Systémy veřejné dopravy v Evropě: Švýcarsko - den první (24.7.2007)
St. Gallen – tříčlánkový trolejbus Hess.
Další
Přinášíme první část ze série deseti obsáhlých reportáží z dopravně zaměřeného zájezdu do Švýcarska, Francie a Rakouska. Jan Marek a Daniel Ditrych pro BUSportál.
Pondělí, 19. listopadu 2007, dabra
Před časem jste měli možnost zde zaregistrovat informace o připravovaném zájezdu, zaměřeném na systémy veřejné dopravy. Protože zájezd v létě úspěšně proběhl, rozhodli se jeho účastníci podělit se o svoje zážitky…
Po nočním přesunu z Čech jsme „zakotvili“ nejprve v Sankt Gallenu… Již jsme tušili, že mezi největší zdejší lákadla bude patřit tříčlánkový trolejbus a patrové autobusy. Měli jsme však trochu strach, že v prázdninovém období tato velkokapacitní vozidla zůstanou ve vozovně. Ale nestalo se tak. Žlutých patrových autobusů Neoplan se po městě pohybovalo naopak docela dost. Patří do flotily švýcarské pošty, pod jejíž hlavičkou zajišťují provoz nejfrekventovanějších příměstských linek. Díky integrovanému dopravnímu systému platí celodenní jízdenky sanktgallenské MHD i na těchto linkách, a to nejen ve městě samotném, ale i v některých okolních obcích. Není tedy divu, že někteří z nás toho využili. Volba padla na trasu do obce Engelburg a ukázalo se, že jsme si snad ani lépe vybrat nemohli. Jízda serpentinami byla silným zážitkem především proto, že jsme obsadili sedačky nahoře v první řadě… Městskou hromadnou dopravu v Sankt Gallenu zajišťují trolejbusy a autobusy, ulicemi města vede i příměstská dráha Trogenerbahn. Zapomenout nesmíme ani na podzemní lanovku Mühleggbahn. Trolejbusy zahájily provoz 18. července 1950, do 30. září 1957 nahradily všechny tramvajové linky. V současnosti zahrnuje trolejbusová doprava tři linky, označené čísly 1, 3 a 5. Páteřní linkou je linka 1, ústřední přestupní zastávkou je Hauptbahnhof. Linka číslo 1 má čtyři konečné - na obou koncích se větví do dvou variant trasy. Od prosince 2007 bude znovuzavedena linka 4, která tuto anomálii zruší. Vozový park trolejbusů se sestává z vysokopodlažních kloubových vozů značek Saurer a NAW/Hess vyrobených v letech 1984 – 92. Obdobný je i vozový park autobusů – sólo vozy Saurer byly vyrobeny v roce 1983 a kloubové NAW/Hess pocházejí z let 1988-89. I přes své stáří jsou vozy v perfektním stavu a protože jde o vozidla na svou dobu špičková, poskytují cestujícím až nečekaně dobrý jízdní komfort. V roce 2005 byl jeden trolejbus Hess č. 155 (vyrobený v roce 1991) modernizován dosazením třetího nízkopodlažního článku. Nejprve sloužil pro ověření vhodnosti vozu takovéto délky při městském provozu. Tříčlánkový trolejbus se osvědčil, a tak v příštích letech budou dodány další téměř 25-metrové vozy, tentokrát ovšem zcela nové.
V Sankt Gallenu, ostatně jako ve všech ostatních námi navštívených městech (nejen ve Švýcarsku), je samozřejmostí nastoupit na konečné stanici do vozidla MHD již při jeho příjezdu na ni. Cestující tak může čekat pěkně v teple, uchráněn před rozmary počasí. Tato praxe zdá se být dopravním společnostem provozujícím v České republice městskou hromadnou dopravu zatím zcela cizí… Informace o jízdních řádech naleznete na www.vbsg.ch
Další zastávkou pro nás byl Schaffhausen. Toto malebné 35ti tisícové město, ležící na řece Rýn nedaleko známých vodopádů, má jeden z nejmenších trolejbusových provozů nejen ve Švýcarsku. Pro jedinou linku č. 1, spojující Schaffhausen s Neuhausenem (právě v blízkosti zastávky Neuhausen Zentrum se nacházejí rýnské vodopády), je k dispozici sedm kloubových trolejbusů Hess/ABB, vyrobených v roce 1991 a vybavených pomocným dieselagregátem. Systém městské hromadné dopravy je v této aglomeraci řešen velmi zajímavě. Každých 10 minut (v závislosti na denní době a konkrétní lince) proběhne „rozjezd“ linek MHD od nádraží v Schaffhausenu, kde je tak zajištěn přestup do všech směrů. Od roku 1901 spojovala města Schaffhausen a Neuhausen tramvaj, kterou 24. září 1966 nahradily trolejbusy. Dnes je nejistá i budoucnost trolejbusů. Vozy staré 16 let bude potřeba v blízké budoucnosti nahradit. V současné době vše spěje k náhradě klasickými autobusy. Trolejbusy měly být zrušeny již na jaře 2007, avšak na poslední chvíli bylo rozhodnuto nechat systém v provozu do roku 2010, kdy se definitivně rozhodne o jejich osudu. Nechme se tedy překvapit… Vozový park městských autobusů je tvořen převážně nízkopodlažnímí vozy značky Hess v sólo i kloubovém provedení. V menšině jsou starší vysokopodlažní Mercedesy a Scanie. Více informací naleznete na www.vbsh.ch
BUSportál děkuje účastníkům zájezdu, zejména autorům Janu Markovi a Danielu Ditrychovi, za opravdu úctyhodný soubor reportáží, které budeme postupně zveřejňovat.
St. Gallen – trolejbus Saurer.
Schaffhausen – autobusy Hess/Volvo u hlavního nádraží.
Schaffhausen – trolejbus Hess/ABB u hlavního nádraží.
St. Gallen – tříčlánkový trolejbus Hess.
St. Gallen – trolejbus NAW/Hess
St. Gallen – "Postauto" Mercedes-Benz Citaro.
St. Gallen – trolejbus Saurer.
Schaffhausen – trolejbus Hess/ABB na zastávce Neuhausen Zentrum.
St. Gallen – tříčlánkový trolejbus Hess.
St. Gallen – trolejbus Saurer.
St. Gallen – trolejbus Saurer
Schaffhausen – vyčkávání na společný čas odjezdu u hlavního nádraží.
Schaffhausen – autobus Hess na podvozku Volvo.
Schaffhausen – autobus Scania.
St. Gallen – "Postauto" Volvo.
Schaffhausen – trolejbus Hess/ABB.
Schaffhausen – regionální linka v podání kloubového Mercedesu Citaro.
Schaffhausen – autobus Hess/Volvo.
Schaffhausen – trolejbus Hess/ABB v Neuhausenu.
St. Gallen – ''Postauto'' patrový Neoplan.
Engelburg u St. Gallenu – ''Postauto'' patrový Neoplan.
Engelburg u St. Gallenu – ''Postauto'' patrový Neoplan.
St. Gallen – starší typ vlaku na dráze Trogenerbahn projíždí kolem terminálu MHD.
St. Gallen – poměrně nesourodá souprava firmy Appenzeller Bahnen.
St. Gallen – souprava Appenzeller Bahnen.
St. Gallen – oblouky na trati linky S11 jsou velmi ostré…
Rošero P
IDOS