Pro cestující
Do jara 2028 vznikne šest nových tratí, které mají zlepšit spojení pro více než 150 tisích cestujících každý den. Nové linky propojí městské části bez nutnosti přestupů v centru a zlepší komfort cestování v případě výluk. Novinky, které čekají na Pražany i ostatní cestující v příštích třech letech, představuje ROPID ve speciální kampani - v nové brožuře a v nové tramvaji Škoda ForCity Plus 52Tr.
Prahu čeká v následujících třech letech největší rozvoj tramvajové dopravy za poslední desetiletí. Do jara 2028 vznikne šest nových tratí, které zlepší spojení pro více než 150 000 cestujících každý den a zásadně promění pohyb po městě. Nové koleje povedou přes Dvorecký most, na Jarov, Václavské náměstí, Strahov, Malešice a Nové Dvory. Přestože pražská tramvajová síť patří mezi nejhustší a nejvytíženější na světě, stále existují oblasti bez dostatečného spojení i úseky, kde je provoz na hranici kapacity. Nové tratě tyto mezery zaplní a nabídnou rychlejší, pohodlnější i ekologičtější dopravu. Základ nové éry městské dopravy vytvoří nejen nové tratě, ale i moderní tramvaje typu Škoda ForCity Plus 52T, kterých město může objednat až 200, vytvoří základ nové éry městské dopravy. Cílem je nabídnout lidem spolehlivou a kapacitní alternativu k individuální dopravě a zároveň posílit udržitelný rozvoj města. Po několika letech vznikl konkrétní a podrobný plán, jak budou vedeny jednotlivé tramvajové linky po otevření jednotlivých tramvajových novostaveb a zároveň jak se promění okolní autobusová síť, která tramvajové linky doplňuje. „ Praha vstupuje do nové etapy rozvoje městské dopravy. Dlouhodobým cílem je vytvořit kompletní tramvajový okruh, který propojí sousední části města bez nutnosti cestovat přes centrum. Spolu s novými tratěmi pořizujeme i nové moderní tramvaje, které přinesou větší komfort i kapacitu ,“ uvedl Zdeněk Hřib, náměstek primátora pro oblast dopravy, na tiskové konferenci 10. listopadu 2025. Nový dokument ROPID: Jak to pojede? Organizace ROPID představila nový přehledový materiál „Nové tramvajové tratě pro 150 000 cestujících každý den“, který podrobně popisuje budoucí vedení linek tramvají a návazných autobusů po otevření jednotlivých nových úseků. Dokument obsahuje: • přehled všech šesti nových tratí, • detailní mapy linek a návazných autobusů, • vizualizace nových úseků, • podrobný přehled změn zastávku po zastávce • celková schémata vedení tramvajových linek pro každou etapu. Publikace je k dispozici ke stažení na webu www.pid.cz a v tištěné podobě zdarma také v infocentrech ROPID na Hlavním nádraží, Černém Mostě a Zličíně. V pondělí 10.11. odpoledne cca do 17:30 a v úterý 11.11. cca mezi 10:30 a 17:30 bude na trase linky 3 v úseku Bilá labuť – Dvorce jezdit speciální informační tramvaj typu Škoda ForCity Plus 52T, kde bude možné si brožuru vyzvednout a potkat se s dopravními odborníky ROPID, kteří zde budou jednotlivé plány podrobně vysvětlovat. V tramvaji bude možné si prohlédnout také schémata linkového vedení pro jednotlivé etapy výstavby nových tratí. „ Na dokumentu Rozvoj linek PID jsme začali připravovat už v roce 2015, kdy jsme oslovili městské části. Ještě jsme nevěděli, jak budou nové trati stavěny a otevírány, šlo jen o vizi. Finální podobu linkového vedení tramvají a autobusů jsme nehledali snadno. Je to výsledek intenzivních konzultací jak s vedením Prahy, jednotlivými městskými částmi, tak i Dopravním podnikem hl. m. Prahy. Cílem bylo nejen co nejlépe obsloužit nové tramvajové tratě, ale také vyřešit některé dlouhodobé kapacitní problémy v jiných částech Prahy ,“ přiblížil vznik dokumentu jeho hlavní autor Martin Šubrt, náměstek ředitele ROPID pro městskou dopravu a marketing. Jaké změny Pražany čekají Jaro 2026: TT Dvorecký most: První změny v provozu PID nastanou již na počátku března 2026, kdy se otevře Dvorecký most. Po něm budou jezdit tramvajové linky 20 a 21 a 4 linky autobusů. V rámci tohoto projektu dojde ke změnám v provozu autobusů na pankrácké pláni. Dvojnásobek autobusů bude celotýdenně propojovat Budějovickou se Smíchovem, tramvaje nově zajistí přímá spojení z Modřan na Malou Stranu či do Dejvic, z Barrandova do Podolí a z Podolí na I. P. Pavlova. V rámci těchto změn dojde i k posílení provozu v dalších částech Prahy. Jaro 2027: TT Jarov (stavba TT Olšanská – Habrová): Tramvajová trať Olšanská – Habrová, která povede na Jarov, vytvoří základ pro vznik celé nové čtvrti v prostoru bývalého nákladového nádraží Žižkov a obyvatelům z okolí Vackova a Třebešína nabídne vítané zrychlení spojení do středu města pomocí tramvajové linky 5. Léto 2027: TT Václavské náměstí (stavba TT Václavské náměstí a TT Muzeum): Tramvaje v horní části Václavského náměstí a kolem Národního muzea nově spojí Vršovice a Francouzskou ulici se středem Václavského náměstí, Masarykovým nádražím a Dlouhou třídou. Z náměstí Republiky bude rychleji přes zastávku Muzeum dostupná celá Bělehradská ulice, stejně se usnadní cesty třeba od Národního divadla do dolní části Vinohradské ulice. Nová trať, kterou budou používat linky 6, 14, 29 (a po zprovoznění trati do Malešic i linka 13), také velice usnadní řešení jakékoli mimořádné situace na kolejích, například v Ječné ulici. Konec roku 2027: TT Strahov (stavba TT Malovanka – Strahov): Koleje položené na strahovském kopci přímo propojí Strahov se severní částí centra města, s blízkým metrem na Hradčanské, s Letnou či s náměstím Republiky. Na Strahov pojedou nové linky 28 a 29. Jaro 2028: TT Malešice (stavba TT Počernická) Sídliště Malešice se přímých linek 15 a 16 na náměstí Míru, Karlovo náměstí či Hlavní nádraží dočká po cca 60 letech od doby, kdy se zde tramvaj původně plánovala. Nové zastávky zde zajistí i obsluhu zástavby, která v uplynulých letech vyrostla podél Počernické ulice v oblasti Hagiboru. Jaro 2028: TT Nové Dvory (stavba TT Libuš – Nové Dvory): Tramvajová trať z Libuše na Nové Dvory s prodlouženou linkou 17 se stane součástí plánu na vytvoření lokálního centra Prahy, kde se souběžně připravuje veškerá další občanská vybavenost. Za několik let se zde pak z tramvají bude přestupovat i na novou linku D metra.
Dopravní společnost, která zajišťuje dálkovou turistickou dopravu pro cestovní kanceláře a mezinárodní linky pro FlixBus, rozšířila svůj vozový park o čtyři elegantní vozy ComfortClass S 515 HD a jednu vlajkovou loď TopClass S 517 HDH, vše s výbavou na nejvyšší úrovni.
Každý z autokarů je vybaven nejmodernějšími asistenčními systémy, které zajišťují maximální bezpečnost na cestách. Komfortní interiér, Wi-Fi, USB zásuvky a klimatizace jsou samozřejmostí. H+S bussi působí na trhu více něž 30 let, vozový park se skládá s více než 40 autobusů a mikrobusů.
Odhadované ztráty na tržbách v souvislosti s nastupováním cestujících všemi dveřmi na některých středočeských linkách Pražské integrované dopravy (PID) jsou do čtyř procent. V září odhalili revizoři v autobusech přes pět procent pasažérů bez jízdenky, což je méně, než se čekalo. ČTK to řekl Radní Středočeského kraje pro veřejnou dopravu Petr Borecký. Plošné zavedení nástupu všemi dveřmi bude záviset na výsledcích v testovacím režimu, který běží do konce roku 2026.
