Největší evropská autobusová přehlídka se v roce 2007 opět rozrostla. Minimálně 360 vystavovatelů z 32 zemí zaplnilo tradiční výstavní haly i přistavené pavilony. Výstavní plocha 50 000 m2 je absolutním rekordem. Určitou raritou je tiskový den, který předchází prvnímu dni běžné výstavy pro profesionální návštěvníky a v rámci kterého se ty expozice, které se tisku neprezentují, ještě dokončují.
Tradiční světoví výrobci jako je Volvo, EvoBus, Scania, VDL, Irisbus, NEOMAN a Van Hool zaplňují velkou část prostoru stálých výstavních hal spolu se Solarisem a s expozicemi španělských a tureckých nástavbářů i dodavatelů komponent. Prostor těchto hal a spojujících bulvárů je do posledního místečka zaplněn. Velkou expozici má tradičně i letošní "Karosář roku 2008" - turecká TEMSA. Právě nástup dalších tureckých karosářů byl opravdu znatelný. Především v pavilónech postavených právě jen pro veletrh se představili méně známí Karosáři ze zemí bývalého Sovětského sSvazu, Slovinska, Polska a Číny. Expozice kompletních vozidel doplňují dodavatelé komponent a vybavení.
Nedílnou součástí veletrhu jsou i doprovodné programy. Letos veletrh přivítal účastníky 5. autobusového fóra IRU s tématem Autokarová turistika, zelená a bezpečná alternativa. Během Globálního autobusového dne se představily perspektivy v tomto průmyslovém oboru. Velká pozornost byla věnována akci Autokar není kamión, která se snaží vrátit autokarové turistice vyjímku v dodržování doby odpočinku tak, jak odpovídá rytmu autobusových vícedenních zájezdů.
Součástí veletrhu BUSWORLD je i vyhlášení vítěze soutěže "Coach of the Year". Udělení titulu je výsledkem několikadenního testování ve Švýcarsku Coach Euro Test, ve kterém měla porota složená z novinářů ze 17 předních evropských magazínů možnost vyzkoušet si jízdu v kandidátských vozech na trase dlouhé 52 km na nejrůznějších druzích povrchu. Do soutěže byly přihlášeny autobusy o délce 12 m a více, uvedené na trh během posledních dvou let. Letošní ročník, který patřil k těm nejsilnějším, vyhrál autokar Volvo 9700. Slavnostní ceremoniál přilákal do expozice Volvo impozantní počet návštěvníků.
Výrobci autobusů zdůrazňují ekologické parametry svých vozidel. Mnoho z nich deklarovalo kromě normy EURO 4 i EURO 5 a EEV. V dieselových technologiích se jasně vyprofilovaly dva směry - SCR technologie s použitím aditiva - močoviny se ujala např. u Volva, EvoBusu a Irisbusu, tradičním zastáncem bezaditivní technologie EGR je Scania a skupina NEOMAN. Oproti očekávání i tato technologii dosáhla parametrů EURO 5 a EEV. Společnost Solaris představila svůj 18metrový hybrid a Van Hool autobus na vodíkové palivové články. Van Hool byl také jediný trolejbus umístěný v exteriéru.
Také BUSWORLD se přihlásil k moderní filozofii vysokokapacitní autobusové dopravy, která je provozována vysokokapacitními autobusy ve vyhrazených pruzích pod názvy BRT nebo Metrobus po celém světě. Systém zahrnuje i řešení infrastruktury zastávek a odbavení tak, aby se optimalizoval provoz a výměna cestujících. Typickým reprezentantem vozidla pro BRT byl v exteriéru vystavený vůz skupiny VDL APTS Phileas - společnost Volvo postavila pro veletrh také zastávku.
Společnost Scania stabilně představuje svoji řadu Omni, která je určná pro městskou a linkovou dopravu a také řadu Irizar, kde ve stálé spolupráci se španělským karosářem Irizar nabízí jak oceňovaný luxusní autokar PB, tak i skromnější verzi Century. Novinkou spolupráce s Irizarem je nejnižší linkový "i4". Velkou expozici od městských autobusů po autokary připravila i skupina NEOMAN se svými značkami MAN a NEOPLAN. Obě společnosti vystavovaly i motory EGR s limity EURO 5 a EEV s bezaditivní technologií.
Skupinu VDL na čském trhu zastupuje především populární Futura a novější Magiq. Futura, která se vyrábí v téměř stejném designu už neuvěřitelných 25 let, byla zastoupena svým v pořadí 9500. autobusem. Rozsáhlá expozice VDL představila i další značky skupiny, především v Beneluxu oblíbenou značku Jonckheere včetně premiérové městské Citey. Společnost vystavila i několik zajímavých autobusů včetně metrobusu Phileas, afrického modelu a svérázného školního autobusu na volné ploše. Podobně rozsáhlou plochu zabral domácí Van Hool, jehož vozy bylo možno potkábvat na místních linkách. Kromě kompletní nabídky od vozů pro městskou po dálkovou dopravu zaujal autobus na vodíkové palivové články.
