Světová premiéra nového městského a meziměstského autobusu Crossway LE
Crossway LE na UITP v Helsinkách.
Další
- seminízkopodlažního Low Entry. Dlouho očekávaná novinka v nabídce Irisbus Iveco oficiálně představena.
Středa, 23. května 2007, dabra
Crossway Low Entry je po městském Citelisu, linkových autobusech Arway a Crossway a turistickém autokaru Domino už pátou premiérou z dílny Irisbus Iveco v průběhu let 2005-2007.

Nový nízkopodlažní městský a meziměstský autobus Crossway LE vychází z linkového autobusu Crossway, představeného na loňském veletrhu Autotec. Ten sklízí spolu se svým starším „sourozencem“, autobusem Arway prodejní úspěchy na všech trzích, kde Irisbus Iveco své autobusy prodává. Crossway LE proto poutal pozornost odborné veřejnosti už dlouho před svým uvedením. Autobus vyvíjený a vyráběný ve Vysokém Mýtě Crossway LE by měl nahradit příslušné modely uzavřené řady 900.

Irisbus Iveco zvolil pro světovou premiéru největší letošní svátek veřejné dopravy – kongres a veletrh UITP (Mezinárodní asociace veřejné dopravy), který se konál právě nyní v Helsinkách. Představení v České republice je avizováno na konec června.

Nový městský autobus vhodně doplňuje nabídku plně nízkopodlažních městských autobusů Citelis - Crossway LE je na rozdíl od tohoto autobusu nízkopodlažní pouze v přední polovině vozidla, což umožňuje nabídnout cestujícím maximum komfortu při nastupování (včetně kneelingu, tj. naklonění na zastávce na výšku vstupu 265 mm vpředu a vzadu) a současně zachovat cenovou dostupnost autobusu pro jeho provozovatele. Vývoj byl od počátku formován plněním parametrů, na nichž stály úspěchy městských autobusů Karosa B 900 – nízkých nákladů, spolehlivosti a životnosti – i úspěchy nových autobusů Arway a Crossway - ohleduplnosti k životnímu prostředí, bezpečnosti, komfortu a snadnému přístupu.

Crossway LE se bude vyrábět v provedení City Bus - městská/příměstská verze a Inter City Bus – meziměstská verze o délkách 12 a 12,8 metrů. Standardní městská/příměstská verze bude mít celkovou kapacitu 107 cestujících, z toho maximálně 38 sedících, a bude nabízena s motory Iveco Tector 6 a Iveco Cursor 8. Motor Iveco Tector 6 má objem 5880 cm3, maximální výkon 194 kW a maximální kroutící moment 1000 Nm při 1350 až 1850 otáčkách za min. Motor Iveco Cursor 8 má objem 7800 cm3, maximální výkon 243 kW a maximální kroutící moment 1500 Nm mezi 1125 až 1780 otáčkami za min. Standardně je autobus dodáván s motorem Tector a mechanickou převodovkou ZF 6S.1200. Na obou nápravách, přední s nezávislým pérováním a zadní pevné, jsou kotoučové brzdy.

Meziměstská verze autobusu Crossway LE (s motorem Tector) odveze v závislosti na provedení kromě řidiče až 95 cestujících (z toho 50 stojících). I meziměstské provedení používá motory Iveco Tector 6 a Iveco Cursor 8, u menšího z nich je však ve standardu vyšší výkonová verze o výkonu 220 kW. Na přání je u městského i meziměstského modelu provedení plnící nejtvrdší emisní normy EURO 5 (pro motory Iveco Cursor 8) a EEV.

Podobně jako u autobusu Crossway je i u nízkopodlažních provedení zřetelný důraz na komfort a prostor pro řidiče. Standardem u obou verzí je palubní počítač, meziměstský autobus má navíc ve svém standardu i digitální tachograf (VDO nebo ACTIA).

Autobus je po všech stránkách nový, za pozornost stojí vyšší komfort při nastupování a růst jeho vnějších rozměrů a vnitřního prostoru. Stačí porovnat parametry nového městského autobusu Crossway LE ve verzi 12 m a modelu B 951E, jehož výroba byla ukončena v loňském roce – v délce autobus narostl o 675 mm, o 500 mm se zvýšila výška stropu, širší je i ulička mezi sedadly (stejná jako u autobusů Citelis), nízkopodlažní provedení umožňuje podstatně snadnější vstup do přepravního prostoru (na B 951 byly tři schody), maximální přepravní kapacita se zvětšila z 99 na 107 pasažérů, tedy o 8 míst více (městská verze oproti B 951E). To vše bez změny hmotnosti meziměstského provedení autobusu (17 800 kg) a minimálním nárůstu pro městské provedení (ze 17 800 kg na 18 000 kg).

Nový městský a meziměstský autobus Crossway LE tak představuje vozidlo s téměř stejnou hmotností, vyšší přepravní kapacitou, výkonnějším, úspornějším a čistším motorem, větším vnitřním prostorem a novým moderním designem. To vše při zachování nejlepších vlastností autobusů Irisbus Iveco – vysoké spolehlivosti, bezpečnosti a životnosti.
Z TZ Iveco CR

Technická specifikace městského typu modelu Crossway LE 12 m a meziměstského typu modelu Crossway LE 12 m a 12,8 m.