Z historie českých nástavbářů - Dopravní podnik Mariánské Lázně.
Foto Dopravní podnik Mariánské Lázně.
Další
Nejen Tatrabusy Tatra SPO, ale i koněbusy, stěhováky, přepravníky oděvů, hudebních nástrojů, divadelních kulis, květin, pojízdné dílny a zubní ambulance. Historické fotografie.
Pátek, 23. února 2007, dabra
V nedávné době se na BUSportálu těšil velké čtenářské pozornosti článek: Našli jste na netu: TATRA 815 SPO - skříňový přepravník osob. BUSportál se obrátil na Dopravní podnik Mariánské Lázně. Dlouholetý zaměstnanec podniku Antonín Nasler byl tak velice laskav, že poskytl jak mnoho zajímavých informací, tak i originální fotografie některých nástaveb. Garážmistr a pamětník doplnil historický článek dalšími zajímavými informacemi:
"Před výrobou tzv. Tatrabusů jsme vyráběli velkoobjemové přepravníky. Celý výrobní program začal pod tlakem přepravců na vysokoobjemové vozidlo pro přepravu nábytku. V roce 1982 vznikl prototyp stěhovacího vozidla na podvozku Š 11. Po schvalovacím řízení a povolení výroby byla provedena reorganizace dílen na výrobu a od roku 1983 se výroba postupně zvyšovala. V roce 1986 bylo postaveno první velkoobjemové vozidlo na podvozku autobusu LC 734.
Po dodání autobusu zákazníkem byla demontována střecha, zadní čelo a bočnice. Namontovány byly nové bočnice, nástavba nad prostorem řidiče, zadní čelo a původní střecha. Podle požadavků zákazníka byl upraven prostor řidiče (např. dvě lůžka), dodán salonek ap.
Kromě přepravníků se do mírně upravené nástavby montovaly boxy pro přepravu koní (koněbusy), pro SEMPRU Olomouc se prostor upravil pro převoz květin, pro ŠKODu Ostrov jako pojízdná dílna včetně prostor pro spaní členů opravářské čety. Z dalších úprav to byla ještě např. pojízdná zubní ambulance pro nemocnici v Tachově včetně rentgenu, čekárny a odpočinkové místnosti pro personál. Upravené přepravníky využila i Fiharmonie Ostrava, Černé divadlo Praha a oděvní firma Hasso.
Bočnice z autobusů byly používány na výrobu tzv. Tatrabusů (viz odkaz na začátku článku). Tatrabus byl vyroben i jako úprava na pojízdnou dílnu pro plzeňskou Škodovku. Pět Tatrabusů bylo dodáno v roce 1992 do Ruska.
V průběhu roku 1992 docházelo k útlumu výroby kvůli nástupu konkurence ze zahraničí. Ta nabízela nové technologie a ani za nižší ceny nebyla výroba konkurenceschopná a byla ukončena.
Pokud se týká toho, zda lze některá vozidla ještě dohledat, je to velmi nepravděpodobné. "
Antonín Nasler přiložil ještě zajímavé seznamy a statistiky, které máme v redakci k dispozici. Z údajů jsme vybrali:

Celkem bylo vyrobeno 98 vozidel: 33 na podvozku Š 11, 42 na LC 734, 8 na Tatra PR-3, 14 na Tatra PR-4 a 1 na Tatra PR-5 - tento Tatrabus byl předán jako prototyp do Tatry Kopřivnice. Tatrabusy byly dodány podle seznamu viz obrázek. Redakce vítá jakoukoli zmínku o fyzické existenci nějakého Tatrabusu. Určitě se na něj zeptáme v Kopřivnici. Je ovšem možné, že jediná trojrozměrná TATRA 815 SPO, kterou lze nalézt, je *Vystřihovánka z ABC*
Redakce BUSportálu opravdu velice děkuje Antonínu Naslerovi za poskytnuté materiály i za důvěru spojenou s jejich zapůjčením. Také děkuji věrnému čtenáři Tomášovi za odkaz na vystřihovánku.