Nový režim, který má zrychlit spojení, funguje od 1. srpna 2025 na linkách řady 300, 400 a 900 , které spojují Prahu s okolními obcemi. S platnou jízdenkou nemusí stát lidé frontu u předních dveří k řidiči, ale mohou nastoupit jinými dveřmi, podobně jako v MHD v Praze. Pohodlnější nástup pro cestující znamená i méně práce s odbavením pro řidiče a zkracují se vzniklá zpoždění. " Dopad je poměrně razantní a pozitivní, zkrácení dojezdových dob v některých exponovaných místech je mezi třemi a pěti minutami a na některých linkách, třeba v oblasti Roztok, až kolem deseti minut. Z velké části to eliminovalo zpoždění autobusů ve špičkách ,“ řekl Borecký. Obavy z množství cestujících bez jízdenky a výraznějšího poklesu tržeb se podle Boreckého zatím nenaplnily. „ Černých pasažérů bylo 5,3 procenta, což je výrazně pod odhady, a výrazně pod odhady jsou i teoretické ztráty na tržbách ". Kvůli eliminaci neplatičů poslal kraj do autobusů revizory a od 1. září zvýšil přirážky za jízdu bez platného jízdního dokladu až na 2 000 Kč. " Rezerva v systému byla nastavená až na patnáct procent, což by samozřejmě ekonomicky únosné nebylo, ale odhadované ztráty jsou nyní do čtyř procent ,“ řekl Borecký. Dodal, že tržby za září v absolutních číslech meziročně vzrostly o 1,2 procenta. " Zásadní pro vyhodnocení budou data za období od října do prosince, kdy si cestující budou obnovovat kupony. Pokud by se trend udržel, teoretické ztráty z černých pasažérů by podle radního byly do 50 milionů korun ročně, což je výrazně pod limitem, který byl nastavovaný na 250 až 300 milionů. Revizoři v září na všech linkách zkontrolovali 16 460 cestujících, zachytili celkem 876 lidí bez jízdenky. Černí pasažéři v systému vždy byli, ale protože nebyl rozvinutý systém revizorů, tak jsme je nezachytili. “ V náboru revizorů podle něj Integrovaná doprava Středočeského kraje dál pokračuje, více by se měli zaměřit na vlaky. „ Náš cíl je postupně otevřít všechny linky v kraji, ale nejdřív musíme být schopni je všechny kontrolovat. Případné rozšiřování režimu podle něj nebude dřív než příští rok o prázdninách." V PID tak platí dva způsoby odbavení cestujících - nástup s kontrolou jízdních dokladů a nástup bez kontroly jízdních dokladů. Cestující jsou o možnosti nástupu všemi dveřmi informováni cedulemi na vozidle, v jízdních řádech, na výlepových jízdních řádech na zastávkách a v PID Lítačce. ČTK, iRozhlas
Hejtman Kraje Vysočina Martin Kukla a vedení ČSAD AUTOBUSY České Budějovice (Busem) podepsali smlouvy na zajišťování linkové dopravy na Pelhřimovsku a Humpolecku. Nový dopravce by měl vozit cestující podle nových jízdních řádů pravděpodobně od 2. srpna 2026. Kraj připravuje i nový systém odbavení.
ČSAD AUTOBUSY České Budějovice provozuje autobusovou dopravu pro Kraj Vysočina od 30. března 2025 také na Jihlavsku . Stejně jako na Pelhřimovsku a Humpolecku nahradil po výběrovém řízení ICOM transport. V nových oblastech se změní i autobusy, značku Mercedes-Benz a Setra nahradí zřejmě Iveco. Kraj Vysočina podpisem posledních dvou smluv uzavřel výběrové řízení na zajišťování dopravní obslužnosti autobusovou dopravou. Od roku 2025 je kraj rozdělen na osm oblastí. Jako první v novém režimu vyjely od 1. února společnosti ZDAR (Žďárské vrchy), TRADO-BUS (Bystřicko a Velkomeziříčsko) a ICOM transport (Havlíčkobrodsko), od 30. března ČSAD AUTOBUSY České Budějovice (Jihlavsko) a od 1. května TRADO-BUS (Moravskobudějovicko a Třebíčsko). Na Humpolecku a Pelhřimovsku měli nově vysoutěžení dopravci nastoupit od 1. září 2025. Po výsledku veřejné zakázky, následných námitkách současného dopravce a podání rozkladu ( Rozhodnutí předsedy ÚOHS ), se termín prodloužil. Icom tak zajišťuje dopravu až do léta 2026. Kraj Vysočina připravuje nový systém elektronického odbavování cestujících. S dodavatelem, společností XT-Card, podepsal smlouvu na realizaci v lednu 2024 s termínem implementace v únoru 2025. Následnými dodatky byla lhůta posunuta do listopadu 2025. Důvodem jsou zřejmě problémy s poskytovatelem platební brány. Nový e-shop a mobilní aplikaci pro nákup elektronických jízdenek by tak mohli využívat i cestující na Vysočině na konci letošního roku. Podle Kraje Vysočina se zahájení zkušebního provozu předpokládá v druhé polovině roku 2026.
