Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Pro cestující

V regionu Île-de-France zahrnující hlavní město Francie v pátek 5. prosince slavnostně odhalili elektrifikované provozní centrum Mortemets ve Versailles. Pro cestující na linkách 6201 a 6202 to znamená 42 zbrusu nových, moderních elektrických autobusů Heuliez GX ELEC.

Tento projekt, plně financovaný Île-de-France Mobilités a realizovaný ve spolupráci s Transdev, umožnil instalaci 42 autobusových stanovišť vybavených rychlonabíječkami, přičemž ještě větší rozšíření jsou plánována na rok 2031. Tento místní projekt je součástí celkové strategie: do konce roku bude přeměněno 100 % autobusové infrastruktury v hustě osídlených oblastech. Iveco Bus získalo letos pro pařížskou oblast několik zakázek , včetně autobusů na CNG. Do konce letošního roku se pařížská veřejná doprava dočká nové BRT linky a nové lanovky Câble 1.

person rebus  date_range 05.12.2025

Od 14. prosince prodlouží FlixBus linku Teplice-Hradec Králové nově přes Jeseníky až do Havířova. Od 17. prosince zamíří zelený autobus každý den z Prahy přes průliv La Manche do Londýna. Jízdenky už jsou v prodeji.

FlixBus významně rozšířil linku 855. Ze severočeských Teplic už nemíří jen do Prahy a Hradce Králové. Od 14. prosince nabídne spojení do destinací v Jeseníkách, dále směřuje do Opavy, Ostravy a Havířova ve Slezsku. Každodenní linku bude obsluhovat dopravní partner Turancar. Autobus odjíždí ve všední dny z Teplic v 9:50 hodin, z Prahy Florence v 11:20 hodin, v Jeseníku je v 16:55 hodin, v Opavě v 18:15 hodin a v Havířově v 19:15 hodin, o víkendu jede autobus o 30 minut dříve. Opačným směrem odjíždí v 8:05 hodin z Havířova, v Jeseníku je v 10:20 hodin, v Praze na Florenci v 15:40 hodin a v Teplicích v 17:10 hodin. „ Zařazením menších sídel FlixBus sleduje svoji strategii propojování měst pod 20 tisíc obyvatel s metropolemi, které tak posilují své postavení přestupních hubů. V tomto případě je možné přestupovat v Ostravě a Praze, která je, co se týče možností přestupů, číslem tři v celé soustavě autobusových stanic v síti Flix ," uvádí Zdeněk Tesárek, obchodní ředitel společnosti FlixBus CZ. Obyvatelé z propojených měst v Jeseníkách se nyní s jedním přestupem dostanou do nejvýznamějších metropolí Evropy, včetně Říma, Barcelony nebo nově i Londýna. Britská metropole na přímém spojení s Prahou Přímé spojení Prahy s Londýnem dosud v síti FlixBus chybělo. Spoj propojí také významná centra v Německu (Norimberk, Frankfurt nad Mohanem a letiště Kolín/Bonn), Nizozemsku (Maastricht), Belgii (Brusel) a Francii (Lille). Průliv La Manche překoná trajektem mezi Dieppe a Doverem. Autobusy budou od 17.prosince z Prahy odjíždět každý den v 10:50 hodin, na londýnskou stanici Victoria Coach Station přijedou v 9:10 hodin. Opačným směrem spoj vyjíždí ve 23:00 hodin (místního času) a na pražskou Florenc se dostává ve 22:20 hodin. „ Londýn je jednou z nejvýznamnějších evropských metropolí a zavedení přímého spojení s Prahou má obrovský potenciál. Každodenní spoje zajistí spolehlivou a dostupnou alternativu k letecké dopravě, což ocení zejména studenti, rodiny a cestovatelé hledající udržitelnější způsob dopravy. Propojení přes důležitá německá, nizozemská, belgická a francouzská města navíc vytváří páteřní linku pro celou střední Evropu ," sděluje Michal Leman, viceprezident společnosti Flix pro region East Europe.

person rebus  date_range 04.12.2025

Zkontrolujte si své jízdní řády, tarif i smluvní přepravní podmínky. Kromě změn ve spojení, které proběhnou v celé republice v neděli 14. prosince, se mění ceny jízdného ve Středočeském, Libereckém, Zlínském, Pardubickém a Královéhradeckém kraji. A například v Ústeckém kraji bude nově zakázáno hlasitě telefonovat.

