Irisbus Iveco uvádí na trh Crossway -
Readakce děkuje za možnost se s autobusem svézt v areálu výstaviště. Vzhledem k největším objemu odjetých kilometrů právě na Karose v autoškole je ovládání autobusu podobné, sympatické a samozřejmě lepší.
Další
nový meziměstský autobus na začátku další výrobkové řady. Autobus se bude jako jeho předchůdce Axer vyrábět v Karose Vysoké Mýto, do které Irisbus umístil výrobu linkových autobusů. V Karose tak definitivně končí řada 9. (CZ + EN doc)
Čtvrtek, 08. června 2006, dabra

Press_Crossway_english.doc

Z tiskových konferencí a kuloárních diskuzí vyplynul jednak obrovský letošní zájem dopravců o řadu 9 a ostatní vozidla EURO 3 v důsledku končící normy EURO 3, z toho vyplývající momentální neexistence autobusu Arway u českých dopravců - dvě zakázky jsou avizovány na září. Je jasné, že autobusy EURO 4 budou u všch výrobců o něco dražší. Dále se potvrzuje nenápadný ústup značky Karosa jako takové ve prospěch delfína Irisbusu při stagnaci dodávek do tuzemska a nárůstu exportu. Odhad letošní výroby je rekordní a vïze na další roky velmi optimistické, objemy se začínají přibližovat výrobě v době největší "socialistické slávy" Karosy ovšem se zákazníky v úplně jiných destinacích s kvalitativně nesrovnatelnými požadavky.
Na BUSportálu vyšlo: Česká premiéra autobusu Arway z Karosy Vysoké Mýto.

Na mezinárodní výstavě užitkových automobilů AUTOTEC 2006 v Brně představila firma Irisbus Iveco novýmeziměstský autobus, který dostal jméno Crossway. Toto vozidlo je určeno především pro pravidelnou obslužnost na krátké vzdálenosti, pro přepravu podnikových zaměstnanců apod.

Crossway má moderní, střízlivou a funkční siluetu, která plně vyhovuje požadavkům na hospodárné provozování dopravní obslužnosti. Jako doplněk autokaru Arway, představeného na výstavě Busworld v Kortrijku v říjnu roku 2005, Crossway výrazně potvrzuje novou identitu Irisbusu, pro níž je charakteristický přední panel s "úsměvem" a čisté plynulé linie karosérie.

Tři délky, dva motory

Crossway je široký 2,55 m a vyrábí se ve třech délkách s různou obsaditelností podle zákonů jednotlivých zemí, přičemž zachovává novou evropskou normu 2001/85 (maximální zátěž na zadní nápravě 11,5 tun a maximální celková povolená hmotnost zatíženého vozidla 18 tun).

Maximální obsaditelnost je následující (s dvoukřídlými dveřmi):

Celková hmotnost se zátěží 18 tun

10,60 m 41 sedadel + 33 míst k stání nebo 45 sedadel + 25 míst k stání (*)
12,00 m 49 sedadel + 36 míst k stání nebo 53 sedadel + 29 míst k stání (*)
12,80 m 53 sedadel + 28 míst k stání nebo 57 sedadel + 23 míst k stání (*)


(*) podle opcí

Upevnění sedadel do lišt umožňuje snadno měnit obsaditelnost a přispívá k lepší přizpůsobivosti.

V nabídce je několik možností uspořádání dveří :

- jednoduché přední dveře (šířka 800 mm) jednokřídlé nebo dvoukřídlé
- jednoduché střední dveře (šířka 800 mm) jednokřídlé nebo dvoukřídlé
- dvojité střední dveře (šířka 1 200 mm) dvoukřídlé.

Pokud jde o motor, Crossway přebírá všeobecně uznávanou technologii, která se osvědčila na ostatních vozidlech výrobkových řad autobusů a autokarů firmy Irisbus Iveco a nákladních automobilů Iveco.

Podle tras, které vozidlo zdolává, nebo podle speciálních provozních potřeb, nabízí Crossway výběr jednoho ze dvou vznětových motorů Iveco, které byly přizpůsobeny nové normě pro snižování stupně znečištění ovzduší Euro 4 (technologie SCR - Selective Catalytic Reduction):

- motor Tector je nabízen ve dvou výkonech, 264 k (194 kW) a 300 k (220 kW) a je určen pro zvlněnou krajinu;

- motor Cursor o výkonu 330 k (243 kW) se hodí se zejména pro kopcovitý terén, výhodou je vysoký moment otáčení motoru a jeho výkon.

Obsah nádrže na AdBlue je 60 litrů, což umožňuje dojezd přibližně 6 000 km podle způsobu provozování.

Dříve, než se v roce 2009 bude používat norma Euro 5, jsou tyto motory již dnes schopny v opci splňovat nejen požadavek na snížení toxických emisí oxidů dusíku (NOx) prakticky na polovinu ve srovnání s Euro 4, ale také dosáhnout úrovně EEV (Enhanced Environmentally-friendly Vehicle), která umožňuje dvojnásobné snížení emisí částic oproti Euro 5.