Od 1. října 2025 zajišťuje městskou autobusovou dopravu v Ružomberku skupina dopravců Umbrella City Lines SK, Umbrella Coach & Buses a M-TRAVEL. Město očekává větší komfort a kvalitu pro cestující. Do budoucna plánuje nakoupit šest ekologických autobusů.
Městskou autobusovou dopravu pro město Ružomberok zajišťovala od roku 2021 společnost Blaguss Slovakia na základě smlouvy, která měla po prodloužení platit 15 let. Město podle zdůvodnění k vyhlášené veřejné zakázce v roce 2024 v průběhu plnění zjistilo, že parametry smlouvy způsobují neefektivitu a vysoké náklady a rozhodlo se dojednat s Blaguss Slovakia její předčasné ukončení a ve veřejné soutěži vybrat nového dopravce. Do opakované soutěže se přihlásil pouze jeden uchazeč složený ze společností Umbrella City Lines SK a Umbrella Coach & Buses, patřící do skupiny Umbrilla Mobility, a M-Travel, která zajišťuje zájezdovou dopravu a služby cestovní kanceláře. Autobusy Umbrelly jezdí v několika regionech České republiky a Německa. Společnost také patří mezi partnery Flixbusu. Na Slovensku zatím nepůsobila. V partnerství s MT-Travel se už v předchozích letech neúspěšně ucházela o regionální autobusovou dopravu v soutěžích v Banskobystrickém a Žilinském kraji. Rožumberok se od 1. října stává prvním slovenským městem, kde bude zajišťovat MHD. V městské autobusové dopravě Ružomberok o začátku října s novým dopravcem platí grafikon a ceny jízdného, na které jsou cestující zvyklí. Pokud v budoucnu přistoupí dopravce po dohodě s městem ke korekcím, nedotkne se to linek v nejvíce vytížených časech. Cena dopravního výkonu je dohodnuta na výchozích 3,060 eur bez DPH za km. V případě, že nejpozději do konce roku 2025 dojde k optimalizaci jízdních řádů a úsporu jednoho autobusu, dojde pravděpodobně k jejímu snížení. Aby se přechod na nového doprace co nejméně dotkl cestujících dohodly se město Ružomberok a Umbrella na přepravují se cestující do 10. října zdarma. Během této doby bude probíhat instalace nových odbavovacích systémů a výměna starých dopravních předplacených karet Blaguss Slovakia za nové. Od 11. října 2025 již bude cesta MAD možná pouze po zakoupení krátkodobé jízdenky podle platného tarifu nebo po využití předplacené dopravní karty s kreditem, případně časového lístku. Nejvýznanější změnou pro cestující je nástup do vozů výlučně předními dveřmi. Město očekává větší kontrolu jízdenek a zvýšení tržeb, bezpečnost a přehlednost pohybu cestujících a plynulejší pohyb.
Od října mohou cestující jezdit novou tramvajovou linkou č. 27, která je přepraví mezi 21. a 22. městským obvodem. Spojení na severovýchodě metropole využívá původní i nově vybudovanou trať a usnadňuje přestupy na metro, autobusy i příměstské vlaky. „Sedmadvacítka“, na kterou cestující mohou nastoupit od 6. října, by podle odhadů mohla denně přepravit až 20 tisíc lidí a ročně ušetřit až 1 600 tun CO2.
