IVECO BUS představilo novou produktovou řadu pro mobilitu budoucnosti
ENLIGHT YOUR WAY 20. října v Miláně. Foto IVECO BUS
Další
Na ENLIGHT YOUR WAY 20. října v Miláně IVECO BUS ukázala modernizované modelové řady Euro VI Step E: CROSSWAY, EVADYS, E-WAY, URBANWAY a nový minibus DAILY.
Úterý, 26. října 2021, rebus
Společnost IVECO BUS využila příležitosti zahájení účinnosti nové normy Euro VI-E k vývoji nových modelů a doplnění svých řad o nové verze.  Nad rámec předpisů byly přepracovány všechny modely.

Hlavní směry vývoje a novinky představil výrobce 20. a 21. října v Miláně na ENLIGHT YOUR WAY na sedmi vystavených vozidlech:

•    CROSSWAY LE CNG Line: udržitelné řešení mobility pro ekologickou osobní dopravu v příměstských a meziměstských oblastech.
•    CROSSWAY GNG: určený pro městskou dopravu do škol a meziměstskou dopravu.
•    EVADYS: všestranný a ekonomický autobus pro regionální a vnitrostátní linky a pro turistické linky na střední vzdálenosti.
•    E-WAY 12-m: plně elektrický městský autobus s nočním nabíjením, nejprodávanější ve Francii v roce 2020.
•    URBANWAY CNG 12-m: městský autobus, nyní k dispozici s motorem Cursor 9 CNG pro 10% úsporu paliva.
•    DAILY Access: zcela nový minibus s nízkým nástupem určený pro městskou dopravu, k dispozici v provedení na zemní plyn.
•    DAILY Tourys: cestovní minibus pro pohodlné a stylové cestování.

IVECO BUS nabízí dopravcům a orgánům veřejné správy
přechod na udržitelnou mobilitu a energetickou transformaci při respektování provozních nákladů svými produkty na alternativní paliva (CNG, biometan, elektřina, XTL/HVO), servisní sítí a službami:
 
Autobusy a minibusy IVECO BUS na zemní plyn, jsou 100% kompatibilní s biometanem získaným z organického odpadu, pomáhají šetřit přírodní zdroje, protože hladina jemných částic je téměř nulová a emise NOx jsou sníženy o více než třetinu. Tento ekologický přínos vede ke snížení emisí skleníkových plynů až o 95 % a hladina hluku je snížena na polovinu, což zajišťuje výjimečně tichý provoz pro řidiče, cestující i obyvatele. V současné době jezdí po silnicích v celé Evropě přibližně 8 000 vozidel na plyn, která přispívají k čistší dopravě, na IVECO BUS připadá každé třetí prodané vozidlo na plyn.

Stoprocentně elektrické modely bez emisí znečišťujících látek a CO2 poskytují plynulou a tichou jízdu a tím zvyšují komfort řidiče, cestujících i obyvatel. Nabídka elektromobility E-WAY se osvědčila jako spolehlivé a vysoce výkonné řešení. V současné době je v provozu 500 elektrických autobusů v 7 různých evropských zemích, které najely více než 15 000 000 km. Mimořádnou spolehlivost a vynikající výkonnost modelu E-WAY 12-m s nočním nabíjením dokládají také dva rekordy certifikované TÜV. První z nich, provedený s 12metrovým E-WAY s 350kWh bateriovým blokem
na zkušebním okruhu v Ulmu, kdy dokázal na jedno plné nabití ujet bez přestávky 527 km. Druhá rekordní jízda z loňského července v reálných provozních podmínkách z iniciativy německé společnosti Verkerhrsbetriebe Bachstein, proběhla opět s 12-m modelem E-WAY s nočním nabíjením a 350kWh bateriemi se stejným výsledkem. Na jedno nabití bez problémů ujel 543 kilometrů, na konci testu zůstala rezerva 3% energie. IVECO BUS soustředila své odborné znalosti v oblasti elektromobility v centru pokročilé elektromobility HEULIEZ v Rorthais (Francie), které je vybaveno zkušební dráhou a různými nabíjecími systémy.

U konvenčních pohonných jednotek se IVECO BUS od počátku rozhodla zaměřit pozornost na systém bez EGR (recirkulace výfukových plynů) s exkluzivní technologií IVECO HI-SCR homologovanou pro udržitelná paliva v souladu se směrnicí o obnovitelných zdrojích energie. Toto řešení přináší vysoce udržitelný výkon a snižuje emise CO2 o 50 až 90 % s XTL/HVO. Pro městskou, příměstskou i meziměstkou dopravu poskytují modely URBANWAY, IMC, CREALIS; E-WAY, LINIUM, CROSSWAY, EVADYS nebo DAILY provozovatelům a veřejným orgánům cenově dostupná a ekologická dopravní řešení.

