Systémy veřejné dopravy v Evropě: Maďarsko - Debrecen
Běloruský trolejbus MAZ 103 s elektrovýzbrojí Ganz Škoda.
Další
Poslední z maďarských reportáží z loňského léta od Jana Marka. Běloruský trolejbus MAZ 103 s elektrovýzbrojí Ganz Škoda a další zajímavosti.
Sobota, 18. dubna 2009, jamar
Můžete se letos vydat na podobný výlet v červenci do Skandinávie (s odkazy na předloňské putování západní Evropou). Končíme cestu do Maďarska v roce 2008 očima Jan Marka.

BUSportál děkuje za všechny dosud vyšlé materiály plné obrovského množství záběrů, za jejich identifikaci a za informace s nimi spojené. Spolu s čtenáři se těšíme na reportáže ze Skandinávie, i když po Maďarsku je patrné, že ty pravé kabinety kuriozit se možná nacházejí spíše na jihovýchodě od nás.


Podobně jako v Szegedu, i v Debrecenu je provoz MHD rozdělen na elektrickou (trolejbusy, tramvaje), kterou provozuje dopravní podnik DKV, a autobusovou dopravu, provozovanou dopravcem Hajdú Volán. DKV provozuje jedinou linku tramvajovou a 3 linky trolejbusové. Jedna z trolejbusových linek je vedena i po úsecích bez trolejového vedení, takže na ní jsou nasazovány výhradně trolejbusy s pomocným dieselagregátem.

Většinu spojů na debrecínské tramvajové lince zajišťují vozy GANZ KCSV-6 z 90. let. Svým vzhledem připomínají německé tramvaje z té doby, ale narozdíl od nich jsou vysokopodlažní. I přesto však jde o moderní vozidla, za která se Debrecen nemusí stydět. Provoz v pracovních dnech doplňují staré tramvaje FVV, které narozdíl od těch szegedských vypadají udržovaně, ale jejich tragické jízdní vlastnosti ani tento fakt nezachrání...

Ve vozovém parku trolejbusů se v nedávné době udála výrazná obměna. Byl nakoupen větší počet trolejbusů Solaris Trollino 12 s elektrovýzbrojí Ganz-Škoda. Některé z těchto vozů mají pomocný dieselagregát. Solarisy lze pokrýt drtivou většinu vypravovaných pořadí. DKV dále vlastní jeden běloruský nízkopodlažní trolejbus značky MAZ s elektrovýzbrojí Ganz-Škoda, ale vzhledem k jeho poruchovosti se nákup dalších vozů neplánuje. Pozůstatkem dřívějšího vozového parku je několik Ikarusů 280T a ZIU-9. Některé z těchto vozů podstoupily modernizaci a v provozu se s nimi dále počítá, ale zejména vzhled nemodernizovaných ZIU-9 ukazoval na to, že tyto vozy čeká brzké vyřazení.

Většinu výkonů v debrecenské MHD zajišťují autobusy. Jejich provozovatel – firma Hajdú Volán – je velký experimentátor, neboť takto pestrý vozový park se vidí jen málokde. Kromě mnoha typů Ikarusů, což by až tak překvapivé nebylo, u něj jezdí např. starší plynové MANy a Neoplany, nové běloruské autobusy MAZ (které jsou vlastně licenční výrobou starých Neoplanů), polské Jelcze v plynové verzi, MANy z Turecka, kloubové Solarisy Urbino, nevšední maďarské autobusy značky ARC, několik verzí autobusů Rába (někdejší licenční výroba Berkhof) atd. Tento výčet vzhledem k omezené délce našeho pobytu v Debrecenu jistě není úplný. V příměstské dopravě je pestrost vozového parku obdobná – překvapením pro nás byla zejména Karosa C934.

Systémy veřejné dopravy v Evropě: Maďarsko - Budapešť.

Systémy veřejné dopravy v Evropě: Maďarsko - Szeged.

Autobus Ikarus 280 přestavěný na plynový pohon
Autobus Rába Contact
Prodloužená verze sólo Ikarusu – typ 263
Trolejbus Ikarus 280T
Modernizovaný trolejbus ZIU-9
Jeden z debrecenských „posledních mohykánů“ – trolejbus ZIU-9 v původní verzi
Pestrý vozový park autobusů MHD Debrecen
Trolejbus Solaris Trollino. Za povšimnutí stojí šipka za čelním sklem na straně dveří, jejíž rozsvícení znamená možnost nástupu všemi dveřmi. Pokud je šipka zhasnutá, musí se nastupovat předem a řidič kontroluje jízdenky.
Plynový autobus Jelcz M120
Téměř kompletní přehlídka typů trolejbusů provozovaných DKV
Autobus Ikarus 435
V Debrecenu se na příměstské lince můžeme svézt i Karosou C934
Autobus Rába Premier
Ikarusy odstavené u hlavního nádraží
Tramvaj FVV
BUSportál zaujal i plynový kloubový autobus LE zachycený s tramvají. Výřez.
Tramvaj GANZ přijíždí na konečnou zastávku u vlakového nádraží
Prototyp tramvaje GANZ KCSV-6 z roku 1994 na manipulační trati k vozovně
Rošero P
Wi-Fi