Většina krajů připravila na polovinu prosince jen drobnější úpravy spojů, které naleznete na webu jednotlivých systémů IDS. Větší novinky si můžete přečíst níže. Doprava Ústeckého kraje (DÚK) přiveze několik důležitých novinek, které se týkají nejen změn v jízdních řádech vlaků a autobusů, ale také celkového zvýšení komfortu veřejné dopravy v regionu. Rozšíření platnosti tarifu DÚK Ve vlacích systému DÚK dochází k rozšíření platnosti tarifu, nově mohou cestující využít tarif DÚK i na linkách L4, R22 a U11 až do České Lípy. Naopak v úsecích Jedlová – Rumburk a Úštěk – Litoměřice bude nově platit tarif IDOL. Ceny jízdného se nemění. Nová komfortnější vozidla K významné změně dojde od 14. prosince na železničních linkách U1, U3, U7 a U16. Například na lince U1 budou nasazené dvě jednotky Škoda RegioPanter a jedna jednotka Pesa. Cestující se tak mohou těšit na modernější a pohodlnější jízdu díky těmto nízkopodlažním soupravám. Změny se dotknou i autobusové dopravy. Na linku 458 mezi Ústím nad Labem a Krupkou budou nasazeny nové kloubové autobusy SOR NS18 s kapacitou až 145 míst. Ty umožní častější spojení jak ve špičkách, tak mimo ně. Pohodlnější cesty do Drážďan Zvýšení komfortu přinese také zkrácení intervalu na mezistátní lince 398/360 Teplice – Altenberg – Drážďany. Od prosince pojede spoj každou hodinu namísto dosavadních dvou. Změny v jízdních řádech i tarifních pravidlech Například na Šluknovsku bude linka U28 prodloužena do Mikulášovic, v Roudnici nad Labem vznikne nové přímé spojení s Prahou a na Chomutovsku se posílí večerní a víkendové spoje. V tarifu dochází k drobným úpravám. Rozšíří se pravidla pro reklamace elektronických jízdenek a podle smluvních přepravních podmínek bude nově zakázáno ve vozidlech hlasité telefonování, aby byl zajištěný větší komfort pro všechny cestující. Od 1. ledna 2026 začne platit nový Tarif Pražské integrované dopravy Změny se dotknou především cen jízdného – dojde ke zvýšení cen jízdenek pro jednotlivou jízdu v Praze a ve vnějších tarifních pásmech i dlouhodobých kuponů. Na území Prahy zůstávají ceny předplatného beze změny. Nově bude proti papírovým jízdenkám koupeným u řidiče nebo v automatu zvýhodněn nákup jízdních dokladů prostřednictvím mobilní aplikace PID Lítačka a elektronických předplatních kuponů pro vnější pásma přes e-shop. Další zásadní změnou bude to, že území Hlavního města Prahy bude počítáno jako 3 tarifní pásma, což zmírní dopady zdražení u přeshraničních cest mezi Prahou a Středočeským kajem. Nový tarif přináší i několik úprav ve vlakové dopravě a zvýšení přirážek za jízdu bez platného jízdního dokladu. Středočeský kraj chce zvýhodněním mobilní aplikace motivovat cestující, aby ji co nejvíce využívali. Má ze všech prodejních kanálů nejnižší provozní náklady a zároveň usnadňuje orientaci v tarifu. Aplikace totiž na základě vyhledaného spojení sama nabídne správnou jízdenku pro danou trasu. Díky nákupu v mobilu navíc odpadá nutnost stát frontu u řidiče – u většiny příměstských linek je už od letošního léta možné nastupovat jakýmikoli dveřmi, což přispívá k rychlejšímu odbavení i plynulejšímu provozu. Nové ceny jízdenek v Praze: Hlavní změnou je zvýšení cen jízdenek pro jednotlivou a jejich zvýhodnění při nákupu přes aplikaci PID Lítačka. Nové ceny budou vypadat takto: Jízdenka na 30 minut: 36 Kč v PID Lítačce, 39 Kč v papírové podobě a 42 Kč formou SMS jízdenky Jízdenka na 90 minut: 46 Kč v PID Lítačce, 50 Kč v papírové podobě a 55 Kč formou SMS jízdenky Zdraží také turistické jízdenky na 24 a 72 hodin, přičemž i tyto bude výhodnější zakoupit elektronicky. Nové ceny ve Středočeském kraji Podobně jako v Praze se zvyšují i ceny jednotlivých a 24hodinových jízdenek. Zdražení činí až 30 % u papírových a až 20 % u jízdenek v mobilní aplikaci PID Lítačka. Na rozdíl od Prahy dojde také ke zvýšení cen dlouhodobých kuponů