Nabídka IVECO BUS VI-E Low Entry a nízkopodlažní střední částí:

Řada Crossway

Řada CROSSWAY je s rekordní výrobou 50 000 kusů ve svém segmentu jedničkou na trhu. V současné době je každé druhé meziměstské vozidlo registrované v Evropě CROSSWAY. Tento typ vozidla se vyrábí v závodě IVECO BUS ve Vysokém Mýtě.

Řada CROSSWAY step E nabízí široký výběr se čtyřmi délkami (10,8 m - 10,8 m - 12,1 m - 13 m a 14,5 m třínápravová) a třemi motory (Cursor 9 CNG a Diesel Tector 7 a Tector a Cursor 9) pro Crossway LE, zatímco Crossway LD je k dispozici ve třech délkách (10,8 m - 12,1 m - 13 m) a třemi motory (Cursor 9 CNG a Diesel Tector 7 a Cursor 9).

Přechod na normu Euro VI-E umožnil zavedení novinek a příchod nových modelů.

Pro CROSSWAY jsou nyní k dispozici dvě nové automatické převodovky - ZF Ecolife 2 a VOITH Diwa NXT - pro větší jízdní komfort a optimalizovaný výkon z hlediska spotřeby paliva.

Pracoviště řidiče bylo výrazně modernizováno a řidičům přináší větší potěšení z jízdy. Je vybaveno novým volantem v automobilovém stylu a přepracovanou přístrojovou deskou, která přibližuje ovládací prvky k řidiči. Ergonomie ovládacích prvků na volantu byla vylepšena jejich umístěním na dosah ruky řidiče, který tak může ovládat všechny hlavní funkce, aniž by musel pustit volant. K pohodlí řidiče přispívá plně přizpůsobitelná palubní deska s několika odkládacími prostory, nabíjecími zástrčkami, dvojitými porty USB a držáky na nápoje a lahve. Nový 7-palcový celobarevný panel displej zobrazuje více informací o jízdě a vozidle, například hodnocení jízdního stylu, nastavenou rychlost pro tempomat a mnoho dalších. První nový CROSSWAY v tomto provedení v létě ukázal výrobce dopravcům ADSSS na jejich jednání v Šanově.

Pasivní bezpečnost vozidla byla posílena o systém zmírnění čelního nárazu podle vyhlášky ECE R29.03 certifikovaný TÜV Sud.


CROSSWAY ve verzích na zemní plyn jsou díky svému ekologickému motoru na zemní plyn a mimořádně tichému provozu stále žádanější. V letošním roce se očekává, že výroba CROSSWAY CNG ve Vysokém Mýtě bude představovat 15 %, ve srovnání s 10 % v roce 2020 a 6 % v roce 2019.

Účinné modely CROSSWAY CNG nabízejí nejvýkonnější motor na trhu s IVECO CURSOR 9 CNG o výkonu 360 koní, který je kompatibilní s biometanem. S celkovým výkonem 1 260 litrů ve čtyřech 315-litrových nádržích má vozidlo dojezd až 600 km a je kompatibilní s rychlým nebo pomalým plněním.

Modely CROSSWAY CNG zahrnují inteligentní konstrukci s nádržemi na stlačený zemní plyn (CNG) umístěnými ve střeše, díky čemuž mají nejnižší celkovou výšku na trhu (3 455 mm CROSSWAY, 3 210 mm CROSSWAY LE) - stejnou jako klimatizované dieselové verze. To znamená, že verze na zemní plyn může fungovat bez ohledu na silniční infrastrukturu, jako jsou mosty nebo podjezdy. Tato patentovaná funkce navíc optimalizuje těžiště vozidla, což má za následek větší stabilitu na silnici a větší pohodlí pro řidiče i cestující.

Do budoucna se počítá i s výrobou CROSSWAY Low Entry, městské i meziměstské verze, v elektrifikované podobě. Využívat bude zkušeností EWAY a poslední technologie baterií. Bude vyráběný ve Vysokém Mýtě a odvozený od stávajícího modelu LE. První vozy by měly sjet z výrobní linky v 2. polovině roku 2023.

EVADYS

EVADYS, vybavený motorem Cursor 9 o výkonu 400 HP, využívá všech novinek Euro VI step E, jako CROSSWAY. Staví na všestrannosti z hlediska délky (12 a 12,96 m), převodovek (ZF Ecolife 2 - VOITH Diwa NXT), uspořádání dveří (tři typy), které si zákazníci mohou specifikovat podle svých oožadavků. Je možné několik možností uspořádání sedadel, například na jedné straně kapacita 63 sedadel, na druhé straně německý standard 3GBK.

