v roce 2027. S našimi zkušenostmi a blízkou vzdáleností budeme schopni optimálně podporovat BVB po celou dobu životnosti autobusů a v jejím dalším vývoji atraktivního a udržitelného podniku veřejné dopravy.“
LighTram® od HESS s atraktivním designem, prostornými plochami na stání u všech dveří a ergonomickými sedadly řidiče přepraví velký počet cestujících. V případě potřeby lze vozidla dobíjet na terminálu příležitostným nabíjením.
Alex Naef, generální ředitel společnosti Carosserie HESS AG uvedl: „Jsme rádi a hrdí na to, že HESS byla se svými autobusy a službami vybrána a umožní přispět k úspěchu autobusového systému v Basileji v roce 2027. S našimi zkušenostmi a blízkou vzdáleností budeme schopni optimálně podporovat BVB po celou dobu životnosti autobusů a v jejím dalším vývoji atraktivního a udržitelného podniku veřejné dopravy.“
LighTram® od HESS s atraktivním designem, prostornými plochami na stání u všech dveří a ergonomickými sedadly řidiče přepraví velký počet cestujících. V případě potřeby lze vozidla dobíjet na terminálu příležitostným nabíjením.
Díky husté síti tras a častým taktům usnadňuje Basler Verkehrs-Betriebe mobilitu nejen obyvatelům města, ale také těm, kteří žijí v oblasti Basileje - spojuje dokonce Basilej se sousedním Německem a Francií. Celkem 115 autobusů (z nichž Citaro v současné době tvoří páteř) obsluhuje 14 linek a 135 tramvají 14 linek. Celkově autobusy ujedou ročně více než šest milionů kilometrů.
V loňském roce Basler Verkehrs-Betriebe oslavila 125 let své existence. Přechod celého svého autobusového parku na elektrická vozidla hodlá v souladu s basilejskými právními předpisy o veřejné dopravě učinit do roku 2027. V průběhu příštího roku bude uvedeno do provozu prvních 62 elektrických autobusů. V roce 2027 bude následovat dalších 64 e-busů. V rámci přechodu bude kompletně zrekonstruováno depo, garáže a jejich infrastruktura. K dobití vozidel bude použita pouze elektřina z obnovitelných zdrojů. A co víc, na konečných autobusových zastávkách pěti delších tras budou postaveny stanice pro meziměstské nabíjení.
V souladu s výpočty provedenými BVB bude roční úspora CO2 vyplývající z této přeměny autobusového parku ekvivalentní přibližně 3 500 osobních vozů se spalovacími motory.


LighTram® od HESS