Z archivu: Jedinečný trolejbus Škoda 3 Tr3 v Plzni
Odvoz trolejbusu k rekonstrukci prosinec 2010.
Další
9. dubna 2020 oslavila trolejbusová doprava v Plzni 79 let. Jedním z prvních trolejbusů, s nimiž začínala, je zachráněný trolejbus 3 Tr3. K vidění je v Techmania Science Center.
Pátek, 10. dubna 2020, rebus
Posledním dochovaným exemplářem z těch vůbec nejstarších trolejbusů, které v Plzni jezdily, je vůz 3 Tr3. Po náročné rekonstrukci je od června 2012 jako jedinečná technická památka zachráněná před zkázou chráněná v prostorách plzeňské Techmania Science Center. Ta pro své návštěvníky běžně připravuje prohlídky trolejbusu a další akce, letos je ale ze známých důvodů uzavřena.

Trolejbus typu 3 Tr3 z roku 1947 se dochoval v jediném kusu (vůz č. 119), který vlastní Science center Techmania. Vozidlo bylo nalezeno v roce 1992 v soukromé zahradě na Plzeňsku, kde sloužilo jako zahradní domek. Odsud bylo v roce 1997 odvezeno a po zásadní rekonstrukci mělo být součástí podnikového muzea ŠKODA. Techmania Science Center získala na jeho uvedení do původního stavu finance a po renovaci v žamberských dílnách společnosti FORMER, kde byl opravován centrimetr po centimetru od konce roku 2010 do května 2012, je vystaven v prostorách Techmanie. 

„Trolejbus sloužil Plzeňanům až do roku 1967 a po rekonstrukci si při pohledu na něj bude možné představit, jak vypadala městská hromadná doprava v Plzni padesátých a šedesátých let,“ shrnul Libor Kočí z Techmanie v roce 2010 pro Busportál.

Plzeňská Škodovka přidělila tomuto typu trolejbusu logický název 3 Tr3, znamená 3. výrobní sérii 3. řady trolejbusu. Od svých předchůdců se liší například tím, že je třídveřový a hranaté tvary karoserie vystřídala spíše zaoblenost.

Trolejbusů řady 3 Tr3 bylo v letech 1945 - 1948 vyrobeno celkem 24 kusů, přičemž se dochoval právě jen jeden s evidenčním číslem 119. Jednalo se tedy o první trolejbus, který byl již od počátku orientován pro jízdu vpravo. Trolejbus je dlouhý 10,55 m, široký 2,5 m a vysoký 3,3 m. Hmotnost prázdného vozu činí 10,5 t a výkon motorů 120 HP. Maximální rychlost dosahovala 45 km/h.

Více v našich archivech:

Rekonstrukce

Převoz do Techmania

Odvoz trolejbusu k rekonstrukci prosinec 2010.
Jako nový trolejbus 3 Tr3 jede do Techmanie v květnu 2012.
Trolejbus 3 Tr3 se po rekonstrukci stěhuje do Techmanie.