Mezi renomované výrobce se dostává i polský Solaris, který expanduje i personálně. Spolu se svými novými německými managery představil Solaris linková Alpino, kloubový Hybrid a autobus na CNG. Velký a progresivní švýcarský Hess se představil pouze modely. Stabilní místo na trhu si drží i španělští karosáři - kromě Irizaru je to i Ayats, Beulas, Sunsundegui, Noge, Castrosua a mnozí další. Úctyhodný je nástup tureckých výrobců. Nejen reprezentativní Karosář roku TEMSA, ale spousta dalších se představila po celém výstavním prostoru. Turečtí nástavbáři se věnují silně segmentu midibusů - např. Otokar, Isuzu Turqoise, BMC.
Problémy s prostorem zapříčinil zejména enormní zájem ze strany zatím nepříliš známých výrobců. Z Východu jsou to LAZ, MAZ i Volžanin, TVM z Mariboru a King Long z Číny, který přivezl 3 vozy.
Zájem vystavovatelů postavil pořadatele veletrhu před nutnost zásadně řešit expanzi během dvou let do dalšího ročníku. Letošní uspořádání bylo sice organizované tak, aby návštěvník mohl jedním tahem projít vše, prozatímní pavilóny i přes sebelvětší snahu neposkytují komfort srovnatelný s tradičními prostorami. Jakkoli jsou zcela vyhovující pro komponenty a vybavení, pro expozice vozidel nejsou adekvátní.
Tradiční světoví výrobci jako je Volvo, EvoBus, Scania, VDL, Irisbus, NEOMAN a Van Hool zaplňují velkou část prostoru stálých výstavních hal spolu se Solarisem a s expozicemi španělských a tureckých nástavbářů i dodavatelů komponent. Prostor těchto hal a spojujících bulvárů je do posledního místečka zaplněn. Velkou expozici má tradičně i letošní "Karosář roku 2008" - turecká TEMSA. Právě nástup dalších tureckých karosářů byl opravdu znatelný. Především v pavilónech postavených právě jen pro veletrh se představili méně známí Karosáři ze zemí bývalého Sovětského sSvazu, Slovinska, Polska a Číny. Expozice kompletních vozidel doplňují dodavatelé komponent a vybavení.
Nedílnou součástí veletrhu jsou i doprovodné programy. Letos veletrh přivítal účastníky 5. autobusového fóra IRU s tématem Autokarová turistika, zelená a bezpečná alternativa. Během Globálního autobusového dne se představily perspektivy v tomto průmyslovém oboru. Velká pozornost byla věnována akci Autokar není kamión, která se snaží vrátit autokarové turistice vyjímku v dodržování doby odpočinku tak, jak odpovídá rytmu autobusových vícedenních zájezdů.
Součástí veletrhu BUSWORLD je i vyhlášení vítěze soutěže "Coach of the Year". Udělení titulu je výsledkem několikadenního testování ve Švýcarsku Coach Euro Test, ve kterém měla porota složená z novinářů ze 17 předních evropských magazínů možnost vyzkoušet si jízdu v kandidátských vozech na trase dlouhé 52 km na nejrůznějších druzích povrchu. Do soutěže byly přihlášeny autobusy o délce 12 m a více, uvedené na trh během posledních dvou let. Letošní ročník, který patřil k těm nejsilnějším, vyhrál autokar Volvo 9700. Slavnostní ceremoniál přilákal do expozice Volvo impozantní počet návštěvníků.
Výrobci autobusů zdůrazňují ekologické parametry svých vozidel. Mnoho z nich deklarovalo kromě normy EURO 4 i EURO 5 a EEV. V dieselových technologiích se jasně vyprofilovaly dva směry - SCR technologie s použitím aditiva - močoviny se ujala např. u Volva, EvoBusu a Irisbusu, tradičním zastáncem bezaditivní technologie EGR je Scania a skupina NEOMAN. Oproti očekávání i tato technologii dosáhla parametrů EURO 5 a EEV. Společnost Solaris představila svůj 18metrový hybrid a Van Hool autobus na vodíkové palivové články. Van Hool byl také jediný trolejbus umístěný v exteriéru.
Také BUSWORLD se přihlásil k moderní filozofii vysokokapacitní autobusové dopravy, která je provozována vysokokapacitními autobusy ve vyhrazených pruzích pod názvy BRT nebo Metrobus po celém světě. Systém zahrnuje i řešení infrastruktury zastávek a odbavení tak, aby se optimalizoval provoz a výměna cestujících. Typickým reprezentantem vozidla pro BRT byl v exteriéru vystavený vůz skupiny VDL APTS Phileas - společnost Volvo postavila pro veletrh také zastávku.