Po otevření linky č. 12, která od září propojuje 2., 8., 9. a 20. městský obvod, se nového spojení dočkaly i dva největší vídeňské obvody Floridsdorf a Donaustadt na severovýchodě města. Nová tramvajová tangenta nabízí široké možnosti přestupu na tramvajové a autobusové linky, příměstské vlaky, ale i tři linky metra ve stanicích Floridsdorf (U6), Kagraner Platz (U1) a Aspern Nord (U2). Ve špičkách během školních dnů bude jezdit v intervalu 6,5 minuty ráno a 7,5 minuty odpoledne. Podle radnice by mohla v budoucnu přepravit až 20 000 osob denně. Trasa linky měří 13,5 km a zahrnuje 28 zastávek, z nichž šest nechalo město nově vybudovat. Mezi městskou částí Strebersdorf ve Floridsdorfu a zastávkou Prinzgasse v Donaustadtu kopíruje sedmadvacítka stávající trasu linky č. 26, dále však pokračuje po zcela novém, 2,4 km dlouhém úseku, který vede ze zastávky Berresgasse až ke klíčovému dopravnímu uzlu Aspern Nord. Právě zde vznikl technicky unikátní tramvajový most – konstrukce o délce 120 m a šířce 15 m umožňuje přejezd nad trasou metra U2 a příměstskou železnicí. Výhodou je, že velká část nové trati vede mimo silniční provoz, což zvyšuje spolehlivost a eliminuje zpoždění způsobená dopravní zátěží. Srdcem nového úseku v Donaustadtu se stane třída Hirschstettner Hauptallee – tříproudový ozeleněný bulvár bez automobilové dopravy určený pouze pro pěší, cyklisty a veřejnou dopravu. Vídeňská radnice už nechala na jeho místě postavit 800 m travnatého tramvajového pásu, který je odolný vůči klimatickým změnám, a vysadit 300 stromů, které v letních měsících poskytnou přirozený stín. Cyklisté zde mohou využít 1,8 km oddělené obousměrné cyklostezky, která zajišťuje souvislé spojení mezi přírodním koupalištěm Hirschstetten a čtvrtí Seestadt. Sedmadvacítka vznikla v rámci udržitelného územního plánování. Město od počátku počítá s tím, že tramvaj napojí na síť MHD také dvě čtvrti, které mají vyrůst v rozvojových oblastech Berresgasse a Heidjöchl v okolí nového úseku v Donaustadtu. Po jejich dokončení bude mít linku v docházkové vzdálenosti až 34 000 rezidentů. Mezinárodní kancelář města Vídně v Praze
Doprava Ústeckého kraje jako první v Česku zavádí plně online ověření přes ISIC. Nová funkce je unikátní. Jako první dopravní systém dokáže přenést z databáze ISIC nejen osobní údaje, ale i ověřenou fotografii držitele. Díky tomu si studenti mohou vytvořit a ověřit svůj účet v DÚKapce plně online. Fotografie z ISIC umožní založit okamžitě ověřený a plnohodnotný účet, což zatím žádný jiný integrovaný dopravní systém nenabízí.
Ověření profilu probíhá přímo v aplikaci během několika vteřin. Jakmile je profil ověřený, lze si zakoupit zvýhodněné časové jízdenky DÚK, od týdenních až po roční. Při cestování navíc není nutné předkládat plastový průkaz ISIC. Stačí načíst jízdenku v aplikaci a pokračovat v jízdě. Novinku během prvních dvou týdnů využilo více než 300 studentů. Návod je k dispozici na Facebooku a Instagramu Dopravy Ústeckého kraje. Mobilní dopravní aplikace DÚKapka byla spuštěná v březnu roku 2021. Zdarma ji lze stáhnout v Google Play a App Store. Vývoj DÚKapky zajišťuje společnost CHAPS. Kromě nové funkce ověřování s průkazem ISIC nabízí DÚKapka celou řadu dalších, které usnadňují cestování po Ústeckém kraji. Například je možné vidět u spoje historii zpoždění, vrátit neaktivova-nou jízdenku 15 minut před odjezdem, kupovat jízdenky pro kolo i psa, a nebo koupit jízdenku na konkrétní čas s tím, že její aktivace se spustí automaticky 3 minuty před odjezdem.
Ve čtvrtek 21. srpna 2025 představili v Kutné Hoře dva elektrobusy ve standardech Pražské integrované dopravy – MAN Lion's City 10 E a SOR EBN 11. Zatímco sedm MANů koupila společnost Lutan pro zajišťování městských linek v Kutné Hoře letos, elektrické autobusy SOR dopravce ARRIVA autobusy obyvatelé města znají z minulosti, nově je budou od října potkávat na příměstských linkách do přilehlých obcí.
