Volvo B13R s karosérií Irizar PB a multimediální výbavou Fun & Relax II.
Titulní fotografie jsou © (hacislav). Další uveřejňujeme paralelně v samostatném materiálu

Podrobnosti z tiskové konference a zpráv. Ohlédnutí za obnovou vozového parku dopravce. Další fotografie.

Reklama

Podrobnosti z tiskové konference a zpráv. Ohlédnutí za obnovou vozového parku dopravce. Další fotografie.

Vzhledem k tomu, že v rámci tiskové konference se redakce BUSportálu věnovala více dění než důkladnému fotografování, s poděkováním uveřejňujeme zcela současně

Volvo B13R s karosérií Irizar PB a multimediální výbavou Fun & Relax III.

s fotografiemi našeho spolupracovníka "hačislav" včetně záběrů technických prostor a obrazem i technickou specifikací podvozku Volvo B13R 6x2.

 


Student Agency (SA), tedy především Radim Jančura, klade na volbu vozového parku velký důraz od samého začátku podnikání na dálkových linkách v České republice. První nástavba (tehdy na podvozku MAN) byla španělská. AYATS Atlantis byl v podstatě nejméně konvenčním vozem v celé historii a splnil to, co se očekávalo - s výraznou barvou a rozsahem služeb SA se stal účinným pohyblivým billboardem, propagujícím sama sebe.
 
Další změny ve vozovém parku už směřují ke standardnějším autokarovým liniím. SA jako dobrý obchodník znejisťuje výrobce autobusů a jako zákazník s odběrem velkých objemů právě diverzifikací flotily dosahuje jistě zajímavých cen při nákupu vozidel. Jak sdělil aktuálně Radim Jančura na dotaz zvídavého novináře, kdyže se nové autobusy zaplatí, z pohledu SA, která je nakupuje zásadně na leasing, je to vzhledem k pevným nákladům včetně paušálu za opravy údajně za týden.
 
Věrnost zaobleným španělským nástavbám - po AYATSu to byly Irizary na Scanii a Beulasy na podvozcích MAN i Scania později Beulasy postupně i na podvozcích Volvo, byla narušena jedenkrát. Jak sdělil v roce 2006 Radim Jančura: " ... chceme dát příležitost i dalším výrobcům, aby se podíleli na úspěchu Student Agency. Mezi ně patří i Mercedes-Benz s typem Travego s délkou 13,8 m. Mercedesů jsme nakoupili 5ks ... ". Tímto směrem se však nákupní politika SA nevyvíjela. Na silnice vyjížděly Scanie Irizar PB a u karosérií Beulas pro cestujícího totožná vozidla, ale na různých podvozcích (Aura, Glory, ... ). Zatížení vozového parku SA je extrémní, kilometrový proběh je při nasazování autokarů na domácí linky (nikoli na zahraniční či zájezdy, jak bývalo u autokarů obvyklé) obrovský a pro dopravce je kromě líbivé a pohodlné karosérie se všemi možnými vymoženostmi velmi důležitá technika, na které jsou nástavby postaveny. I to bylo zdůrazněno na tiskové konferenci jako důvod pro volbu podvozku Volvo (s novým 13 l motorem a osvědčenou mechanickou převodovkou s řadícím automatem). Volbu usnadnila i "politická situace" na trhu autobusů. Pro evropské země mimo Španělsko byl nástavbář Irizar dlouhá léta vázán strategickou smlouvou se Scanií, na jejíchž podvozcích ucelenou řadu autokarů ("i4", Century, Intercentury, PB) nejen exportoval, ale často i společně na veletrzích prezentoval. Patrně i v souvislosti se změnou strategie Scanie, kdy vyvinula dva nové vlastní typy vozů - univerzální OmniExpress (vyráběný v Lahti) a především prémiový autokar Touring (karosovaný v Číně), se Irizar pustil do pro exportní spolupráce s jinými výrobci podvozků. V tomto kontextu je právě 20 vozů pro SA přelomem i v celoevropském měřítku. Důležitým dodavatelem je i výrobce sedaček. SA si prosazuje i u Irizaru vlastní koncept "ušatých" sedadel italské výroby.
 
Z toho, co jsme ještě zachytili při předávání autokarů: Posledních pět vozů z dodávky bude uvedeno do provozu v září. Praha - Brno by měla být pokryta těmito vozy úplně. SA je připravena zejména během začátku provozu systému na problémy a nedostatky, které bude ve i spolupráci s připomínkami cestujících dolaďovat. Cestujícím doporučujeme vzhledem k jedné el. zásuvce pro dvojsedadlo vybavit se rozdvojkou, možná se takto vybaví časem i dopravce.
 
Systém MOD Funtoro nalezneme sice u jednotlivých českých a slovenských dopravců a v autokarech po Evropě, např. Van Hool dodává takto vybavené autokary přímo z výroby, ale takovéto masové nasazení ve vnitrostátní linkové dopravě nemá v Evropě obdoby.
 