Česká účast
V rámci expozice skupiny Irisbus Iveco se představila linková nabídka autobusů z Vysokého Mýta - Crossway LE, Crossway, Arway včetně třínápravového. Irisbus vystavil i variantu městského autobusu Citelis Line, autokary Evadys a premiérový autokar Magelys, finalistu soutěže Coach of the Year 2008. Zajímavostí byl i autobus Citelis Way, kreý na jiném místě vystavovala španělsko-marocká společnost Hispano - Tatu jako výsledek spolupráce s Irisbusem. SOR Libchavy představil ve spolupráci se svým belgickým partnerem autobus ve školní úpravě. Česká práce byla i součástí expozice EvoBus - části těchto autobusů se vyrábějí v Holýšově.Výrobci vozidel
Pro silné výrobce jsou velké expozice věcí prestiže a umístění v halách je léta neměnné. Společnost Volvo představila kromě oceněného autokaru 9700 ještě prémiový model autokaru 9900, autobusy pro město i linkovou dopravu. Zajímavý byl i hybridní motor pro užitková vozidla. Venku byly pro testovací jízdu připraveny dva vozy 9700 a výsledek kooperace se španělským karosářem Sunsundegui Volvo Elegance. Sousedem Volva byla skupina EvoBus. Značka Mercedes-Benz vystavila jak autokar Tourismo M - finalistu soutěže Coach of the Year 2008, tak i Travego a autobusy pro veřejnou dopravu i menší vozy. Společnost Setra se představila jak autobusem z řady Multiclass pro linkovou dopravu, tak tradičními špičkovými autokary včetně patrového.Společnost Scania stabilně představuje svoji řadu Omni, která je určná pro městskou a linkovou dopravu a také řadu Irizar, kde ve stálé spolupráci se španělským karosářem Irizar nabízí jak oceňovaný luxusní autokar PB, tak i skromnější verzi Century. Novinkou spolupráce s Irizarem je nejnižší linkový "i4". Velkou expozici od městských autobusů po autokary připravila i skupina NEOMAN se svými značkami MAN a NEOPLAN. Obě společnosti vystavovaly i motory EGR s limity EURO 5 a EEV s bezaditivní technologií.
Skupinu VDL na čském trhu zastupuje především populární Futura a novější Magiq. Futura, která se vyrábí v téměř stejném designu už neuvěřitelných 25 let, byla zastoupena svým v pořadí 9500. autobusem. Rozsáhlá expozice VDL představila i další značky skupiny, především v Beneluxu oblíbenou značku Jonckheere včetně premiérové městské Citey. Společnost vystavila i několik zajímavých autobusů včetně metrobusu Phileas, afrického modelu a svérázného školního autobusu na volné ploše. Podobně rozsáhlou plochu zabral domácí Van Hool, jehož vozy bylo možno potkábvat na místních linkách. Kromě kompletní nabídky od vozů pro městskou po dálkovou dopravu zaujal autobus na vodíkové palivové články.
Mezi renomované výrobce se dostává i polský Solaris, který expanduje i personálně. Spolu se svými novými německými managery představil Solaris linková Alpino, kloubový Hybrid a autobus na CNG. Velký a progresivní švýcarský Hess se představil pouze modely. Stabilní místo na trhu si drží i španělští karosáři - kromě Irizaru je to i Ayats, Beulas, Sunsundegui, Noge, Castrosua a mnozí další. Úctyhodný je nástup tureckých výrobců. Nejen reprezentativní Karosář roku TEMSA, ale spousta dalších se představila po celém výstavním prostoru. Turečtí nástavbáři se věnují silně segmentu midibusů - např. Otokar, Isuzu Turqoise, BMC.
Problémy s prostorem zapříčinil zejména enormní zájem ze strany zatím nepříliš známých výrobců. Z Východu jsou to LAZ, MAZ i Volžanin, TVM z Mariboru a King Long z Číny, který přivezl 3 vozy.
Komponenty a vybavení
Návštěvník veletrhu po shlédnutí nabídky pochopí, proč je tolik karosářů, a to i v zemích bez strojírenské tradice. Na trhu je nabídka v podsatě všeho, z čeho lze autobus sestavit od motorů, náprav, převodovek, retardérů přes brzdy, topení, chladicí systémy a klimatizaci až po kusy karosérií, dveře, sedadla, skla, zrcátka, audio a videosystémy. Velká pozornost je věnována bezbariérovému přístupu. Tradičně velké expozice měli mj. výrobci Cummins, Allison, ZF, Voith a Merritor.Zájem vystavovatelů postavil pořadatele veletrhu před nutnost zásadně řešit expanzi během dvou let do dalšího ročníku. Letošní uspořádání bylo sice organizované tak, aby návštěvník mohl jedním tahem projít vše, prozatímní pavilóny i přes sebelvětší snahu neposkytují komfort srovnatelný s tradičními prostorami. Jakkoli jsou zcela vyhovující pro komponenty a vybavení, pro expozice vozidel nejsou adekvátní.