EVADYS nabízí největší prostor pro zavazadla ve svém segmentu s objemem až 12 m3, s vyšší vstupní výškou pro nakládání zavazadel;

E-WAY, LINIUM, URBANWAY a CREALIS – udržitelná řada městských autobusů

Nabídka elektromobility - 100% elektrická řešení: modely IN-MOTION-CHARGING (dobíjení za jízdy) a E-WAY

Po dlouholetém získávání zkušeností s trolejbusy vyvinula společnost IVECO BUS průkopnický trolejbus nové generace s nulovými emisemi: CREALIS In-Motion-Charging. Tato technologie kombinuje nabíjení z nadzemního elektrického vedení s malou palubní baterií. Na baterii pak ujede přes 25 až 40 % linky.

Modely E-WAY (ve Francii označené jako GX electric) poháněné bateriemi jsou k dispozici ve dvou verzích - standardní a BRT, pojmenovaná jako Linium, ve čtyřech délkách (9,5 m, 10,7 m, 12 m a 18 m), se dvěma technologiemi baterií a třemi režimy nabíjení: přes noc v depu a příležitostné nabíjení přes pantograf (vzestupné nebo sestupné).

Řada E-WAY nabízí plnou flexibilitu a dvě technologie baterií: vysoce energetické články NMC (nikl-mangan-kobalt) pro pomalé nabíjení v depu, vysoce výkonné články LTO (oxid lithium-titaničitý) pro rychlé příležitostné nabíjení.

Poslední významná novinka pro noční nabíjení modelů E-Way 9,5 m, 10,7 m a 12 m spočívá ve vývoji zásobníku energie. Při zachování důrazu na modularitu a operativní přizpůsobení konkrétní misi se nyní kapacita jedné sady akumulátorů ZEN pro pomalé nabíjení zvýšila na 42 kWh, což provozovatelům nabízí až + 20 % dodatečné energie pro autonomii až 300 km pro maximálně 418 kWh na 10,7 m a 460 kWh na 12 m, nebo až 5 dalších cestujících pro stejnou autonomii předchozí generace ZEN35. Toto vylepšení je nabízeno při stejných rozměrech, hmotnosti a možnosti plné kompatibility s předchozím modelem.

IVECO BUS zajišťuje v oblasti elektromobility kompletní poradenství, od simulace přechodu na autobus, na volbu typu baterie, související řešení nabíjení a také finanční služby a telematiku. Tento modulární přístup umožňuje flexibilně přizpůsobovat řešení tak, aby vyhovovala zákazníkovi a nabízela nejlepší kompromis v oblasti celkových nákladů provozu.

Lhůta pro zavedení nové regulační normy Euro VI-E byla příležitostí přepracovat řadu URBANWAY, která přináší mnoho novinek a vylepšení. Nová řada URBANWAY je zaměřena na všestrannou nabídku a je k dispozici ve třech délkách (10,5 m, 12 a 18 m), dvě stylové verze, standardní a verze CREALIS BRT, a je k dispozici se všemi pohony.

Hlavní novinkou je nová a jedinečná architektura motoru pro všechny verze vozidel URBANWAY, nyní s motorem Cursor 9 v podélné poloze. Tato nová architektura motoru přináší několik důležitých výhod: úsporu hmotnosti, lepší vyvážení hmotnosti a snadnější přístup pro údržbu. Druhá novinka se týká modelu URBANWAY CNG, který nyní těží z osvědčené a výkonné verze motoru Cursor 9 na CNG. Další inovací je modulární koncepce uspořádání nádrží na CNG s kapacitou například pro 12m model od 960 litrů až do 1 610 litrů. Množstvím potřebného plynu ve vozidle se optimalizuje hmotnost, náklady a kapacita cestujících. Konfigurace nejvyšší kapacity přináší dojezd více než 650 km (verze 12 m) a 600 km (verze 18 m) při zachování celkové výšky vozidla na méně než 3,30 m. Kromě stávající převodovky VOITH byla v URBANWAY představena nová převodovka ZF Ecolife2, zákazníci tak mají větší výběr. Na základě testů SORT přinesly změny ve srovnání s předchozí generací -5 % snížení spotřeby paliva u verze s naftovým motorem a až -10 % u verze na CNG.

S novým uspořádáním motoru přejímá nejnovější generace modelu URBANWAY nový design zadního čela. Zadní světla jsou zvýrazněna širšími červenými pruhy. Logo IVECO uvnitř výrazného šedého uvítacího tvaru připomíná prvek designu rodinného "úsměvu" na všech předních koncích vozidla.

Zcela nový systém kamerových zrcátek, který je k dispozici jako volitelná výbava, nahrazuje obvyklá vnější zrcátka. Také  prostor  řidiče přináší mnoho změn pro pohodlí a modernější a stylovější prostředí. Nová  palubní deska  Actia Podium 2, ve které je  integrován  7palcový plnobarevný displej s vyšším rozlišením pro lepší čitelnost. Zadní stěna řidiče byla upravena tak, aby tlumila hluk, a je snazší přístup k elektrickému panelu.