pro vnější tarifní pásma – opět o cca 30 % (papírové) a 20 % (elektronické). Nově bude 4pásmová 24hodinová jízdenka platit pro libovolná čtyři navazující vnější pásma (dříve pouze pro pásma 1–4) a bude k dispozici pouze v elektronické podobě. Změna výpočtu pásem pro cesty mezi Prahou a Středočeským krajem Od roku 2026 se Praha pro přeshraniční cesty bude počítat jako 3 tarifní pásma místo dosavadních čtyř. Pásmo P se nově bude počítat pouze jako jedno pásmo (původně jako dvě pásma). Například cesta z 1. vnějšího pásma do centra Prahy (pásmo P) nově vyžadovat pouze jízdenku pro 4 pásem (pásma P, 0, B a 1) místo původně pětipásmové jízdenky. Pásma 0 a B zůstávají beze změny, pro výpočet ceny jízdného ze středočeského regionu do těchto pásem se tak nic nemění. Vlakem jako MHD Nový tarif také sjednocuje pravidla cestování vlakem po Praze (pásma P, 0, B) s pravidly platnými pro MHD. Většina dosavadních výjimek bude zrušena. Hlavní novinky Rozšíření bezplatné přepravy ve vlacích po Praze pro držitele českých průkazů ZTP a ZTP-P, pokud prokážou nárok na slevu předepsaným způsobem. Rozšíření přepravy za 0 Kč ve vlacích po Praze pro osobu doprovázející dítě do 3 let, pokud prokáže nárok na slevu předepsaným způsobem. Pes po Praze zdarma – s platným jízdním dokladem PID půjde nově po Praze přepravovat 1 psa bez doplatku. Velké zavazadlo k předplatnému po Praze zdarma – s jízdenkou pro Prahu s platností 24 hodin a více nebo předplatním kupónem pro Prahu bude možné zdarma přepravit jedno velké zavazadlo, podléhající úhradě přepravného. Zjednodušení prokazování nároku na slevu ve vlacích po Praze – děti 6–15 let a senioři od 65 let nově nepotřebují ve vlacích PID zvláštní průkaz PID, stačí oficiální ověřený doklad nebo doklad totožnosti tak, jak je tomu již v MHD. Podmínky prokazování nároku na jízdné pro studenty se nemění. Podmínky ve vnějších pásmech se nemění. Zvýšení jízdného na lince Airport Express (AE) Cestující na lince z Hlavního nádraží na Letiště Václava Havla Praha zaplatí nově 200 Kč (děti 6–15 let 100 Kč). Nadále lze využít běžné linky MHD v rámci standardního tarifu PID. Zvýšení přirážek k jízdnému Na území Prahy (pásma P, 0, B) se mění výše přirážek k jízdnému od 1.1.2026 takto Přirážka za jízdu bez platného jízdního dokladu: 1 200 Kč (na místě) 1 500 Kč (do 15 dnů) 2 000 Kč (ostatní případy) Snížená přirážka za zpětné doložení předplatního kuponu nebo nároku na slevu nebo nároku na zvláštní ceny jízdného nebo nároku na bezplatnou přepravu do 15 dnů: 50 Kč Přirážka za nezaplacené dovozné za psa nebo zavazadlo: 200 Kč (na místě) 400 Kč (do 15 dnů) 600 Kč (ostatní případy) Přirážka za ostatní porušení zákonných povinností a přepravních podmínek: 1 000 Kč (na místě) 1 500 Kč (do 15 dnů) 2 000 Kč (ostatní případy) Ve Středočeském kraji proběhlo zvýšení přirážek již od 1. 8. 2025. Více informací k tarifu IDSK ZDE . Od ledna příštího roku dojde k úpravě jízdného také v integrovaném dopravním systému IDOL . Navýšení se dotkne regionální dopravy, a to přibližně o 5 %. Ceny ročních síťových jízdenek však kraj ponechá beze změny. Kromě samotného navýšení cen kraj a KORID LK připravují několik dalších novinek. Cestující by nově mohli získat roční síťovou jízdenku i formou pravidelných měsíčních plateb bez nutnosti využití externího úvěru. Nově bude do nabídky zařazena také 72hodinová síťová jízdenka vhodná například pro turisty. Rozšíří se také okruh osob, které budou moci využívat zvýhodněnou jízdenku v cenové hladině „70+“ – nově do něj budou patřit také váleční veteráni. Součástí změn bude i úprava výše pokut za jízdu bez platného jízdního dokladu až na zákonný limit 2 500 korun. Jak je uvedeno výše, Liberecký kraj zároveň pokračuje v tarifní spolupráci se sousedními regiony. S Ústeckým krajem se chystá propojení IDOL a DÚK v relacích Nový Bor – Rumburk a Česká Lípa – Litoměřice. Změny vstoupí v platnost od celostátních změn jízdních řádů k 14. prosinci. Úprava se týká i mezinárodního jízdného EURO‑NISA‑Ticket, kde se cena zvýší o 1 až 2 eura v závislosti na konkrétní variantě. Více na webu www.iidol.cz Novinky připravuje od neděle 14. prosince Integrovaná doprava Zlínského kraje (IDZK) . Nástup všemi dveřmi na linkách 120 a 620 S rozvojem moderních typů odbavování na linkách krajské dopravy se počítá s tím, že v budoucnu cestující budou moci nastupovat do autobusů všemi dveřmi. Již dnes si řada cestujících nepotřebuje u řidiče koupit jízdenku. Mají zakoupený časový kupón na kartě Zetka či v mobilní aplikaci IDZK, cestují na mobilní aplikaci FAIRTIQ nebo mají platnou přestupní jízdenku z předchozího spoje. Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje proto od nového grafikonu zavede na dvou autobusových linkách – 120 a 620 – pilotní projekt nástupu do vozidel všemi dveřmi. Cestující s platnou jízdenkou nemusí stát ve frontě u řidiče, ale může do vozidla nastoupit i prostředními dveřmi. Pokud se systém osvědčí bude rozšířen i na další autobusové linky. Cestující na takových linkách musí počítat s častějšími přepravními kontrolami. Změny v ceníku Jednorázové jízdné Nástupní sazba zůstává na hodnotě 15,- Kč. Cena za ujetý kilometr bude nově ve výši 1,55 Kč (oproti dosavadním 1,50 Kč). 24hodinové jízdné Základní cena 24hodinové jízdenky bude nově 230,- Kč (namísto současných 220,-), zlevněná jízdenka pro děti od 6 let, studenty, seniory od 65 do 75 let a invalidy ve III. stupni bude stát 115,- Kč. Předplatné jízdné Ceny předplatného jízdného se zvyšují o cca 3%, jejich hodnoty uvádí tabulka. Jízdné v mobilní aplikaci FAIRTIQ Ceny jízdného v mobilní aplikaci FAIRTIQ zůstávají nyní beze změny – cestování prostřednictvím této aplikace tak bude oproti klasickým jízdenkám ještě výhodnější než dosud. Více o změnách v IDZK ZDE . Nové smluvní přepravní podmínky a tarif IREDO pro Královéhradecký a Pardubický kraj . Nejvýznamnější změnou je od 14. prosince úprava cen jízdenek. Cena jednotlivých jízdenek se v průměru (za celý systém) zvyšuje přibližně o pětinu. Cena vícedenních jízdenek s platností 30 a více dní vzroste v průměru o 14 %, čímž bude posílena jejich výhodnost vůči jízdenkám pro jednotlivou jízdu. I nadále bude zachována snížená cena jednotlivých jízdenek při platbě čipovou kartou IREDO a v nové mobilní aplikaci. O podrobnostech jsme již informovali . V Plzeňském kraji (IDPK) bude největší změnou spuštění nového konceptu veřejné dopravy na trase Kralovice – Chříč. Jde o málo osídlenou oblast, kde je velmi složité naplánovat linky a počty spojů pro běžné autobusy standardních velikostí tak, aby bylo dosaženo rozumné ekonomiky provozu a zároveň byla nabídka spojení atraktivní pro místní obyvatele. Zatímco na standardních linkách v kraji počty cestujících rostou, tak ve vybraných oblastech s velmi malými počty cestujících chce kraj nalézt efektivní řešení a zároveň zachovat dopravu v co možná nejkomfortnějším rozsahu i pro jednotky přepravených osob. Nově bude na většinu spojů nasazen mikrobus s místy pro osm cestujících. Výjimku tvoří například vybrané školní spoje, které zajistí i nadále standardní autobus. Většina spojů bude navíc převedena do režimu „na zavolání“, bude nutné si tedy nástup, v zastávce označené v jízdním řádu symbolem telefonu, objednat. Díky kombinaci spojů „na zavolání“ a zajištění provozu mikrobusem bylo možné v oblasti přidat spoje v pracovní dny dopoledne a v odpolední špičce. Více informací ZDE . Další výraznou změnou bude zrušení obsluhy původního autobusového nádraží „ČSAD“ v Klatovech, které je nahrazeno nově vzniklým terminálem u vlakového nádraží. Spolu s tím se v okolí Klatov mírně upravují jízdní řády kvůli dojezdu na nový terminál a návaznostem na drážní dopravu, primárně ve směru na Plzeň.