Na městské lince 801, která je od jara 2025 součástí PID, vyjelo šest elektrických autobusů MAN o délce 10,5 metru postupně. První byl vypraven do pravidelného provozu v polovině dubna a poslední na konci června. Sedmý má být nasazen na novou okružní linku 802 v září. Tři elektrické autobusy SOR EBN 11 (a dva Rošero - P) pořídila Arriva pro Kutnou Horu v roce 2019 , kdy zajišťovala pro město MHD. Po převzetí provozu společností Lutan od 1. dubna 2025 se uvažuje o využití původních vozidel pro některé jiné linky v PID. V současné době mají vozy nový polep a interiér ve standardech PID a měly by vyjet v říjnu na příměstských linkách v okolí Kutné Hory. Baterie jsou plně funkční a umožňují dojezd přibližně 100 km. S nabíjením se počítá ve stanici Arrivy v areálu bývalé cihelny v Sedlci, kde městská teplárenská KH TEBIS instalovala i dobíjecí stanici pro nové elektrické autobusy MAN. Uplatnění by se měly dočkat i dva vozy Rošero First FCLEI Electric, u kterých momentálně probíhá změna exteriéru i interiéru na standardy PID
Úpravy Tarifu Pražské integrované dopravy (PID) schválila Rada hlavního města Prahy 18. srpna 2025 s platností od 1. ledna 2026. Ceny běžných jednorázových papírových jízdenek se zvýší cca o 25-30 %. Výhodnější bude nákup přes mobilní aplikaci - v PID Lítačce budou dražší cca o 15-20 %. SMS jízdenky budou dražší cca o 30-35 %. Při cestách přes hranice Prahy se bude nově Praha počítat jako 3 pásma, což zmírní tarifní dopady zdražení pro přeshraniční jednorázové cesty. Zároveň se zvýší přirážky za jízdu načerno. Ceny časových kupónů pro území Prahy se nemění. Nemění se ani rozsah slevových kategorií nebo bezplatné přepravy, ale chystá se zjednodušení prokazování slev na jízdném prostřednictvím jeho digitalizace. Změny reflektují červnové rozhodnutí Středočeského kraje o navýšení cen jízdného ve vnějších pásmech PID.
Základní jízdenka na 30 minut za 30 Kč bude nově stát 39 korun jako běžná jízdenka v papírové podobě, 36 korun v mobilní aplikaci a 42 korun jako SMS jízdenka. Dnešní jízdenka na 90 minut, která stojí 40 korun, bude nově stát 50 korun v papírové podobě, 46 korun přes PID Lítačku a 55 korun formou SMS jízdenky. Mírně se zdraží také turistické jízdenky na 24 a 72 hodin. I u těchto jízdenek bude výhodnější si je koupit přes PID Lítačku. Území Prahy se bude pro účely cest za hranice Prahy nově počítat jako tři tarifní pásma místo dosavadních čtyř, což zmírní dopad chystaného zdražení ve Středočeském kraji pro cesty mezi Prahou a středními Čechami. Zvýšení cen jednotlivých jízdenek i předplatných kuponů na území Středočeského kraje od 1. 1. 2026 cca o 30 % v papírové a 20 % v elektronické podobě bylo schváleno Středočeským krajem již v červnu 2025 . Další důležitou úpravou je zjednodušení cestování vlakem po Praze – většina dosavadních výjimek bude zrušena, pravidla se sjednotí s ostatními druhy dopravy a s podmínkami platnými ve Středočeském kraji. Změny od 1. 1. 2026 Zvýšení cen jízdného v Praze i ve Středočeském kraji: +30 % u papírových jízdenek, +20 % u elektronických přes PID Lítačku (ceny předplatných kuponů v Praze se nemění) Zdražení pro dojezd do Prahy nebude díky novému počítání Prahy jako 3 pásem místo dnešních 4 tak výrazné. Zvýšení ceny za přepravu zavazadla nebo psa ve PID (papírová jízdenka z 20 na 25 Kč, elektronická na 23 Kč), s tím, že v Praze zůstává přeprava zavazadel a psa bez dalšího doplatku pro jízdní doklady s platností od 24 hodin a delší a pro cestující, kteří mají dle Tarifu PID nárok na bezplatnou přepravu. Rozšíření bezplatné přepravy ve vlacích po Praze pro držitele