Přečteno v HN: Student Agency chce i regionální linky.
Úterý, 15. března 2005, dabra
HN 15.3.2005 Podniky a trhy/Z DOMOVA Jan Činčura

Student Agency chce i regionální linky

Osočování z parazitismu má ředitel společnosti Student Agency Radim Jančura podle svých slov už dost. Úředníci libereckého kraje totiž tvrdí, že Student Agency, jež v únoru ovládla lukrativní linku Praha - Liberec, jen vylizuje smetanu a neprovozuje ztrátové linky v regionu Liberce jako její konkurent ČSAD Liberec, který na úbytek zákazníků ve prospěch Student Agency těžce doplácí.

Student Agency se proto rozhodla vstoupit do podnikání i v regionálních autobusových linkách, které jsou v takzvaném závazku veřejné služby. Jde o trasy, jež jsou považovány za ztrátové, a protože dopravce by je jinak neprovozoval, stát mu hradí prokazatelnou ztrátu z jejich provozu, aby zajistil přepravu lidí do práce, do škol či k lékaři.

"Mám již téměř hotový dokonalý projekt regionální přepravy. Budeme schopni být levnější než konkurence a navíc nabídneme vyšší komfort," prohlásil Jančura. Právě vyšším standardem porazil své konkurenty s jejich starými vozy všude tam, kde jeho luxusní žluté autobusy vyjely. Dominantní roli tak má na trase Praha - Brno i Praha - Plzeň.

"Kraji ušetříme 60 až 80 miliónů korun ročně," odhaduje Jančura. To je mnohem více, než o kolik podle svých úředníků liberecký kraj přichází ztrátou výdělků z provozu pražské linky ČSAD Liberec. O výši přebytků jsou ale rozporné údaje. Zatímco podle ředitele osobní dopravy ČSAD Liberec Jiřího Řádka jde o několik set tisíc korun ročně, předseda dozorčí rady ČSAD a starosta Jindřichovic pod Smrkem Petr Pávek či vedoucí libereckého dopravního úřadu Stanislava Jakešová naznačovali částku kolem deseti miliónů korun.

Nynější dopravci jsou drazí

Ředitel Svazu dopravy Petr Kašík nevyloučil, že se Student Agency může její záměr podařit. "Zavedení dopravci hospodaří podle desítky let zaběhlých stereotypů a mají poměrně vysoké režijní náklady. Moderní firmy naproti tomu mají jen řidiče, ředitele a sekretářku a vše ostatní si co nejlevněji najímají," uvedl expert Igor Chovanec. Ten je poradcem například francouzské firmy Connex, jež v Česku provozuje místní autobusovou dopravu již v několika regionech.

Naproti tomu ani liberecký dopravní úřad, ani ČSAD Liberec se k projektu Student Agency nechtěly vyjádřit. Také ředitel firmy ČSAD autobusy Plzeň odmítl záměr konkurence komentovat. Jedno je však jisté. Firma bude muset s projektem ještě počkat. Krajské úřady mají totiž smlouvy s místními dopravci na provoz dotovaných linek uzavřené, a proto nikomu licenci nevydávají. V příštím roce ale začnou kraje postupně vyhlašovat tendry.

Liberec čeká výběrové řízení již na jaře příštího roku. "Budeme se přitom řídit nabídnutou cenou, kvalitou vozů i rozsahem přepravy, které dopravce bude schopen zajistit," sdělil liberecký radní pro dopravu Vladimír Richter. Podle zákona mají všichni dopravci, kteří ztrátové linky v závazku veřejné služby provozují, zaručen přiměřený zisk. Ten se většinou pohybuje kolem pěti procent z dotací. Kolik činí dotace Například z letošních 117 miliónů dotací karlovarského kraje bude pro přiměřený zisk autobusovým dopravcům přiděleno 4,6 procenta. Liberecký kraj letos dotuje autobusovou dopravu celkem 166 milióny korun. Většinu spojů zajišťuje ČSAD Liberec.

České kraje celkově přerozdělují na dotované linky několik miliard korun ročně. Pokud by se Student Agency prosazovala v regionálních spojích stejně jako na meziměstských linkách s volnou konkurencí, ovládla by během několika let autobusovou dopravu v celé České republice. V loňském roce utržila tato společnost 1,4 miliardy korun. Zaměstnává 350 lidí.
Foto: BUSportál
Škoda