person rebus  date_range 03.12.2025

Organizátor Integrované regionální dopravy ve východních Čechách nabízí cestujícím od 1. prosince 2025 možnost nákupu kompletního sortimentu jízdenek IREDO v Královéhradeckém a Pardubickém kraji prostřednictvím mobilního telefonu. Jízdenky v mobilní aplikaci vyjdou levněji než při platbě hotově nebo bankovní kartou, i když od 14. prosince oba kraje ceny jízdného zvyšují.

Mobilní aplikaci MA IREDO vyvinula, provozuje a rozvíjí společnost CHAPS. S jízdenkou v telefonu můžete nejen cestovat levněji než při platbě v hotovosti nebo platební kartou a snadněji se odbavit, ale také sledovat aktuální polohy autobusů a vlaků, vyhledávat spojení nebo odjezdy ze zastávek a získávat informace o mimořádnostech nebo změnách. Aplikace je dostupná na Play Store pro mobilní zařízení se systém Android verze 7.1 a vyšší a App Store pro zařízení iOS verze 12 a vyšší. Aplikaci je možné používat: anonymně – v tomto případě je sortiment jízdenek omezen na jednotlivé a 24hodinové; s přihlášením – po přihlášení je možné využívat kreditovou peněženku či jízdenky přeposílat jiným uživatelům; s fotografií a jménem – díky těmto údajům je možné (bez návštěvy kontaktního místa) s ověřeným nárokem na zvýhodněné jízdné – po ověření osobních údajů na kontaktním místě a doložení nároku na slevu je možné zakupovat vícedenní jízdenky i s danou slevou (dítě, student, osoba 65+, invalida 3. st.). Nákup jízdenek: jízdenky nakoupíte z vyhledaného spojení nebo samostatně podle výchozí a cílové zastávky/zóny; platba je možná bankovní kartou, Google Pay, Apple Pay, kreditovou peněženkou (přihlášení uživatelé); jízdenky je možné nakoupit do zásobníku pro pozdější aktivaci; přihlášení uživatelé mohou jízdenky ze zásobníku bezplatně deaktivovat nebo všechny jízdenky vracet (do kreditové peněženky) až 15 min před počátkem platnosti. Jak se prokázat jízdenkou? přiložte QR kód k odbavovacímu zařízení v autobusu nebo jej nechte načíst průvodčím ve vlaku (ve vlaku bez průvodčího se odbavte přiložením QR k validátoru); zobrazení QR je možné i bez připojení k internetu (připojení je vyžadováno jen pro nákup a aktivaci, byť na pozdější čas) po aktivaci „ihned“ běží ochranná doba 60 sekund před počátkem platnosti jízdenky, během této doby je ale možné nastoupit do autobusu nebo vlaku (jízdenku tak můžete aktivovat na poslední chvíli před nástupem do vozidla); v případě aktivace na určitý čas (např. podle vyhledaného spojení) je možné se s jízdenkou odbavit až 15 min před pravidelným odjezdem autobusu ze zastávky a zároveň časem počátku platnosti jízdenky (např. pokud autobus přistavil do výchozí zastávky před časem pravidelného odjezdu). Rady Královéhradeckého a Pardubického kraje schválily k 14. prosinci 2025 nové smluvní přepravní podmínky a tarif IREDO , nejvýznamnější změnou je úprava cen jízdenek. Cena jednotlivých jízdenek se v průměru (za celý systém) zvyšuje přibližně o pětinu. Cena vícedenních jízdenek s platností 30 a více dní vzroste v průměru o 14 %, čímž bude posílena jejich výhodnost vůči jízdenkám pro jednotlivou jízdu. I nadále bude zachována snížená cena jednotlivých jízdenek při platbě čipovou kartou IREDO a nově v mobilní aplikaci IREDO. Novinkou je změna platnosti jednodenních síťových jízdenek – tyto jízdenky budou platit celých 24 hodin od nákupu, tedy i přes půlnoc, jak je obvyklé v okolních IDS. Síťová 24hodinová jízdenka pro 1 osobu bude nově stát 240 Kč (poloviční 120 Kč). Cena skupinové jízdenky pro 5 osob bude zachována na 490 Kč, bude však omezena do režimu „2+3“, kdy nejvýše dvě osoby budou moci jízdenku využít bez nároku na zvýhodněné jízdné (prakticky tak bude platit jízdenka např. pro 2 dospělé a 3 děti / studenty / seniory / invalidy 3. st. / ZTP). Místo osoby bude nadále možné na tuto jízdenku přepravit psa. Další dílčí změny v ceníku: dovozné za zavazadlo v autobusech zvýšeno na 10 Kč (síťová 24h za 20 Kč), jízdenka pro kolo bude nově stát 40 Kč bez ohledu na vzdálenost (síťová 24h zůstává na 70 Kč) Výhodnost vícedenních jízdenek vůči jednotlivým posílí tím, že budou sníženy násobky cen vícedenních jízdenek vůči jednotlivým placeným čipovou kartou: 30denní: 26 → 24násobek 90denní: 74 → 68násobek 365denní: 222 → 204násobek Síťová jízdenka v 365denní variantě bude nově stát 16 728 Kč (poloviční 8 364 Kč). Ceny jednotlivých jízdenek placených čipovou kartou IREDO a vícedenních jízdenek se naposledy upravovaly před čtyřmi lety. Za tuto dobu se vytvořil značný rozdíl mezi cenovou úrovní tarifu IREDO a tarify platnými na železnici, z nichž například tarify ČD a OneTicket se každý rok navyšují o inflaci. Změny se netýkají jízdného uvnitř zóny Chrudim, kde platí samostatný ceník schválený přímo městem Chrudim.

person rebus  date_range 01.12.2025

Od 1. prosince 2025 převede Wiener Linien s deseti vodíkovými autobusy od portugalského výrobce CaetanoBus už dvanáctou autobusovou linku na bezemisní.

Díky mnoha stoupáním, krátkým vzdálenostem mezi zastávkami a velkému počtu cestujících je trasa linky 39A jednou z nejnáročnějších ve městě. Nové autobusy CaetanoBus zde mají plně prokázat své silné stránky: díky vodíkové technologii jsou mnohem lehčí než podobně velké elektrické autobusy, a proto jsou ideální pro kopcovitý terén. S dojezdem 400 kilometrů mohou jezdit celý den a i v noci bez doplňování paliva. Nový, dvanáct metrů dlouhý vodíkový autobus nabízí prostor pro 78 cestujících, kombinovanou část pro invalidní vozík a kočárek a je plně klimatizovaný. Autobus TOYOTA CAETANO H2.City Gold kombinuje technologii vozidel EU s japonskými vodíkovými znalostmi. Elektromotor Siemens o výkonu 180 kW čerpá energii z palivového článku Toyota s celkovým výkonem 70 kW. Pět nádrží na střeše, každá s kapacitou 7,5 kg (celková kapacita: 37,5 kg), zásobuje palivový článek vodíkem. V posledních týdnech autobusy prošly intenzivním testováním a řidiči byli proškoleni v nových vozidlech. Podle Wiener Linien už nic nebrání zahájení vodíkové éry. Více než 80 procent zákazníků Wiener Linien již nyní cestuje ekologicky šetrným způsobem metrem, tramvajemi a 70 elektrickými autobusy. Díky přechodu na vodíkovou technologii je linka 39A nyní dvanáctou autobusovou linkou provozovanou výhradně s vozidly s nulovými emisemi. Kromě linek 2A a 3A v centru města, které jsou provozovány minibusy na vodík s bateriemi Rampini , jsou linky 17A, 61A, 61B, 64A, 64B, 70A, 71A, 71B a 73B obsluhovány výhradně elektrickými autobusy eCitaro . Všechna vozidla jsou poháněna zelenou elektřinou nebo zeleným vodíkem. Vodík vyrábí městský podnik Wien Energie. Dopravní podnik společně s Ministerstvem pro inovace, mobilitu a infrastrukturu a Evropskou unií investuje přibližně 10,4 milionu eur do nákupu a údržby nových vozidel CaetanoBus. Jejich údržba a doplňování paliva na vlastní čerpací stanici probíhají v depu Leopoldau. Experti z Wiener Linien dál testují různé modely autobusů s elektrickým i vodíkovým pohonem a získávají cenné informace pro budoucí nákupy.

