Systémy veřejné dopravy v Evropě: Maďarsko -  Debrecen
Běloruský trolejbus MAZ 103 s elektrovýzbrojí Ganz Škoda.

Poslední z maďarských reportáží z loňského léta od Jana Marka. Běloruský trolejbus MAZ 103 s elektrovýzbrojí Ganz Škoda a další zajímavosti.
Reklama
Poslední z maďarských reportáží z loňského léta od Jana Marka. Běloruský trolejbus MAZ 103 s elektrovýzbrojí Ganz Škoda a další zajímavosti.
Můžete se letos vydat na podobný výlet v červenci do Skandinávie (s odkazy na předloňské putování západní Evropou). Končíme cestu do Maďarska v roce 2008 očima Jan Marka.
BUSportál děkuje za všechny dosud vyšlé materiály plné obrovského množství záběrů, za jejich identifikaci a za informace s nimi spojené. Spolu s čtenáři se těšíme na reportáže ze Skandinávie, i když po Maďarsku je patrné, že ty pravé kabinety kuriozit se možná nacházejí spíše na jihovýchodě od nás.

Podobně jako v Szegedu, i v Debrecenu je provoz MHD rozdělen na elektrickou (trolejbusy, tramvaje), kterou provozuje dopravní podnik DKV, a autobusovou dopravu, provozovanou dopravcem Hajdú Volán. DKV provozuje jedinou linku tramvajovou a 3 linky trolejbusové. Jedna z trolejbusových linek je vedena i po úsecích bez trolejového vedení, takže na ní jsou nasazovány výhradně trolejbusy s pomocným dieselagregátem.

Většinu spojů na debrecínské tramvajové lince zajišťují vozy GANZ KCSV-6 z 90. let. Svým vzhledem připomínají německé tramvaje z té doby, ale narozdíl od nich jsou vysokopodlažní. I přesto však jde o moderní vozidla, za která se Debrecen nemusí stydět. Provoz v pracovních dnech doplňují staré tramvaje FVV, které narozdíl od těch szegedských vypadají udržovaně, ale jejich tragické jízdní vlastnosti ani tento fakt nezachrání...

Ve vozovém parku trolejbusů se v nedávné době udála výrazná obměna. Byl nakoupen větší počet trolejbusů Solaris Trollino 12 s elektrovýzbrojí Ganz-Škoda. Některé z těchto vozů mají pomocný dieselagregát. Solarisy lze pokrýt drtivou většinu vypravovaných pořadí. DKV dále vlastní jeden běloruský nízkopodlažní trolejbus značky MAZ s elektrovýzbrojí Ganz-Škoda, ale vzhledem k jeho poruchovosti se nákup dalších vozů neplánuje. Pozůstatkem dřívějšího vozového parku je několik Ikarusů 280T a ZIU-9. Některé z těchto vozů podstoupily modernizaci a v provozu se s nimi dále počítá, ale zejména vzhled nemodernizovaných ZIU-9 ukazoval na to, že tyto vozy čeká brzké vyřazení.

Většinu výkonů v debrecenské MHD zajišťují autobusy. Jejich provozovatel – firma Hajdú Volán – je velký experimentátor, neboť takto pestrý vozový park se vidí jen málokde. Kromě mnoha typů Ikarusů, což by až tak překvapivé nebylo, u něj jezdí např. starší plynové MANy a Neoplany, nové běloruské autobusy MAZ (které jsou vlastně licenční výrobou starých Neoplanů), polské Jelcze v plynové verzi, MANy z Turecka, kloubové Solarisy Urbino, nevšední maďarské autobusy značky ARC, několik verzí autobusů Rába (někdejší licenční výroba Berkhof) atd. Tento výčet vzhledem k omezené délce našeho pobytu v Debrecenu jistě není úplný. V příměstské dopravě je pestrost vozového parku obdobná – překvapením pro nás byla zejména Karosa C934.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Maďarsko - Budapešť.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Maďarsko - Szeged.

Systémy veřejné dopravy v Evropě: Maďarsko -  Debrecen
Autobus Ikarus 280 přestavěný na plynový pohon
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Maďarsko -  Debrecen
Autobus Rába Contact
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Maďarsko -  Debrecen
Prodloužená verze sólo Ikarusu – typ 263
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Maďarsko -  Debrecen
Trolejbus Ikarus 280T
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Maďarsko -  Debrecen
Modernizovaný trolejbus ZIU-9
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Maďarsko -  Debrecen
Jeden z debrecenských „posledních mohykánů“ – trolejbus ZIU-9 v původní verzi
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Maďarsko -  Debrecen
Pestrý vozový park autobusů MHD Debrecen
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Maďarsko -  Debrecen
Trolejbus Solaris Trollino. Za povšimnutí stojí šipka za čelním sklem na straně dveří, jejíž rozsvícení znamená možnost nástupu všemi dveřmi. Pokud je šipka zhasnutá, musí se nastupovat předem a řidič kontroluje jízdenky.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Maďarsko -  Debrecen
Plynový autobus Jelcz M120
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Maďarsko -  Debrecen
Téměř kompletní přehlídka typů trolejbusů provozovaných DKV
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Maďarsko -  Debrecen
Autobus Ikarus 435
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Maďarsko -  Debrecen
V Debrecenu se na příměstské lince můžeme svézt i Karosou C934
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Maďarsko -  Debrecen
Autobus Rába Premier
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Maďarsko -  Debrecen
Ikarusy odstavené u hlavního nádraží
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Maďarsko -  Debrecen
Tramvaj FVV
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Maďarsko -  Debrecen
Tramvaj GANZ přijíždí na konečnou zastávku u vlakového nádraží
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Maďarsko -  Debrecen
Prototyp tramvaje GANZ KCSV-6 z roku 1994 na manipulační trati k vozovně
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Maďarsko -  Debrecen
BUSportál zaujal i plynový kloubový autobus LE zachycený s tramvají. Výřez.