Nové nadčasové bílé a šedé barvy na palubě prosvětlují prostor pro cestující a usnadňují čištění povrchu. Přístupové poklopy pro údržbu motoru jsou nenápadnější a jsou umístěny pod zadními sedadly. Velmi prosvětlená zadní část díky širokým oknům s plným bočním výhledem a velkému střešnímu poklopu zlepšuje zážitek cestujících z jízdy.

Řada DAILY

Minibus DAILY MY22 s jedinečnou řadou motorů přináší výkon a udržitelnost při každé misi. Nyní je k dispozici ve dvou výkonových naftových verzích (180 a 210 k) a verzi na zemní plyn (136 k) kompatibilní s biometanem.

Minibus DAILY nabízí výběr ze dvou dostupných převodovek. Na přání je doplněn novou 6stupňovou manuální převodovkou, která nevyžaduje žádnou výměnu oleje, protože interval byl prodloužen na 350 000 km, což přispívá k dalšímu snížení nákladů na údržbu a opravy až o 4 %. Exkluzivní 8stupňová převodovka Hi-Matic je stále standardně k dispozici, kombinace motoru na CNG s touto automatickou převodovkou dělá z vozidla nejlepší vozidlo ve své třídě z hlediska výkonu a šetrnosti k životnímu prostředí. Ke zvýšení komfortu jízdy a bezpečnosti cestujících je přidán retardér Telma.

Nový minibus DAILY je vybaven sedadlem řidiče z paměťové pěny, která se přizpůsobí tělu a rovnoměrně rozloží hmotnost. Je vyrobena z materiálu Viscoelastic, který byl poprvé navržen pro NASA Shuttle, díky tomu umožňuje vysokou absorpci energie a měkkost.

Minibus DAILY MY22 zachovává svou všestrannost díky rozsáhlé nabídce motorů, a je vhodný na výlety, pro kyvadlovou dopravu, meziměstské, školní i městské mise:

DAILY Pop - školní minibus, speciálně navržený pro italský trh, je k dispozici ve třech délkách a dvou možnostech pohonu; nafta a CNG.
DAILY Start - 6 metrů dlouhé vozidlo „základní úrovně“. Je jednoduché, funkční a výnosné a je myšleno jako vozidlo vhodné pro širokou škálu použití, od letištní či říční
kyvadlové dopravy až po taxi službu.
DAILY Line - velmi flexibilní verze ideální pro meziměstské mise.
DAILY Tourys - vyniká svým pohodlím a cestovním stylem.
DAILY Access - doplnění městské řady, dostupný hlavně ve verzi na zemní plyn. Nový minibus s nízkým nástupem určený pro městské linky. Je k dispozici ve 3 verzích: pro až 28 cestujících, přičemž prostor pro invalidní vozík ve středu vozidla je standardem pro cestující se sníženou pohyblivostí. Délka: 7,1 m. Pro až 25 cestujících, Délka: 8 m. Pro až 35 cestujících. Délka: 7,5 m. Model DAILY ACCESS bude distribuován v evropském měřítku, první dodávky jsou naplánovány na začátek roku 2022.

IVECO ON: Telematika

Se vznikem obchodního modelu MAAS Mobility As A Service se IVECO CO BUS rozhodla zavést inovativní řešení zaměřená na zákazníka s celou řadou nových služeb s možností připojení. Všechny produkty IVECO BUS jsou k dispozici s celou řadou digitálních služeb IVECO ON pro proaktivní údržbu a správu vozového parku. Zákazníkům jsou k dispozici dva balíčky: SMART PACK, který je vždy součástí všech vozidel s továrně montovaným připojovacím boxem, a volitelný balíček SMART PACK, PREMIUM PACK, který lze přizpůsobit specifickým potřebám zákazníka přidáním modulárních a integrovaných služeb, které zjednodušují každodenní práci. Mezi ně patří Verizon Connect Portal pro správu vozového parku v reálném čase a Web API ITxPT Standard TiGR.

Řada Step E IVECO BUS směřuje do budoucnosti a bude se neustále vyvíjet. Zákazník tak bude mít příležitost vybrat řešení nejlépe odpovídající jeho provozním a obchodním požadavkům. Brzy přijde na trh také verze mild-hybrid založená na naftě nebo zemním plynu.

A IVECO BUS bude podle svého vyjádření dál pokračovat v investicích do digitalizace, automatizace, konektivity a dalších služeb pro mobilitu zítřka.

IVECO BUS

Před měsícem IVECO BUS představilo nový nízkopodlažní městský autobus STREETWAY Euro VI-E 12 a 18,75-m s pohonem na diesel a zemní plyn.
Představení modernizovaných modelů a nového městského DAILY v Miláně. Foto IVECO BUS
SDP ČR