Doprava v Budapešti - trolejbusy a autobusy objektivem Jana Spousty
Souhrnný text a první část fotoreportáže: Trolejbusy
Pondělí, 28. listopadu 2011, jaspo
Budapešť patřila v osmdesátých letech mezi nejoblíbenější cíle českých turistů. Kromě nákupů v Československu neexistujícího nebo těžko dostupného zboží byla pro dopravní odborníky i fandy maďarská metropole zdrojem poučení a inspirace.

I dnešní Budapešť je z hlediska dopravy velmi zajímavým městem – sedlový či večerní interval 3-4 minuty v metru je něco, co v Praze už dávno nemáme možnost zažít; autobusové a trolejbusové linky v hustě obydlených částech města jezdí také častěji než u nás. Na hlavních tazích se nemusí zařazovat do dlouhých kolen ostatního silničního provozu, protože vyhrazené pruhy BUSZ na nich byly již před těmi 30 roky a v současnosti jsou autobusy puštěny i na tramvajové koleje.

Bohužel tím je asi stručný výčet „plusů“ u konce. Budapešť již řadu let masivně investuje do nové trasy metra, které by mělo jezdit bez řidiče a tak na obnovu vozového parku povrchové dopravy ani stávajícího metra nejsou prostředky. Přestože obdobná slova by se dala použít i na naše města, situace u nás není zdaleka tak kritická. Z celkového počtu 160 trolejbusů je 30 typu ZIU9, vyrobených v Sovětském svazu mezi roky 1978-84 a nadpoloviční část parku tvoří kloubové Ikarusy 280T dodané v letech 1987 až 1990. Zejména na „ziúčkách“ je vidět jejich věk (viz „detail koroze“) i doba vzniku – první opustily výrobní závod už v roce 1972. Nových Solarisů je jen 16, nutno ovšem přiznat, že díky pomocnému agregátu umí jezdit i bez drátů, což umožňuje udržovat trolejbusový provoz na lince 83, jejíž konečná u tržnice je díky stavbě metra odkloněna do sousedních nezadrátovaných uliček.

Autobusový park je na tom trochu lépe – v inventárním stavu je 150 vozů Volvo 7700A z let 2004-2006 a necelé tři stovky jsou Ikarus řad 412/412/435. Zbytek do téměř jednoho a půl tisíce autobusů ovšem stále představují „klasické“ Ikarusy 280 resp. 260. Takže tady lze možná najít odpověď na otázky z článku EBSF v Budapešti – budapešťský dopravní podnik BKV hledá jakoukoliv šanci na modernizaci parku, kterou nebude muset platit ze svého vlastního účtu: Projekt EBSF (Evropský autobusový systém budoucnosti) v Budapešti
Jan Spousta
K tématu přineseme ještě autobusovou fotoreportáž
Vůz ve speciálním buspruhu © Jan Spousta
Ikarus 280 T © Jan Spousta
Ikarus 280 T © Jan Spousta
Ikarus 280 T © Jan Spousta
Ikarus 280 T © Jan Spousta
Ikarus 412 T © Jan Spousta
Ikarus 412 T © Jan Spousta
Ikarus 412 T © Jan Spousta
Solaris (Škoda Ganz) © Jan Spousta
Solaris © Jan Spousta
Solaris (Ganz) © Jan Spousta
Solaris © Jan Spousta
ZIU 9 © Jan Spousta
ZIU 9 © Jan Spousta
ZIU 9 © Jan Spousta
ZIU 9 © Jan Spousta
ZIU 9 © Jan Spousta
ZIU 9 © Jan Spousta
ZIU 9 © Jan Spousta
ZIU 9 © Jan Spousta
BUSportál - Váš reklamní partner
IDOS