Díky pevnosti konstrukce Crossway vyhovuje předpisům normy ECE R 66, která omezuje deformace karosérie v případě převrácení vozidla a zajišťuje cestujícím prostor k přežití.

Crossway byl zkonstruován tak, aby usnadnil časté nastupování a vystupování cestujících, které je charakteristické pro veškerou linkovou dopravu. Respektuje doporučení pracovní skupiny COST 349 (Cooperation in the field of Scientific and Technical Research) při Evropské unii, které se týká dostupnosti linkových autobusů pro vozíčkáře. Za tímto účelem je v opci nabízena zvedací plošina zabudovaná do středních schůdků (s dvojitými středními dveřmi širokými 1 200 mm).

Rozměrný prostor pro cestující, dobře prosvětlený díky velké zasklené ploše, usnadňuje pohyb cestujícím uvnitř vozu (vnitřní výška 2,28 m ve střední chodbičce) a umožňuje instalaci rozměrných zavazadlových košů, které doplňují zavazadlové schrány uložené pod podlahou. Celkový využitelný objem prostoru pro zavazadla dosahuje těchto hodnot:

Crossway 10,6 m : 5,9 m3 (3,5 m3 schrány + 2,4 m3 vnitřní zavazadlové koše)
Crossway 12 m : 8,5 m3 (5,7 m3 schrány + 2,8 m3 vnitřní zavazadlové koše)
Crossway 12,8 m : 9,7 m3 (6,7 m3 schrány + 3 m3 vnitřní zavazadlové koše).

Zcela pneumatické pérování a nezávislá přední kola poskytují pohodlí při řízení, zatímco snížený průměr zatáčení (21 metrů, tedy úspora 1 metru v porovnání s jeho předchůdcem Axerem*) zlepšuje jeho ovladatelnost na klikatých a obtížněji zvladatelných trasách. Irisbus Iveco si klade za cíl usnadnit život cestujícím a vytvářet stále pohodlnější, vstřícnější a bezpečnější podmínky pro cestování. Zároveň usiluje o zjednodušení každodenní práce řidiče a o rozšiřování nabídky vozidel s optimální rentabilitou poskytovanou provozovatelům. Stejné úsilí věnuje perspektivě trvalého rozvoje, ochraně životního prostředí a ohledu na jednotlivce. V rámci toho se také realizuje strategie konvergence a obnovy výrobkových řad firmy Irisbus Iveco.

Vozidlo Crossway je určeno pro mnohé západoevropské trhy (Německo, Rakousko, Benelux, Dánsko, Finsko, Francie, Island, Itálie, Švýcarsko), pro všechny trhy střední a východní Evropy, ale i pro země Severní Afriky a Středního východu. Ve výrobkové řadě firmy Irisbus Iveco se řadí mezi školní autobus Récréo a smíšený linkový / zájezdový autokar Arway.

Cílem Irisbusu Iveco je i pomocí vozu Crossway upevnit vedoucí pozici, kterou zaujímá již několik let, na evropské úrovni v segmentu autobusů s dobrým poměrem kvality a ceny. Navazuje tak na výrobkovou řadu 900 (prezentovanou v roce 1996 jako restyling výrobkové řady Karosa 700 uvedené na trh v roce 1981). V tomto segmentu je prvním výběrovým kritériem úspornost, atraktivní kupní cena a minimální provozní náklady po celou dobu životnosti výrobku.

Závod KAROSA ve Vysokém Mýtě je nedílnou součástí výrobní organizace firmy Irisbus Iveco. V roce 2005 tento závod vyrobil 1 821 vozidel (z toho 80 % na vývoz); tento objem jej umístil do první řady šesti evropských výrobních závodů firmy Irisbus Iveco. Ostatní výrobní závody jsou ve Francii (Annonay a Rorthais), v Itálii (Valle Ufita), ve Španělsku (Barcelona) a v Maďarsku (Budapešť). Výroba autobusů série 900 přinesla v roce 2005 autobus Ares v délkách 10 m a 15 m a nový autokar Arway, který byl představen na výstavě Busworld v Kortrijku v říjnu 2005. Sériová výroba autobusu Crossway s motorem Tector bude zahájena v září 2006 a výroba Crossway s motorem Cursor o dva měsíce později. Díky velké modernizaci v roce 2001, která spočívala v instalaci kataforetické lázně a nových lakovacích kabin, posléze také v reorganizaci montážních linek a dokončovacích linek, zajišťuje výrobní závod ve Vysokém Mýtě kvalitu výroby, která zcela odpovídá normám platným v západní Evropě. Úplné ponoření karosérií autobusů a autokarů do kataforetické lázně zajišťuje celkovou ochranu proti korozi. Vozidla ošetřená touto ochranou mají delší životnost a jsou velmi dobře prodejná i na trhu s ojetými vozidly, což jsou dvě rozhodující výhody pro dopravce.
TZ Iveco IRISBUS, kráceno
Z tiskové konference. S mikrofonem generální ředitel Karosy Rudolf Černý.
Hlavní konstruktér Daniel Patka uvedl údaje o vývoji vozidla:
C.I.E.B
Zliner
Volvo DD