Představujeme unikátní autobus TATRA 500HB
Autobus pokřtil v sobotu 9. listopadu 2019 Karel Loprais
Další
Po šesti letech práce na renovaci proběhlo v sobotu 9. listopadu v Tatra Muzeu na Dobříči slavnostní představení "nového" horského autobusu TATRA 500HB 138.
Středa, 13. listopadu 2019, rebus
Majitel muzea v Dobříči Milan Horka získal vrak Tatry 500HB už před více než 10 lety a více než 6 let ho renovoval. V sobotu byl představen jako nový, do detailu propracovaný, nový autobus a slavnostně pokřtěn. Tatra 500 HB (s podvozkem Tatry 138) dostala jméno Honzík na památku Jana Arazima, velkého odborníka na historii veřejné dopravy u nás. Slavnostního křtu se ujal Karel Loprais, automobilový závodník a několikanásobný vítěz automobilových závodů Rallye Dakar v kategorii kamionů.

Po slavnostním křtu probíhaly projížďky po okolí. Protože účelem autobusu TATRA 500HB bylo zajišťovat dopravu po nehostinných horských komunikacích, byla součástí projížďky i jízda "cestou necestou". A podle očitých svědků si vedl výborně v deštivém počasí na polní cestě i louce.

Unikátní Tatra bude od příští sezony k vidění v Muzeu Tatry 111 v Dobříči. Ještě předtím, a to už na veletrhu CZECHBUS, se můžete osobně potkat jak s tímto jedinečným vozidlem, tak i jeho majitelem, na stánku společnosti Auto-bus.cz, která pomáhala s obnovením mikrofonové a rozhlasové soustavy.
   
Vývoj autobusu pro zabezpečení dopravy po nehostinných horských komunikacích zadalo po roce 1945 Ministerstvo dopravy. Na jejím vývoji pracovali společně konstruktéři Karosy Vysoké Mýto (do roku 1948 karosárna Sodomka) a Tatry Kopřivnice. Začátkem roku 1950 byl představen prototyp horského autobusu Tatra 500 HB (horský bus), který byl určen pro provoz v horských oblastech, na silnicích se špatným povrchem a pro nasazení na linkách MHD, které vedly v úzkých ulicích měst. Autobus měl samonosnou karoserii, u které nechyběly moderní prvky, např. nástup cestujících byl řešen předními dveřmi u řidiče, který byl současně i průvodčí, na střeše nebyla zahrádka na zavazadla. Schránka na zavazadla, tzv. "kufry" byly mezi nápravami podobně jako u např. Karos C 734.

Jízdní a provozní zkoušky prvního prototypu Tatry 500 začaly počátkem roku 1950. Sériová výroba autobusů, už pod typovým označením Karosa T 500 HB, probíhala v letech 1954 až 1957. Celkem jich vzniklo 521 a všechny sloužily u tuzemských provozovatelů, nejčastěji u ČSAD.

Podle vzpomínek pamětníků se tyto autobusy v provozu neosvědčily, byly poruchové a také jejich jízdní vlastnosti nesplnily očekávání. Jejich ovládání v náročných podmínkách bylo kvůli lehkému předku a dvěma nápravám vzadu problematické. Postupně byly z linkové dopravy vyřazovány a zůstávaly v podnicích v provozu jako zájezdové autobusy.

Více o historii Taty 500 HB z našeho webu

Jak vypadal tento nově do detailu zrenovovaný autobus v roce 2009 a další sbírka Milana Horky

Horský autobus Tatra 500HB Milana Horky ještě jako vrak z našeho článku ze začátku roku 2009
C.I.E.B.