1 000 Mercedes-Benz eCitaro
Mercedes-Benz eCitaro s plně elektrickým pohonem Reutlinger Stadtverkehr (RSV) v Bádensku-Württembersku v Německu. Foto Daimler Buses

Z výrobní linky v Mannheimu sjelo od zahájení sériové výroby na konci roku 2018 více než 1 000 kusů nízkopodlažních elektrických autobusů. Daimler Buses získala velké zakázky z Hamburku, Drážďan, Brém, Wiesbadenu nebo Mannheimu. Letos se eCitaro může pochlubit oceněním Electric Bus Champion a bylo představeno bateriové eCitaro s palivovým článkem pro prodloužení dojezdu

Z výrobní linky v Mannheimu sjelo od zahájení sériové výroby na konci roku 2018 více než 1 000 kusů nízkopodlažních elektrických autobusů. Daimler Buses získala velké zakázky z Hamburku, Drážďan, Brém, Wiesbadenu nebo Mannheimu. Letos se eCitaro může pochlubit oceněním Electric Bus Champion a bylo představeno bateriové eCitaro s palivovým článkem pro prodloužení dojezdu

Mercedes-Benz eCitaro je stálicí v elektromobilitě pro městské autobusy,“ říká Mirko Sgodda, ředitel pro markenting, prodej a zákaznické služby Daimler Buses. "Je bezpečný, spolehlivý a hospodárný. Se svým neotřelým moderním designem také ukazuje, jak elegantní elektromobilita může být. Podle požadavků zákazníkům poskytujeme také podporu při přechodu na elektromobilitu s řešeními na klíč z jednoho zdroje, který tvoří elektrické autobusy, dobíjecí infrastruktura a management depa.“

Mercedes-Benz eCitaro je kombinací platformy nejprodávanějšího městského autobusu Mercedes-Benz všech dob a nových technologických řešení. V roce 2018 bylo eCitaro uvedeno na trh jako sólo autobus s kapacitou baterie až 243 kWh. Nový inovativní systém tepelného managementu od počátku snížil spotřebu energie potřebnou pro vytápění, ventilaci a klimatizaci přibližně o 40 procent ve srovnání s Citaro se spalovacím motorem.

Po nabíjení v depu přišlo brzy řešení příležitostného dobíjení. S druhou generací baterií se prodloužil dojezd bez zvýšení hmotnosti a tím se otevřela cesta pro úspěšný kloubový autobus eCitaro G, který byl uveden na trh v polovině roku 2020. Dalším milníkem na konci roku 2022 bylo představení třetí generace vysoce výkonných lithium-iontových baterií s hlavními složkami nikl, mangan a oxid kobaltu (NMC). Zvyšují kapacitu bateriových článků o 50 procent při stejné hmotnosti a umožňují tak dojezd sólo autobusu až 280 kilometrů.

V červnu 2023 bylo představeno eCitaro s palivovým článkem pro prodloužený dojezd. Světovou premiéru si užil na začátku června na Global Public Transport Summit 2023 v Barceloně. V aktuálně dostupné variantě kloubového autobusu dokáže ujet přibližně 350 kilometrů bez dobíjení a nabízí prostor až pro 128 cestujících. Základem eCitaro hydrogen je bateriově-elektrický pohonný systém s vysoce výkonnými bateriemi NMC 3, přičemž palivový článek o výkonu 60 kW slouží jako generátor elektřiny na vodíkové bázi pro prodloužení dojezdu. "Tato kombinace umožňuje mimořádně hospodárný provoz, protože elektřina ze sítě je dostupná za nižší cenu než zelený vodík. Ve srovnání s vozem na vodík s malou vyrovnávací baterií také mnohem lépe ukládá energii získanou rekuperací při plném a ziskovém brzdění ve velkých bateriích," uvádí Daimler Buses. Výrobce má na tyto specifické vozy první objednávku.

E-Citaro bylo vyhodnoceno letošním šampionem mezi elektrickými autobusy. V aktuální verzi ve čtyřdenním testu pořádaném německým časopisem Omnibusspiegel porazil dalších pět značek.