person rebus  date_range 27.11.2025

Transdev Slezsko bude od 14. prosince 2025 podle nové desetileté smlouvy zajišťovat autobusovou dopravu na Třinecku a Jablunkovsku. Na sedmnácti příměstských linkách bude jezdit přes 30 nových autobusů SOR ICN 12, Iveco Crossway LE LINE 12 a Rošero - P First FCLLI , všechny s pohonem na CNG. Autobusy budou ve zcela novém barevném provedení, které připravil krajský koordinátor ODIS. V karmínově červené barvě budou postupně jezdit všechny vozy v krajském systému. Jako první právě v oblasti Třinecka a Jablunkovska, od prosince 2026 na Českotěšínsku . Jak se vám líbí?

Nové autobusy Transdev Slezsko budou vybavené automatickou převodovkou, rozšířenou funkcí palubního počítače pro zpřesnění informací o vyčkávání na návazné spoje, LCD informačními obrazovkami o trase, řadou aktivních i pasivních bezpečnostních prvků, k výbavě dále patří klimatizace a Wi-Fi, systém automatického počítání cestujících, bezpečnostní kamery, kromě dvou minibusů nově vozy umožní přepravu až dvou kočárků nebo vozíků pro invalidy, pro svou bezpečnost budou mít cestující k dispozici na sedadlech bezpečnostní pásy. Novinkou v obou oblastech (kromě Třince) budou zastávky na znamení. Nový design pro vozidla v Integrovaném dopravním systému Moravskoslezského kraje už KODIS představil. Formou reklamy na RegioPanteru ČD , ostravské tramvaji a trolejbuse a na trolejbusu v Opavě .

person rebus  date_range 21.11.2025

Prodejem jízdenek zahájil FixBus svůj provoz v Austrálii, na pátém kontinentu. Od 20. listopadu 2025 první síť propojí klíčová města v jihovýchodní Austrálii, včetně Melbourne, Canberry a Sydney, jednoho z nejrušnějších dopravních koridorů v zemi. Na trase budou i strategické zastávky na mezinárodních i vnitrostátních letištích, tím zlepší dostupnost pro místní i mezinárodní cestující.

„ Jsme hrdí na to, že můžeme oficiálně oslavit náš vstup do Austrálie, našeho 45. trhu, což je významný milník v naší misi utvářet budoucnost dálkové autobusové dopravy ,“ uvedl André Schwämmlein, generální ředitel a zakladatel společnosti Flix. „Toto spuštění odráží, jak naše škálovatelná technologická platforma a model partnerství umožňují udržitelný růst napříč kontinenty a posilují náš závazek k dlouhodobé a udržitelné přítomnosti na každém trhu, na který vstoupíme.“ Zelené autobusy a vlaky nyní spojují cestující s více než 8 000 destinacemi ve 45 zemích a na 5 kontinentech, a to díky síti místních autobusových a vlakových partnerů a vlastní technologii, která zajišťuje plánování, stanovování cen a komplexní digitální zákaznický zážitek. Ještě do konce roku 2025 plánuje dopravce zahájit činnost také v Peru, po Brazílii, Chile a Peru ve čtvrté latinskoamerické zemi .

person rebus  date_range 12.11.2025

Do jara 2028 vznikne šest nových tratí, které mají zlepšit spojení pro více než 150 tisích cestujících každý den. Nové linky propojí městské části bez nutnosti přestupů v centru a zlepší komfort cestování v případě výluk. Novinky, které čekají na Pražany i ostatní cestující v příštích třech letech, představuje ROPID ve speciální kampani - v nové brožuře a v nové tramvaji Škoda ForCity Plus 52T.

