Rozhovor: Autobusy SOR - stále častější na našich silnicích
Cestující v České republice stále častěji usedají do autobusů druhého největšího tuzemského výrobce SOR Libchavy. Trošku exoticky znějící zkratka má prozaický původ.
Sobota, 17. dubna 2004,dabra
Cestující v České republice stále častěji usedají do autobusů druhého největšího tuzemského výrobce SOR Libchavy. Trošku exoticky znějící zkratka má prozaický původ. "SOR je zkratka původní firmy před privatizací, "Sdružení opravárenství a rozvoje" - zabývala se vývojem, výrobou a opravami zemědělské techniky. Celý vývoj autobusů SOR je vlastní, začal v r.1993 autobusem délky 7,5m, v r.1997 výrobou autobusu 9,5m, v r. 2000 pak výrobou autobusů délky 10,5m a v r. 2003 představením autobusů délky 12m. Firma SOR je ryze česká firma bez zahraničního kapitálu, úspěšná licenční výroba autobusů probíhá v Maďarsku a v Polsku, kde nesou značku Credo a Solbus, " vysvětluje hlavní technolog firmy František Diblík. BUS Portál mu položil několik otázek:

Jak jsou autobusy kostruovány - co jsou původní komponenty a co přebíráte ?

Celý autobus (karoserie, přední náprava, interiér ...) jsou naší výroby, nakupují se agregáty, motory od firmy Iveco, převodovky ZF, zadní náprava od firmy Meritor, brzdové systémy od firmy Knorr, Wabco. Vestavbou agregátů od renomovaných výrobců je zajištěn servis v rámci republiky, Evropy i dalších částí světa. Iveco, ZF a Meritor jsou našimi kmenovými zahraničními partnery.

Čím se dokážete prosadit na trhu ?

Hlavními přednostmi našich autobusů je podstatně nižší hmotnost a s tím spojená znatelně nižší nákladovost provozu, vysoká korozní odolnost vlivem použití nerezových materiálů a vysokého podílu plastů, široký sortiment typů - městský autobus včetně nízkopodlažního, meziměstský autobus, turistický autobus a 4 délkové řady.

Kolik autobusů jste prodali v roce 2003 ?

V loňském roce se prodalo 230 autobusů z toho 190 na českém trhu: 40% v délce 9,5m a 60% v délce 10,5m, a to ve všech provedeních - městské, meziměstské a turistické autobusy.

Specializujete se výrazně nebo se snažíte o co nejširší sortiment, zohledňujete požadavky konkrétních dopravců - děláte autobusy "na míru" ?

Snahou firmy je co nejširší sortiment se zachováním vysoké unifikace dílů užitých v jednotlivých řadách i typech autobusů. Výroba autobusů "na míru" je hlavním kreditem firmy SOR, jedná se o variabilitu a rozsah výbavy, barevné provedení, zástavby komponentů dodaných zákazníkem apod.

Jaký je podíl exportu a kam autobusy vyvážíte?

Podíl exportu se pohybuje podle jednotlivých let v rozmezí 30-40%, významné exportní zakázky jsou pro Jugoslávii, další úspěšná exportní teritoria jsou Slovenská republika, Belgie a bývalé země sovětského bloku.

Jaké šance má tuzemská firma proti nadnárodním seskupením, jak vidíte svoji perspektivu ?

Firma střední velikosti, výrobce autobusů - specialista může mít na trhu své trvalé místo. Vysoký stupeň výroby na zakázku (na míru) oslovuje řadu dopravců, samozřejmostí musí být výroba s vysokou úrovní produktivity a vysoká úroveň servisu. V tomto kontextu vidím perspektivu autobusů SOR jako dobrou.

Odkaz nejen na firmu SOR naleznete na BUS Portálu v rubrice Autobusy.

Malá přehlídka autobusů SOR
Zpět