Pokoušíme se definovat, co je to midibus
Nevíme o žádné exaktní definici midibusu ani o hranicích mezi minibusem, midibusem a autobusem.
Sobota, 28. listopadu 2009, dabra
Termín midibus BUSportál zaznamenal zejména v souvislosti s autobusy Isuzu (na stranách prodejce nazvány malokapacitní autobusy) Autobusy jsou zařazeny do kategorie M3 (autobusy nad 5000 kg) spolu s klasickými velkými autobusy, ale jejích vzhled a konstrukce je odlišná, takže název midibus patrně spontánně vyplynul. Pod minibusem si zase mnozí představujeme něco menšího.

Pokud bychom vycházeli z rozdělení do tříd podle počtu přepravovaných osob, pak dolní hranicí by mohlo být 22 osob.

Další otázkou je, jak rozlišit midibus a autobus. Tady se nabízí kritérium délky. Kromě toho u klasického autobusu nacházíme motor vzadu (vepředu měl motor např autobus RTO) - námi nazvané "midibusy" stavěné nezřídka na podvozcích nákladních aut (Avia, Mercedes-Benz Atego, ...) mají motor vpředu a v zadní části pak buď zavazadlový prostor nebo nízkopodlažní část - řešení dané právě absencí motoru vzadu.

BUSportál by především viděl minibus v kategorii M2, v kategorii M3 by autobus kratší než 10 m mohl být nazýván midibusem. Pokud někdo ze čtenářů BUSportálu má nějaký jiný nápad nebo o nějaké definici ví, rádi se o tom dozvíme.

Na problematiku názvosloví jsme narazili v případě Iveco Daily Stratos LE 37, kdy výrobce nazývá vozidlo minibusem, ale BUSportál ho zařadil do společnosti midibusů, neboť splňuje všechna výše uvedená námi stanovená kritéria.
Na obrázku v úvodu je šest a malokapacitních autobusů, které BUSportál nazývá midibusy. Přidali jsme nakonec ještě dva blízké příbuzné Ikarus a S91 MidiCity (ten má midi i v názvu). Určitě by se našly i další.
  • Isuzu Turquoise 7.6 m
  • Otokar 7.1 m
  • Beulas Stela 8.2 m
  • ALMA II 8.9 m
  • Beulas Gianino 8.2 m
  • Iveco Daily Stratos 7.7 m
  • Ikarus a S91 MidiCity 7.9 m
Dagmar Braunová

Co je to vlastně autobus ?

C.I.E.B
Zliner
Volvo DD