Nový trolejbus Škoda 35 Tr
Nový trolejbus Škoda 35 Tr pro Zlín na testovací jízdě v Plzni.
Další
Do Zlína bude v nejbližší době dodán nový trolejbus Škoda 35 Tr. Připomeňme si historii tohoto zatím poměrně vzácného typu trolejbusu.
Středa, 12. února 2020, zdkre
První trolejbus Škoda 35 Tr vznikl v lednu 2018. Zelenobílý trolejbus v karoserii Urbanway 18 byl vyhotoven v barevném provedení pro italské Miláno. Trolejbus po otestování v Plzni zamířil do Itálie a Francie. V samotném Milánu nakonec trolejbus zůstal jen krátce, a vzhledem k neúspěchu ve výběrovém řízení na milánské trolejbusy byl prototyp společností Iveco redesignován – bylo osazeno přední čelo modelu Crealis, stroj byl přelakován do modrého provedení a došlo k dalším úpravám. V této podobě byl prototyp prezentován na veletrzích (představen na IAA 2018), trolejbus obdržel i prestižní ocenění „Sustainable Bus of the Year 2019“. Vůz byl mimo jiné prezentován ve francouzských provozech Limoges a Nancy, v současnosti slouží pro další prezentační jízdy (aktuálně např. v italském Janově). Do Limoges byly dále v druhé polovině roku 2019 dodány tři trolejbusy Škoda 35 Tr v karoserii Crealis (jež odpovídá prezentovanému prototypu).

Fakticky tak trolejbus v karoserii Urbanway zanikl. Jediné trolejbusy v karoserii Urbanway 18 jsou v provozu v rumunské městě Kluž, zde jsou však stroje vybavení místní výzbrojí Astra.

O návrat trolejbusu Škoda 35 Tr v karoserii Urbanway (se škodováckou trakční výzbrojí) se postaralo české město Zlín. Zdejší dopravní podnik projevil zájem o jeden trolejbus tohoto typu (v kuloárech se hovořilo o zájmu o prototypový trolejbus, tj. vůz původně plánovaný pro Milán). Do Zlína však zamíří nově vyrobený vůz. Trolejbus je ve Zlíně už velmi dlouho očekáván, jedná se o náhradu za jeden z dříve vyřazených zlínských trolejbusů Škoda 15 Tr. Na montáž elektrické výzbroje do Škody Electric byla karoserie přivezena v listopadu 2019. Samotná montáž a zprovoznění proběhlo v poměrně standardních časech, na zkušební jízdy do ulic Plzně trolejbus vyrazil v únoru 2020. Většinu testovacích procedur bude nicméně trolejbus absolvovat přímo ve Zlíně. Modrožlutý kloubový trolejbus Škoda 35 Tr (Urbanway) je koncipován jako bateriový, umožňuje jízdu i mimo trolejové vedení (ve Zlíně se bude jednat o první bateriový kloubový trolejbus). Bateriový pohon bude nový trolejbus využívat v pravidelném provozu zejména na lince 2 (projíždějící prakticky celým Zlínem i Otrokovicemi) při obsluze lokality Otrokovice, Štěrkoviště. Nový trolejbus je dále vybaven klimatizací salonu pro cestující.

V současnosti se nejeví dodávky dalších trolejbusů Škoda 35 Tr v karoserii Urbanway jako pravděpodobné, vypadá to tedy, že jediný trolejbus v karoserii Urbanway pro Zlín zůstane osamocen.

Zdeněk Kresa (www.plzensketrolejbusy.cz)
Prototyp trolejbusu Škoda 35 Tr v barevném provedení pro italské Miláno. Foto Zdeněk Kresa
Prototyp trolejbusu Škoda 35 Tr po redesignu do provedení Crealis. Foto Iveco
Škoda 35 Tr resp. Iveco Crealis 18 pro francouzské Limoges. Foto Zdeněk Kresa
Karoserie nového trolejbusu 35 Tr pro Zlín před zahájením montáže elektrovýzbroje. Foto Zdeněk Kresa
Nový trolejbus Škoda 35 Tr pro Zlín na testovací jízdě v Plzni. Foto Zdeněk Kresa
ZIEHL-ABEGG CZ
Volvo electric