Dagmar Braunová

Informace z tiskové zprávy SA

Od pondělí 8.8.2011 jsou v provozu na lince Praha - Brno nové autobusy Student Agency express od výrobce Volvo – Irizar na pravidelnou linku Praha – Jihlava – Brno s novým standardem konceptu Fun&Relax. Jedná se o první z 20 nových autobusů, které rozsahem vybavení a palubní zábavy pro cestující jsou podobné tomu, co zákazníci znají z dálkových letů předních leteckých společností. Autobusy jsou postaveny na podvozkových šasi výrobce Volvo, karosérii a interiér dodala společnost Irizar, systém palubní zábavy Funtoro společnost Molpir. Autobusy také používají zesílenou technologii příjmu internetového signálu.

Nové autobusy Student Agency express nabízejí v každém sedadle individuální dotekovou obrazovku s individuální palubní zábavou (filmy, seriály, TV hry, MP3, nabídka vlastních služeb SA) Obrazovky umožňují také nasazení internetu. Ten by mohl být v nabídce od příštího roku.

Student Agency kombinuje technologie UMTS a CDMA pro stabilnější příjem internetového signálu pro cestující. Toto technologické řešení je vlastním know-how Student Agency. Připojení k wi-fi je pro zákazníky na palubách autobusů zdarma a nově zákazníci na svých zařízeních také uvidí obrazovku palubního intranetu Student Agency s informacemi o službách a produktech skupiny SA.

Každé dvousedadlo je vybaveno přípojkou do elektrické sítě 230V. Zákazníci si tak mohou připojit vlastní elektronické zařízení – například počítač či mobilní telefon.

Celková hodnota pořízených autobusů se blíží 200 mil. Kč. Společnost je vedle nejvytíženější linky Praha – Brno, kterou postupně 100% pokryje novými autobusy, nasadí také na některé mezinárodní spoje Student Agency express. Od října se tak cestující s těmito autobusy setkají i na lince do Vídně. Další možnou destinací pro provoz v příštím roce je například Liberec. O tom, že je na konkrétní spoj nasazen nový autobus, se zákazník dozví z poznámky FUN&RELAX u rezervačního formuláře. Cena pro cestování novými autobusy se nikterak nemění. Standardem ve žlutých autobusech je i další servis na palubě v rozsahu káva a další teplé nápoje zdarma, denní tisk a servis palubního personálu.


Volvo B13R s karosérií Irizar PB a multimediální výbavou Fun & Relax II.
Z tiskové konference v internetové čekárně Student Agency na ÚAN Florenc © BUSportál
Volvo B13R s karosérií Irizar PB a multimediální výbavou Fun & Relax II.
Radim Jančura s novináři přímo v jednom z vozidel © BUSportál
Volvo B13R s karosérií Irizar PB a multimediální výbavou Fun & Relax II.
Václav Henzl (SA) vysvětluje novinářům funkci palubního zábavního systému a představuje další možnosti cestujících (el. zásuvky, internet) © BUSportál
Volvo B13R s karosérií Irizar PB a multimediální výbavou Fun & Relax II.
Zástupce Volvo Buses Radko Manda před předáváním klíče © BUSportál
Volvo B13R s karosérií Irizar PB a multimediální výbavou Fun & Relax II.
Palubní systém zábavy Funtoro je samozřejmě i silným nástrojem vlastního marketinku © BUSportál
Volvo B13R s karosérií Irizar PB a multimediální výbavou Fun & Relax II.
Vyberte si - jako když letíte hodně daleko © BUSportál
Volvo B13R s karosérií Irizar PB a multimediální výbavou Fun & Relax II.
© BUSportál
Volvo B13R s karosérií Irizar PB a multimediální výbavou Fun & Relax II.
Můžete si i hrát .... © BUSportál
Volvo B13R s karosérií Irizar PB a multimediální výbavou Fun & Relax II.
... třeba i s ostatními v autobuse © BUSportál
Volvo B13R s karosérií Irizar PB a multimediální výbavou Fun & Relax II.
Kromě "mezních" sedadel jsou sedačky opatřeny dvoubodovými pásy. K volbě sedadla typu "ušák" se hlásí Radim Jančura po zkušenostech s vlastním cestováním © BUSportál
Volvo B13R s karosérií Irizar PB a multimediální výbavou Fun & Relax II.
Student Agency zvolila osvědčenou karosérii Irizar PB opakovaně - zde (náhodně) vlevo starší varianta na podvozku Scania a vpravo nová kombinace s podvozkem Volvo © BUSportál
Volvo B13R s karosérií Irizar PB a multimediální výbavou Fun & Relax II.
Jako samozřejmost jsou už brány poskytováním teplých nápojů zdarma opravdu extrémně vytížené 'kuchyňky' Frenzel © BUSportál