Systémy veřejné dopravy v Evropě: Den sedmý (30.7.2007) - Francie
Lyon – elektrobus Irisbus Europolis.
Další
…aneb na skok do Lyonu. Sedmá část ze série deseti obsáhlých reportáží z dopravně zaměřeného zájezdu do Švýcarska, Francie a Rakouska. Jan Marek a Daniel Ditrych pro BUSportál.
Neděle, 23. prosince 2007, dabra
Protože v rámci svátečního všeobecného zklidnění nastává útlum v přísunu zpráv, pokusíme se připravit všechny zbývající reportáže z této série do konce roku.

Obrázky jsou opět rozděleny na dvě části. Silniční vozidla najdete pod textem, kolejová a loď ZDE.
Lyon, druhé největší francouzské město, leží na soutoku řek Rhône a Saône. Nad měsetm se tyčí majestátní Basilique Notre Dame de Fourvière. Město má všechny čtyři klasické druhy městské hromadné dopravy (metro, tramvaje, trolejbusy a autobusy), doplněné dvěma pozemními (spíše však podzemními) lanovkami, z nichž jedna vede k již zmiňované bazilice. Na lince D metra je automatický provoz bez strojvůdců, linka C je jakousi podzemní zubačkou, v jejíž trase kdysi vedla lanovka. Linky metra A, B a D nejsou vybaveny klasickými kolejemi, ale jezdí zde metro na pneumatikách. Trolejbusy zajišťují provoz na linkách 4, 6, 11, 13, 18, 44, C1 a C3. Ve stavu jsou vozy Cristalis v sólo i kloubovém provedení. Na lince 6 jezdí minitrolejbusy MAN. Z autobusů jsou provozovány převážně vozy značky Renault, resp. Irisbus (typy R312, Agora, Agora line, Citelis) a minibusy Heuliez. Ty jezdí často úzkými ulicemi, kde díky neukázněnosti parkujících automobilistů je takřka každá jízda malým dobrodružstvím. Na nádraží Perrache jsme viděli odstavené záložní vozy, kterými byly starší vysokopodlažní kloubové Renaulty. Pod hlavičkou dopravního podniku TCL funguje i jakási integrovaná doprava, která umožňuje použít na jízdenku MHD i regionální autobus nebo vlak. To však je možné jen na území města – při jízdě za jeho hranice již platí jiný tarif.
Z dopravního hlediska je Lyon velmi zajímavý, avšak oproti švýcarským městům působí zdejší doprava mnohem chaotičtějším dojmem. Například jízdní řády vzbuzují rozpaky, neboť existují dva „stupně“ prázdninového provozu, takže jen během července a srpna vystřídají platnost dva jízdní řády. Ještě podivnější je, že tyto změny jízdních řádů ani neprobíhají na všech linkách ve stejný den. Pravidelné snadno zapamatovatelné intervaly zde patrně nejsou považovány za nutnost. Další nepochopitelnou věcí bylo to, že během naší návštěvy na mnoha trolejbusových linkách jezdily autobusy, ačkoliv na většině z nich k tomu nebyl zřejmý důvod. I tam, kde „důvod“ byl (objížďka mimo trasu trolejového vedení), by trolejbusy bývaly mohly jezdit, neboť všechny Cristalisy mají pomocný pohon… Lyonské centrum brázdí jediná elektrobusová linka 91, vypomáhají na ní však i minibusy na naftu.
Specifický je též lyonský odbavovací systém. Jednotlivé a denní jízdenky mají magnetický proužek, dlouhodobé jsou pak ve formě čipové karty. I na jednodenní jízdenku je třeba napsat jméno cestujícího, aby nedošlo k jejímu použití více osobami. Do autobusů i trolejbusů se nastupuje pouze předními dveřmi, na což mimo šipek na boku vozidla upozorňuje i nápis na čelním digitálním transparentu (ten se střídá s názvem cílové zastávky). Všichni cestující musí při každém nástupu do vozidla či vstupu do přepravního prostoru metra nechat zkontrolovat svou jízdenku čtecím zařízením. Obdobná zařízení se nacházejí i na parkovištích P+R. Ta jsou samoobslužná a dovnitř i ven je zdarma puštěn každý majitel platné jízdenky MHD. Pokud však jízdenku ještě nemáte koupenou, jak se to stalo nám, máte prostě smůlu. Na parkoviště se nedostanete a nejbližší jízdenkový automat je neznámo kde…
Je viditelné, že město Lyon investuje do své veřejné dopravy ohromné sumy peněz. Nové tramvajové tratě, technické novinky jako automatické metro, supermoderní vozidla, vyspělý odbavovací systém… Právě proto je škoda, že se vyskytují všelijaké nešvary, které toto všechno degradují. Více informací o lyonské MHD naleznete na www.tcl.fr.
BUSportál děkuje účastníkům zájezdu, autorům Janu Markovi a Danielu Ditrychovi, za opravdu úctyhodný soubor reportáží, které postupně zveřejňujeme.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den šestý (29.7.2007) ... Ženeva.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den pátý (28.7.2007) ... na jih k Ženevskému jezeru a pak podél něj na západ přes města Montreux, Vevey a Lausanne.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den čtvrtý (27.7.2007) Bern a La Chaux-de-Fonds.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den třetí (26.7.2007) Basel a Luzern.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den druhý (25.7.2007) Zürichu, Winterthur a okolí.
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den první (24.7.2007) Sankt Gallen, Schaffhausen.
Trolejbus s vlekem v Luzernu. (Autor JIVO)
Lyon – trolejbus Cristalis
Lyon – interiér trolejbusu Cristalis je sice nápaditý, ale nezapře některé konstrukční prvky převzaté z autobusů Renault Agora
Lyon – zadní část trolejbusu Cristalis
Lyon – trolejbus Cristalis
Lyon – kloubová verze Cristalisu
Lyon – interiér kloubového Cristalisu
Lyon – trolejbus Cristalis v centru
Lyon – autobusy Renault Agora parkující ve vozovně
Lyon – raritní minitrolejbusy jsme díky výluce zastihli jen ve vozovně
Lyon – minibus Heuliez
Lyon – setkání dvou trolejbusů stejné linky ve stejném směru je důkazem toho, že na jízdní řád se zde ne vždy dá spolehnout
Lyon – záložní autobus na nádraží Perrache
Lyon – autobus Renault/Obradors, připravený vyjet z nádraží Perrache na regionální linku
Lyon – kloubový Cristalis se staženými sběrači
Lyon – autobus Irisbus Evadys, patřící francouzským drahám
kloubové autobusy Irisbus Citelis a Renault Agora
Rošero P
IDOS