Systémy veřejné dopravy v Evropě: Den devátý (1.8.2007) - Rakousko
Innsbruck – i tudy donedávna jezdily trolejbusy...
Další
Tentokrát navštívíme Innsbruck. Devátá, předposlední část ze série deseti obsáhlých reportáží z dopravně zaměřeného zájezdu do Švýcarska, Francie a Rakouska. Jan Marek a Daniel Ditrych pro BUSportál.
Čtvrtek, 27. prosince 2007, dabra
Obrázky jsou tentokrát všechny pohromadě, nejprve autobusy, pak tramvaje.
Innsbruck byl naším prvním navštíveným městem v Rakousku. V metropoli spolkové země Tyrolsko zajišťují městskou hromadnou dopravu tramvaje na rozchodu 1000 mm a autobusy. Ještě nedávno se bylo možné svézt v tomto městě i trolejbusy, jejich provoz byl však 25. února 2007 ukončen (v historii již podruhé, první trolejbusový provoz zde fungoval v letech 1944 – 1976). Plánuje se náhrada bývalých trolejbusových linek (O, R) tramvajemi, vlastní výstavba tratí se ale neustále odkládá. V rámci rekonstrukcí stávající kolejové sítě už byly namontovány i výhybky potřebné pro plánované rozšíření provozu. Tramvaje jsou dnes v Innsbrucku, co se do počtu přepravených osob týče, minoritním druhem. Do provozu zasahují vozy vyrobené na přelomu 50. a 60. let 20. století, které byly zakoupeny jako ojeté. V nejbližší době nastane radikální zlepšení, je objednána flotila nových tramvají Flexity Outlook od firmy Bombardier. Dopravní podnik IVB deponuje ve své vozovně velmi pestrou sbírku provozních i historických tramvají, vlečných a pracovních vozů. Historické tramvaje jsou k vidění i ve vozovně společnosti Tiroler Museumsbahnen, jež sousedí s depem IVB. V době naší návštěvy byl ve vozovně již jen jediný trolejbus typu Gräf&Stift / Kiepe NGE 152M18 č. 819 z roku 1992.
Při návštěvě Innsbrucku nelze vynechat tramvajovou linku Stubaitalbahn (STB), neboť při jízdě s ní se cestujícím dostane mnoha výtečných panoramatických rozhledů. Linka vede od innsbruckého hlavního nádraží do obce Fulpmes. Po výjezdu z města se trať začne klikatit a stoupat, až se dostane na svah nad údolím Stubaital, po němž pokračuje dále do Fulpmesu. Trať je i zde velice členitá – chvíli se proplétá loukami, chvíli lesem, výjimkou není ani tramvajový most či tunel. Celý mimoměstský úsek se nachází na vlastním tělese a je jednokolejný s výhybnami. V koncové stanici Fulpmes se nachází nádražíčko se třemi kolejemi a depem. Za svezení stojí i městská tramvajová linka č. 6 do Iglsu. Její výchozí zastávka Bergisel se nachází mimo centrum, avšak v bezprostřední blízkosti vozovny. Přímo do ní se totiž tramvaj této linky jezdí otáčet. Ano, záměrně píšeme tramvaj, protože na lince 6 skutečně jezdí jen jediný vůz, který po většinu dne zajišťuje hodinový interval. Linka se do jisté míry podobá trati STB – také je jednokolejná na vlastním tělese a její trasa se klikatí jako had, aby překonala značné převýšení. Větší část trasy vede lesem. Linky STB a 6 mají společné i to, že jejich význam je spíše turistický. Obce na trase jsou totiž lépe obslouženy autobusovou dopravou.
IVB provozuje kromě autobusových linek MHD i několik linek regionálních. V MHD se svezeme převážně nízkopodlažními MANy a Mercedesy a pro linkovou dopravu jsou určeny komfortní Mercedesy Integro. Dominantním regionálním dopravcem zde je, stejně jako v téměř celém Rakousku, firma ÖBB-Postbus. Na jejích linkách v této oblasti údajně jezdí i soupravy autobusů s osobními přívěsy Hess. My jsme je ale nepotkali, patrně proto, že byly prázdniny.

Na BUSportálu vyšlo:
Autobus s vlekem - v Innsbrucku opět běžná praxe.
Ještě se vracíme ke 100 let rakouského Postbusu.
Innsbruck je známým střediskem zimních sportů. Přímo nad vozovnou IVB se tyčí skokanský můstek a na zastávce Nordpark se dá z městského autobusu přestoupit rovnou na lanovku. Více informací o zdejší MHD najdete na www.ivb.at.
BUSportál děkuje účastníkům zájezdu, autorům Janu Markovi a Danielu Ditrychovi, za opravdu úctyhodný soubor reportáží, které postupně zveřejňujeme.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Den osmý - přes Švýcarsko a Lichtenštejnsko. (31.7.2007) ... jedeme do hor Glacier-Expressem.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Den sedmý - Francie (30.7.2007) ... aneb na skok do Lyonu.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den šestý (29.7.2007) ... Ženeva.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007) ... na jih k Ženevskému jezeru a pak podél něj na západ přes města Montreux, Vevey a Lausanne.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den čtvrtý (27.7.2007) Bern a La Chaux-de-Fonds.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den třetí (26.7.2007) Basel a Luzern.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den druhý (25.7.2007) Zürichu, Winterthur a okolí.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den první (24.7.2007) Sankt Gallen, Schaffhausen.
Trolejbus s vlekem v Luzernu. (Autor JIVO)
Innsbruck – poslední trolejbus ve vozovně...
Innsbruck – ...připraven pro předvedení případným zájemcům o koupi
Innsbruck – zánovní autobusy ve vozovně
Innsbruck – obstarožní MAN slouží jako autoškola
Innsbruck – zánovní Mercedesy Citaro posloužily jako pádný argument pro likvidaci trolejbusů...
Innsbruck – autobus Marcedes-Benz Integro
Innsbruck – autobus Mercedes-Benz Citaro, patřící Postbusu
Innsbruck – Irisbus Ares Postbusu ve vozovně IVB
Innsbruck – starší autobus MAN jako náhrada tramvaje na lince 1
Innsbruck – na MHD jezdí i minibus Auwärter Teamstar City
Innsbruck – skrz les trolejí ve vozovně je vidět můstek pro skoky na lyžích
Innsbruck – nádherná kulisa Alp je v tomto městě všudypřítomná
Innsbruck – jedna ze souprav Stubaitalbahn ve vozovně
Innsbruck – další tramvaj pro linku STB
Innsbruck – interiér tramvaje, jezdící na lince STB
Innsbruck – tramvaj ve středu města
Innsbruck – tramvaj ve středu města
Innsbruck – provozní tramvaje ve vozovně
Innsbruck – některé z historických tramvají
Fulpmes – nádražíčko Stubaitalbahn
Tramvaj linky STB na trati mezi Innsbruckem a Fulpmes
Innsbruck – tramvaj STB před výjezdem z vozovny
Innsbruck - tramvaj linky 6 na konečné zastávce Igls
Rošero P
IDOS