Ebusco 3.0 vyráží na cestu v Mnichově
Stadtweerke München bude provozovat první dva autobusy Ebusco 3.0. Foto Ebusco

Stadtwerke München jako první provozuje elektrické autobusy nové generace z kompozitního materiálu od nizozemského Ebusco.
Stadtwerke München jako první provozuje elektrické autobusy nové generace z kompozitního materiálu od nizozemského Ebusco.
Společnost Ebusco dodala 17. prosince dva zkušební autobusy Ebusco 3.0 z kompozitního materiálu dopravní společnosti Stadtwerke München (SWM). Prototypy revoluční rodiny autobusů vyrobených v nizozemském Deurne budou jezdit na lince 100 v Mnichově. Nový typ získal před pár týdny cetifikát EU pro provoz v Evropě a může být uveden na trh v kterékoliv zemi.

K dohodě mezi Stadtweerke München, mnichovskou dopravní korporací MVG a Ebusco došlo na podzim 2019, krátce po světové premiéře prototypu Ebusco 3.0. V současné době je v Mnichově v provozu 12 předchůdců nových modelů, Ebusco 2.2, a nyní se tedy přidávají zcela nové. Mnichovské vozy jsou v konfiguraci dveří 2-2-2.

Ebusco 3.0 má lehkou karosérii z kompozitního materiálu založeného na letecké technologii. Je lehčí a i díky inovativnímu designu váží jen 8 530 kg. Podle výrobce je výsledkem podstatně delší dojezd, na jedno nabití trakčních baterií (lithium-železo-fosfátových) až 575 kilometrů, a delší odhadovanou průměrnou životnost (až 25 let). Vzhledem k nízké spotřebě energie a dostatečně dlouhému dojezdu není většinou nutné nabíjení během dne. Co se týká úspory emisí, jeho provoz má vypustit do ovzduší o jeden kilogram CO2 na ujetý kilometr méně než stejně velký dieselový autobus. Ebusco také upozorňuje na to, že se mu podařilo vytáhnout koncept nízké podlahy na maximum. Volbou dvou menších elektromotorů v nábojích kol je dostatek místa pro hnací ústrojí. Tím získal více místa pro cestující u zadní nápravy a rovnou podlahu od řidiče až po zadní sedadlo. Lehká karoserie umožňuje, aby zadní náprava měla jednoduchá, tzv."suprersingle", kola. Kromě nižšího valivého odporu to poskytuje více prostoru pro cestující. Kompozit umožnil lehce kulatý design a autobus získal prostornější interiér.

Veit Bodenschatz, člen představenstva a ředitel autobusového provozu SWM/MVG říká: „S těmito inovativními novými autobusy Ebusco 3.0 jsme o krok dále k našemu cíli, kterým je téměř úplná přeměna našeho vozového parku na elektrické autobusy v nadcházejících 10 letech. Po dobrých zkušenostech s verzí 2.2 se těšíme na další krok s novou generací 3.0.

V roce 2022 budou autobusy Ebusco 3.0 jezdit také v Nizozemsku. V současné době probíhá v tovární hale v Deurne výroba 39 vozů pro Transdev Nizozemsko. Tyto vozy jsou určeny pro provoz v Gooi a Vechtstreek.


Ebusco 3.0 vyráží na cestu v Mnichově
V současné době je v Mnichově v provozu 12 modelů Ebusco 2.2, které se podle SWM osvědčily. 17. prosince dodal nizozemský výrobce dva zcela nové typy. Foto Ebusco