Bývalé plzeňské autobusy se sjely do Strašic
Muzeum dopravy ve Strašicích na Rokycansku hostilo v sobotu 28. srpna setkání autobusů původem z Plzně.
Pondělí, 30. srpna 2021, zdkre
Expozice Muzeum dopravy provozovaná spolkem ŠKODA-BUS klub se v závěru srpna stala dějištěm setkání autobusů, jež spojovalo dřívější působení u Dopravních podniků města Plzně, resp. Plzeňských městských dopravních podniků.  Na rozdíl od jiných, už tradičních, akcí Muzea byl sraz bývalých plzeňských autobusů novinkou letošní sezóny. Stálé exponáty muzea doplnily autobusy soukromých majitelů. Každý z vozů byl doplněn o své bývalé plzeňské evidenční číslo a popisek osudu konkrétního stroje.

Nádvoří před budovou bývalých tankových kasáren zaplnila řada autobusů. Mezi roky výroby nejstaršího (Karosa ŠL 11, 1980) a nejnovějšího z nich uplynulo 21 let (Škoda 21 Ab, 2001). Před areálem Muzea stáli dva nejmladší zástupci – Karosa B961E z roku 2004 a Solaris Urbino 15 z roku 2006. Nejhojněji byly zastoupeny autobusy Karosa. K vidění byly čtyři vozy B 731 resp. B 732, a dále po jednom vozidle typu C 734 a B 932. „Sedmičkové Karosy“ názorně reprezentovaly jednotlivá období provozu. Vůz č. 385 přibližoval podobu po vyrobení, vůz č. 423 naopak stav po modernizaci (v jakém provoz u PMDP ukončil). Vůz č. 420 dokládal vzhled vozu po ukončení provozu vozidla v Plzni a modernizaci, resp. přelakování ve společnosti 4RAIL. Zaslouženou pozornost budil vůz bývalého č. 401, který byl v minulosti kompletně přestavěn pro účely projektu Evropského hlavního města kultury 2015 a v současnosti je ve vlastnictví soukromé osoby. Zelený autobus s bublinkovými okny v sobě ukrývá sociální zázemí a nákladový prostor, resp. ložnice. Ze zadního čelo či střechy vozidla lze vytvořit podium.

Mezi bývalými plzeňskými autobusy se vymykal speciální host – autobus Karosa B961E společnosti ČSAD autobusy Plzeň (resp. Z-Group). Tento typ městských autobusů nebyl Plzeňskými městskými dopravními podniky provozován, ale na území Plzně zajížděl v rámci výkonů regionálních linek pod hlavičkou ČSAD. I tato vozidla ale už v západočeské metropoli pomalu dosluhují, v současnosti jsou nasazovány jen na neveřejnou linku zaměstnaneckého svozu. Šance svézt se autobusem v rámci pravidelného provozu na veřejné lince skončila během loňského podzimu. Autobus B961E v rámci srazu posloužil pro návoz a odvoz účastníků z/do Plzně, resp. Rokycan.

Autobusy se mezi návštěvníky Muzea těšily velkému zájmu, pomyslným vrcholem setkání se ve 14 hodin stala spanilá jízda po obci Strašice. Během přibližně půl hodinové jízdy konvoj autobusů projel prakticky celou obcí a budil zaslouženou pozornost.

Organizátoři děkují všem majitelům bývalých plzeňských autobusů za vstřícnost a už nyní připravují druhý ročník setkání. Pevně věří, že se budou moci zúčastnit i další autobusy, kterým v letošním roce okolnosti nedovolily dorazit.

Zdeněk Kresa, ŠKODA-BUS klub


Interiér upraveného autobusu ex PMDP č. 401
Interiér upraveného autobusu ex PMDP č. 401
Foto: Filip Paroubek
C.I.E.B.