Přečteno na centrum.cz: Autobusová válka o trasu Praha-Liberec půjde k soudu.
Do sporu mezi ČSAD Liberec a firmou Student Agency se vložil i pražský autobusový dopravce Hotliner.
Neděle, 06. února 2005, dabra
centrum.cz (čtk,iln): PRAHA/LIBEREC 6. února 2005 | 13:13 Do sporu mezi ČSAD Liberec a firmou Student Agency se vložil i pražský autobusový dopravce Hotliner. Na Student Agency podal trestní oznámení pro nekalou soutěž. Hotlineru se nelíbí, že konkurenční dopravce vozí od středy na lince z Liberce do Prahy cestující za pouhou korunu.

"Zároveň jsme podali i podnět na antimonopolní úřad pro porušování pravidel hospodářské soutěže," řekl dnes ČTK právní zástupce Hotlineru Jan Pavlok.

Student Agency je už čtvrtou firmou, jež získala licenci na lukrativní linku Praha - Liberec. Provoz zahájila 1. února. "Nejezdíme za korunu, abychom zničili konkurenci nebo ovládli trh, ale kompenzujeme tím potíže, které cestujícím vznikly tím, že nás ČSAD Liberec nechce pustit na své nádraží," řekl dnes ČTK jednatel Student Agency Radim Jančura.

Uznal, že Hotliner doplácí na spory mezi ČSAD Liberec a Student Agency. "Je to pro nás ale jediná možnost obrany a dokud se spor nevyřeší, budeme v tom pokračovat," dodal.

Ani ČSAD se jednání Student Agency nelíbí a už v pátek oznámila, že se obrátí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. "Je to nekalá soutěž, cena neodpovídá nákladům, za korunu vás nikdo do Prahy nedopraví," řekl generální ředitel ČSAD Liberec Petr Wasserbauer.

Stejný názor má i Pavlok, podle kterého nejsou omezení pro Student Agency tak velká, aby byla důvodem k razantnímu snížení ceny, navíc to odporuje obchodnímu zákoníku. Problémy, jež má Student Agency s ČSAD Liberec, je podle něj třeba řešit zákonnou cestou.

"I my jsme měli potíže, také nás ČSAD Liberec odmítala na své nádraží pustit," řekl Pavlok. Zákon ale podle něj jednoznačně majitelům takových zařízení, jako jsou rozvody elektřiny, telekomunikační sítě, letiště či nádraží, ukládá umožnit na ně přístup konkurenci. "Výjimkou jsou pouze případy, kdy už je třeba nádraží přetížené," řekl Pavlok.

Cestující jásají, kraj se bojí

Právě přeplněnost autobusového nádraží je nyní nejvážnějším argumentem, kterým ČSAD Liberec vysvětluje, proč na ně nechce další konkurenci pustit. Navíc podle vedení podniku byla licence, kterou Student Agency vydal pražský magistrát, nezákonná.

"Připravujeme podnět na ministerstvo dopravy a pražský magistrát, aby licenci na linku Praha - Liberec pro Student Agency zrušily a aby se uskutečnilo nové licenční řízení," řekl Wasserbauer.

Jediný, kdo na válce dopravců na lince Praha - Liberec vydělává, jsou cestující. Ti si pochvalují, že se cestování díky konkurenci výrazně zlevnilo a zlepšilo. Ještě loni na podzim, kdy na trase měla prakticky monopol ČSAD Liberec, stála cesta 78 korun a s místenkou ještě až o 12 korun více. Dnes stojí běžně cesta 60 korun a všichni dopravci nabízejí další slevy a například také občerstvení a denní tisk.

Kdo ale není se situací kolem linky spokojen, jsou obce a města v Libereckém kraji. Konkurence na trase a nižší tržby pro ČSAD totiž podle nich ohrožují jejich městské pokladny. Podle starosty Jindřichovic pod Smrkem Petra Pávka dotuje lukrativní linka systém veřejné dopravy v Libereckém kraji.

Pokud bude ze závazku veřejné služby vyňata, bude muset kraj na dopravu přispívat mnohem více. Ztráta se už nyní odhaduje na deset milionů korun. Pokud by to musely zaplatit obce, mohlo by to znamenat, že by místo 95 korun za občana, jež dávají na dopravu dnes, mohly přispívat až o polovinu více.

čtk, iln
Mercedes-Benz společnosti Hotliner.
Škoda