Prahu čeká v následujících třech letech největší rozvoj tramvajové dopravy za poslední desetiletí. Do jara 2028 vznikne šest nových tratí, které zlepší spojení pro více než 150 000 cestujících každý den a zásadně promění pohyb po městě. Nové koleje povedou přes Dvorecký most, na Jarov, Václavské náměstí, Strahov, Malešice a Nové Dvory. Přestože pražská tramvajová síť patří mezi nejhustší a nejvytíženější na světě, stále existují oblasti bez dostatečného spojení i úseky, kde je provoz na hranici kapacity. Nové tratě tyto mezery zaplní a nabídnou rychlejší, pohodlnější i ekologičtější dopravu. Základ nové éry městské dopravy vytvoří nejen nové tratě, ale i moderní tramvaje typu Škoda ForCity Plus 52T, kterých město může objednat až 200, vytvoří základ nové éry městské dopravy. Cílem je nabídnout lidem spolehlivou a kapacitní alternativu k individuální dopravě a zároveň posílit udržitelný rozvoj města. Po několika letech vznikl konkrétní a podrobný plán, jak budou vedeny jednotlivé tramvajové linky po otevření jednotlivých tramvajových novostaveb a zároveň jak se promění okolní autobusová síť, která tramvajové linky doplňuje. „ Praha vstupuje do nové etapy rozvoje městské dopravy. Dlouhodobým cílem je vytvořit kompletní tramvajový okruh, který propojí sousední části města bez nutnosti cestovat přes centrum. Spolu s novými tratěmi pořizujeme i nové moderní tramvaje, které přinesou větší komfort i kapacitu ,“ uvedl Zdeněk Hřib, náměstek primátora pro oblast dopravy, na tiskové konferenci 10. listopadu 2025. Nový dokument ROPID: Jak to pojede? Organizace ROPID představila nový přehledový materiál „Nové tramvajové tratě pro 150 000 cestujících každý den“, který podrobně popisuje budoucí vedení linek tramvají a návazných autobusů po otevření jednotlivých nových úseků. Dokument obsahuje: • přehled všech šesti nových tratí, • detailní mapy linek a návazných autobusů, • vizualizace nových úseků, • podrobný přehled změn zastávku po zastávce • celková schémata vedení tramvajových linek pro každou etapu. Publikace je k dispozici ke stažení na webu www.pid.cz a v tištěné podobě zdarma také v infocentrech ROPID na Hlavním nádraží, Černém Mostě a Zličíně. V pondělí 10.11. odpoledne cca do 17:30 a v úterý 11.11. cca mezi 10:30 a 17:30 bude na trase linky 3 v úseku Bilá labuť – Dvorce jezdit speciální informační tramvaj typu Škoda ForCity Plus 52T, kde bude možné si brožuru vyzvednout a potkat se s dopravními odborníky ROPID, kteří zde budou jednotlivé plány podrobně vysvětlovat. V tramvaji bude možné si prohlédnout také schémata linkového vedení pro jednotlivé etapy výstavby nových tratí. „ Na dokumentu Rozvoj linek PID jsme začali připravovat už v roce 2015, kdy jsme oslovili městské části. Ještě jsme nevěděli, jak budou nové trati stavěny a otevírány, šlo jen o vizi. Finální podobu linkového vedení tramvají a autobusů jsme nehledali snadno. Je to výsledek intenzivních konzultací jak s vedením Prahy, jednotlivými městskými částmi, tak i Dopravním podnikem hl. m. Prahy. Cílem bylo nejen co nejlépe obsloužit nové tramvajové tratě, ale také vyřešit některé dlouhodobé kapacitní problémy v jiných částech Prahy ,“ přiblížil vznik dokumentu jeho hlavní autor Martin Šubrt, náměstek ředitele ROPID pro městskou dopravu a marketing. Jaké změny Pražany čekají Jaro 2026: TT Dvorecký most: První změny v provozu PID nastanou již na počátku března 2026, kdy se otevře Dvorecký most. Po něm budou jezdit tramvajové linky 20 a 21 a 4 linky autobusů. V rámci tohoto projektu dojde ke změnám v provozu autobusů na pankrácké pláni. Dvojnásobek autobusů bude celotýdenně propojovat Budějovickou se Smíchovem, tramvaje nově zajistí přímá spojení z Modřan na Malou Stranu či do Dejvic, z Barrandova do Podolí a z Podolí na I. P. Pavlova. V rámci těchto změn dojde i k posílení provozu v dalších částech Prahy. Jaro 2027: TT Jarov (stavba TT Olšanská – Habrová): Tramvajová trať Olšanská – Habrová, která povede na Jarov, vytvoří základ pro vznik celé nové čtvrti v prostoru bývalého nákladového nádraží Žižkov a obyvatelům z okolí Vackova a Třebešína nabídne vítané zrychlení spojení do středu města pomocí tramvajové linky 5. Léto 2027: TT Václavské náměstí (stavba TT Václavské náměstí a TT Muzeum): Tramvaje v horní části Václavského náměstí a kolem Národního muzea nově spojí Vršovice a Francouzskou ulici se středem Václavského náměstí, Masarykovým nádražím a Dlouhou třídou. Z náměstí Republiky bude rychleji přes zastávku Muzeum dostupná celá Bělehradská ulice, stejně se usnadní cesty třeba od Národního divadla do dolní části Vinohradské ulice. Nová trať, kterou budou používat linky 6, 14, 29 (a po zprovoznění trati do Malešic i linka 13), také velice usnadní řešení jakékoli mimořádné situace na kolejích, například v Ječné ulici. Konec roku 2027: TT Strahov (stavba TT Malovanka – Strahov): Koleje položené na strahovském kopci přímo propojí Strahov se severní částí centra města, s blízkým metrem na Hradčanské, s Letnou či s náměstím Republiky. Na Strahov pojedou nové linky 28 a 29. Jaro 2028: TT Malešice (stavba TT Počernická) Sídliště Malešice se přímých linek 15 a 16 na náměstí Míru, Karlovo náměstí či Hlavní nádraží dočká po cca 60 letech od doby, kdy se zde tramvaj původně plánovala. Nové zastávky zde zajistí i obsluhu zástavby, která v uplynulých letech vyrostla podél Počernické ulice v oblasti Hagiboru. Jaro 2028: TT Nové Dvory (stavba TT Libuš – Nové Dvory): Tramvajová trať z Libuše na Nové Dvory s prodlouženou linkou 17 se stane součástí plánu na vytvoření lokálního centra Prahy, kde se souběžně připravuje veškerá další občanská vybavenost. Za několik let se zde pak z tramvají bude přestupovat i na novou linku D metra.

