Informace k lince Praha-Liberec. Hotliner do Liberce i ve všední den.
Informace k lince Praha-Liberec. Hotliner do Liberce i ve všední den.
Praha - Liberec
BUSportálu sdělil Otakar Horký ze společnosti HOTLINER:
"Po půldruhého roku trvající neúspěšné snaze získat licenci v Liberci jsme požádali a získali celotýdenní licenci v Praze (Licence může být udělena správními orgány příslušejícímí ke kterékoliv z koncových stanic). Od 15.listopadu bude naše společnost provozovat 3 páry spojů a od 12.prosince dojde k dalšímu zvýšení frekvence."
Jízdenky si můžete zakoupit i v předprodeji AMSBUS. Podrobnosti o spojích společnosti HOTLINER a jízdní řády naleznete na www.hotliner.cz

Napsali v denním tisku k lince Praha - Liberec, zájem o linku projevila kromě HOTLINERU i Student Agency:
AUTOBUSOVÁ DOPRAVA: Luxusní autobus z Liberce nevyjel
LIBEREC/PRAHA, 2.11. 2004 HN: Desítkám většinou severočeských cestujících přineslo včerejší ráno nemilé překvapení. Namísto očekávaného nového luxusního autobusu, slibovaných teplých nápojů, novin a časopisů a.také stevardek se na cestě z Liberce do Prahy museli spokojit jen s obvyklým standardem. Stejně jako jindy pro ně přijel řidič s Karosou a nic z očekávaného komfortu nenabídl. Ti, co měli místenku, byli spokojeni, že alespoň sedí, jiní si sto kilometrů do hlavního města vystáli. Akciová společnost ČSAD Liberec tak dál uhájila monopol potvrzený tamním krajským úřadem.
Firma zatím nemá licenci
Firma Student Agency , která chtěla začít jezdit od 1. listopadu osmnáctkrát denně oběma směry mezi Prahou a Libercem s luxusním vozy, zatím hledá cestu, jak na tuto trasu získat licenci, kterou jí krajský úřad nedal. Přitom už takřka jeden měsíc rozdávala jízdní řády a slibovala lidem pohodlí na všech svých spojích.

"Chybu hledejte na Krajském úřadě v Liberci. Zatímco v jiných regionech se konkurenci nebrání, tady ano,"říká šéf Student Agency Radim Jančura.

Trasu z Liberce do Prahy zařadil Liberecký kraj do systému veřejné služby a nechce na ni vpustit konkurenci. Podle vedoucí odboru dopravy Stanislavy Jakešové zajišťuje linka obyvatelům Liberce pravidelnou cestu do školy a práce, k lékaři či soudu a jako taková ze zákona do veřejné služby patří.

"Přepravu na trase organizuje ČSAD Liberec a ziskem z ní snižuje ztrátu jiných linek," tvrdí náměstek hejtmana Miroslav Mach. Jakešová naopak říká, že linka do Prahy není výdělečná. Rozporuplná vyjádření ČSAD Liberec odmítl komentovat.

Jednatel Student Agency Radim Jančura odhaduje roční hrubý zisk z autobusové přepravy mezi Libercem a hlavním městem až na 16 miliónů korun. S jeho odhadem souhlasí i někteří menší dopravci. Jančura říká, že na tuto linku by měla vstoupit konkurence i proto, aby nikdo nemohl počítat s neprůhledným přeléváním peněz. Ztráty na lokálních trasách zařazených jako dopravní obslužnost má podle něj hradit stát. ČSAD Liberec menší část spojů vyčlenil jako zastávkové a také linka po trase mezi Prahou a Libercem zastavuje. Pokud by firma Student Agency dostala licenci, ČSAD Liberec by ubyli cestující a prohloubila by se jim ztráta z linky. "Tu bychom museli dorovnat," uvedla Jakešová. ČSAD Liberec musí zajišťovat dopravu i na ztrátových lokálních linkách. Získává na to však dotace, a to jak z kraje, tak i ze státního rozpočtu.

Neústupnost Libereckého kraje v povolování konkurenčních dopravců už obešla pražská společnost Hotliner, která dva roky neúspěšně žádala o licenci a nakonec se obrátila na pražský magistrát, kde uspěla. Hotliner už rok zajišťuje o víkendech dopravu z Prahy přes Liberec na Frýdlantsko, o rozšíření na všední dny však v Libereckém kraji žádal marně.
Dopravce se hodlá soudit
Na pražskou licenci začne Hotliner jezdit od poloviny listopadu na trase Praha - Liberec třikrát denně. Stejnou okliku zřejmě zvolí také Student Agency. Radim Jančura však tvrdí, že v Liberci postupují v rozporu se zákonem a kvůli tomu chce jeho firma postupovat soudní cestou.

Nad sporem o konkurenci v autobusové dopravě kroutí hlavami například krajští úředníci v Brně. Kdo chce podle jejich mínění provozovat autobusy zařazené v kategorii dopravní obslužnosti, musí podstoupit přísné výběrové řízení.

Student Agency zavedl počátkem roku mezi Prahou a Brnem linku a ve velmi krátké době byla zisková. V současnosti tvoří jeho podíl na autobusové přepravě mezi hlavním městem a Brnem až 60 procent. Z trhu firma vytlačila Čebus, jehož aktivity převzal Český národní expres.

Jakešová zatím neví, zda kraj v případě, že se další dopravci na tuto trasu přece jen prosadí, nevyjme linku Liberec - Praha ze závazku veřejné služby.

"O tom by v prosinci rozhodovalo zastupitelstvo kraje," sdělila Jakešová. Podle ní by tak nebylo do budoucna jisté, zda by ČSAD Liberec nadále stavěl v zastávkách Libereckého kraje jako dosud.

Lidem, kteří do autobusu na Prahu nastupují třeba v Hodkovicích nad Mohelkou či v Jeřmanicích, by se však nemělo stát, že ze svého bydliště neodjedou.

"Pokud nám dopravní úřad nařídí, abychom v těchto místech zastavovali, pak tam budeme zastavovat," řekl Jančura. Podle něj by linka byla i tak pro ně výdělečná. Nevýhodou by však bylo, že autobus by byl v Liberci či v Praze o něco později, než pokud by jel přímo. Student Agency se zastávkami v těchto obcích původně nepočítala, neboť její autobusy by měly být rychlíkové.

Autor:Stanislav Šetina, HN 2.11.2004

Mercedesy HOTLINER na lince Praha-Liberec