průkazů ZTP/ZTP-P a pro doprovod dítěte do 3 let. Sjednocení pravidel ve vlacích s ostatní dopravou PID při prokazování věku pro slevové kategorie. Zvýšení jízdného na lince Airport Express (AE) z 100 na 200 Kč. Zavedení relačního jízdného pro mezikrajské cesty do sousedních krajů a možnost nákupu místenek na vybraných autobusových linkách PID za specifických podmínek (jsou nepřestupní a jen do stanovených relací). Zvýšení pokut za jízdu bez platného jízdního dokladu na území Prahy: 1 200 Kč (na místě) – původně 1 000 Kč 1 500 Kč (do 15 dnů) – původně 1 000 Kč 2 000 Kč (ostatní případy) – původně 1 500 Kč poplatek za zpětné doložení zapomenutého předplatného kuponu zůstává ve výši 50 Kč Další chystané úpravy (od data vyhlášení) Zjednodušení prokazování studentských slev (sjednocení platnosti průkazů ISIC vždy do konce kalendářního roku, výhledově odstranění nutnosti dvojího prokazování nároku na slevu a akceptace elektronicky ověřených potvrzení o studiu). Umožnění prokazování nároku na slevu průkazem ISIC i dětem a juniorům mezi 6 a 18. rokem, možnost prokazování data narození pomocí bankovní identity
Specializovaná přepravní služba pro osoby s těžkým zdravotním postižením s bydliště v Praze a Středočeském kraji se dočká významného posílení. Rada hlavního města schválila dofinancování na zajištění plnohodnotného provozu do konce letošního roku o 17 milionů Kč a nákup nových 7 speciálně upravených vozidel. Také bude personálně posílen dispečink, který provozuje organizace ROPID.
Bezba doprava představuje pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace často jedinou možnost, jak se dostat ke vzdělání, do zaměstnání, na lékařská vyšetření, do denních stacionářů nebo na kulturní akce. Pro klienty nejde o nadstandardní benefit, ale o základní podmínku pro udržení soběstačnosti, důstojnosti a kvality života – nejen jejich, ale i jejich rodin. I přes narůstající počet bezbariérovných linek zůstávají místa a situace, kdy není využití běžných linek možné. Podle ROPID musí v současnosti dispečeři Bezba dopravy denně odmítat přibližně 120 požadavků, a od září se předpokládá další nárůst poptávky. Již nyní je evidováno kolem 500 žádostí na pravidelné každodenní jízdy od začátku nového školního roku. „ O službu je obrovský zájem. Se stávajícími 44 vozidly už bohužel nedokážeme pokrýt všechny požadavky, proto je toto navýšení nezbytné ,“ uvádí Petr Tomčík, ředitel ROPID. „ Nová vozidla nám umožní uspokojit drtivou většinu objednávek, včetně těch, které přijdou od září, kdy skončí specializovaná doprava k Jedličkovu ústavu .“ Navýšení finančních prostředků pro provoz v letošním roce umožní zachovat stávající rozsah služeb. Zároveň ale bude aktivována opce na pořízení sedmi nových vozidel, která budou v rámci platných smluv provozovat dopravci Vega Tour a Lutan. Nové vozy, které by měly být k dispozici začátkem roku 2026, pomohou vyřešit nedostatek kapacit alespoň v nejbližším období. Bezba doprava je určena držitelům průkazu ZTP nebo ZTP/P s trvalým bydlištěm na území Prahy nebo Středočeského kraje. Pro využívání služby je potřeba registrace. Jízdy se objednávají dopředu. Dospělý po Praze zaplatí 50 Kč a do Středočeského kraje 70 Kč. Bezba doprava funguje v současné podobě od roku 2022 a disponuje 44 speciálně upravenými vozidly. Dispečink zřízený organizací ROPID přijímá objednávky a koordinuje provoz vozidel dopravců Lutan a Vega Tour. Denně je takto přepraveno až 350 pasažérů. Na financování Bezba dopravy se podílí také Středočeský kraj, neboť vozidla pokrývají i jeho území cca v rozsahu 1. vnějšího tarifního pásma PID.