person rebus  date_range 10.11.2025

Dopravní společnost, která zajišťuje dálkovou turistickou dopravu pro cestovní kanceláře a mezinárodní linky pro FlixBus, rozšířila svůj vozový park o čtyři elegantní vozy ComfortClass S 515 HD a jednu vlajkovou loď TopClass S 517 HDH, vše s výbavou na nejvyšší úrovni.

Každý z autokarů je vybaven nejmodernějšími asistenčními systémy, které zajišťují maximální bezpečnost na cestách. Komfortní interiér, Wi-Fi, USB zásuvky a klimatizace jsou samozřejmostí. H+S Bussi působí na trhu více něž 30 let, vozový park se skládá s více než 40 autobusů a mikrobusů.

person rebus  date_range 07.11.2025

Odhadované ztráty na tržbách v souvislosti s nastupováním cestujících všemi dveřmi na některých středočeských linkách Pražské integrované dopravy (PID) jsou do čtyř procent. V září odhalili revizoři v autobusech přes pět procent pasažérů bez jízdenky, což je méně, než se čekalo. ČTK to řekl Radní Středočeského kraje pro veřejnou dopravu Petr Borecký. Plošné zavedení nástupu všemi dveřmi bude záviset na výsledcích v testovacím režimu, který běží do konce roku 2026.

Nový režim, který má zrychlit spojení, funguje od 1. srpna 2025 na linkách řady 300, 400 a 900 , které spojují Prahu s okolními obcemi. S platnou jízdenkou nemusí stát lidé frontu u předních dveří k řidiči, ale mohou nastoupit jinými dveřmi, podobně jako v MHD v Praze. Pohodlnější nástup pro cestující znamená i méně práce s odbavením pro řidiče a zkracují se vzniklá zpoždění. " Dopad je poměrně razantní a pozitivní, zkrácení dojezdových dob v některých exponovaných místech je mezi třemi a pěti minutami a na některých linkách, třeba v oblasti Roztok, až kolem deseti minut. Z velké části to eliminovalo zpoždění autobusů ve špičkách ,“ řekl Borecký. Obavy z množství cestujících bez jízdenky a výraznějšího poklesu tržeb se podle Boreckého zatím nenaplnily. „ Černých pasažérů bylo 5,3 procenta, což je výrazně pod odhady, a výrazně pod odhady jsou i teoretické ztráty na tržbách ". Kvůli eliminaci neplatičů poslal kraj do autobusů revizory a od 1. září zvýšil přirážky za jízdu bez platného jízdního dokladu až na 2 000 Kč. " Rezerva v systému byla nastavená až na patnáct procent, což by samozřejmě ekonomicky únosné nebylo, ale odhadované ztráty jsou nyní do čtyř procent ,“ řekl Borecký. Dodal, že tržby za září v absolutních číslech meziročně vzrostly o 1,2 procenta. " Zásadní pro vyhodnocení budou data za období od října do prosince, kdy si cestující budou obnovovat kupony. Pokud by se trend udržel, teoretické ztráty z černých pasažérů by podle radního byly do 50 milionů korun ročně, což je výrazně pod limitem, který byl nastavovaný na 250 až 300 milionů. Revizoři v září na všech linkách zkontrolovali 16 460 cestujících, zachytili celkem 876 lidí bez jízdenky. Černí pasažéři v systému vždy byli, ale protože nebyl rozvinutý systém revizorů, tak jsme je nezachytili. “ V náboru revizorů podle něj Integrovaná doprava Středočeského kraje dál pokračuje, více by se měli zaměřit na vlaky. „ Náš cíl je postupně otevřít všechny linky v kraji, ale nejdřív musíme být schopni je všechny kontrolovat. Případné rozšiřování režimu podle něj nebude dřív než příští rok o prázdninách." V PID tak platí dva způsoby odbavení cestujících - nástup s kontrolou jízdních dokladů a nástup bez kontroly jízdních dokladů. Cestující jsou o možnosti nástupu všemi dveřmi informováni cedulemi na vozidle, v jízdních řádech, na výlepových jízdních řádech na zastávkách a v PID Lítačce. ČTK, iRozhlas

person rebus  date_range 20.10.2025
Reklama
ADSSS
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací